ZPĚT

Dietní zabijáci

Ať už děláte cokoli, stále se vám nedaří odolat nejrůznějším lákadlům a, ani vlastně nevíte jak, mlsáte čokoládovou tyčinku, pijete sladkou limonádu nebo stojíte frontu ve fastfoodu? Je čas proti těmto nezmarům zabojovat.

Nastudovali jste literaturu o hubnutí, kupujete si DIETU, jste poučení od svých kamarádek, a navzdory tomu se přistihnete při tom, že si zakázané pokušení dopřáváte víc, než je přípustné? Může to být způsobeno více faktory, přičemž jeden s druhým úzce souvisí. Za nejčastějšími příčinami dietních prohřešků stojí tlak fyzický, psychický, sociální a komerční. Je dobré si je uvědomit, protože jen tak jim můžeme odolat.

ŘEKNĚTE NE!

Fyzickému tlaku (hlad a únava)

Základem jakéhokoli úspěchu je dobrá fyzická kondice. Jen ten, kdo se dobře cítí, může pracovat na splnění svých cílů. Platí to samozřejmě i při hubnutí. Je nutné věnovat se nějakému pohybu. Ale to není zdaleka všechno. Fyzický tlak, který hatí dietní snahy, může mít dvě podoby. Buď ho známe jako fyzickou únavu z „dietování“, nebo jako pocit prázdného žaludku. Obě podoby mají jednu a tutéž příčinu: nejíte a pak se pokoušíte zahnat svůj hlad třeba čokoládovou tyčinkou. Kromě toho když nejíte, je váš organismus ve stresu a každá přijatá kalorie se okamžitě mění na tukové zásoby pro další období hladovění.

Budete-li se držet našich rad a budete ve svém jídelníčku dodržovat pět jídel denně, pak se vám nestane, že budete mít hlad. Naopak, naučíte se jíst tak, že hlad vůbec nepocítíte. Podobně zaženete i únavu a vyčerpanost. Stačí se jenom naučit dodávat svému tělu energii v podobě výživově hodnotných potravin. Potom se vám bude únava vyhýbat a mlsná skočí na jinou oběť. A pamatujte si, že hlad a únavu se vám nikdy nepodaří zahnat sladkostmi či smaženými hranolky, dejte si raději zeleninu, která je nabitá vitaminem C a zasytí, třeba letní zeleninový salát s vařenými bramborami.

Psychickému tlaku (slabá vůle, stres)

Konečně se vám povedlo zvyknout si na pravidla správného stravování, nepociťujete hlad a jste ve fyzické kondici. Avšak vaši vůli a odhodlání zbavit se přebytečných kilogramů nahlodávají stresové či emočně vypjaté situace. Naučte se odolávat i psychickému tlaku. Na každého platí něco jiného, jednomu pomáhají relaxační či meditační techniky, druhému pomůže autosugesce. V souvislosti s psychickým tlakem je dobré si uvědomit, že většina toho, co děláme, je otázkou zvyku, tedy i chutě, které nás pronásledují, jsou jen otázkou starých zvyků. A vy jste si už přece zvykli na něco lepšího. Čím déle budete sledovat zdravý jídelníček, tím víc vám bude připadat přirozenější, a naopak, nezdravé a mamutí porce vám budou připadat méně a méně přirozené. Neznamená to však, že se máte vzdát všeho sladkého. Odborníci na zdravou výživu nezakazují čas od času trošku zahřešit, například koláčkem podle babiččina receptu či kouskem hořké čokolády, která ukonejší složením variantu a upokojit své „nervy“ třeba výborným banánovým koktejlem.

Sociálnímu tlaku (rodina, přátelé, kolegové)

Jen málokdo má to štěstí, že ho celé okolí podporuje. Právě naopak, hubnoucí lidé se často dostávají do situací, ve kterých musejí tlaku svého okolí trpělivě odolávat. Proto je dobré být připraven na poznámky rodiny, přátel, kolegů, či dokonce jiných lidí s nadváhou. Třeba na výroky typu: „Dej si řízek, jeden ti neuškodí, jeden zákusek tě nezabije, tak se neošklíbej!“ anebo „Ty buchtičky jsme pekli jen kvůli tobě…“ odpovídejte technikou pokažené gramofonové desky, jednoduše: „Ne, děkuji,“ a když se dotyční budou stále snažit vás přemluvit k nevhodnému jídlu, odpovězte znovu jen „Ne, děkuji.“ Možná vás to bude stát přemáhání, protože odmítnout například řízky u babičky, která má největší radost z toho, jak vám může naložit repete, vám bude připadat téměř jako hřích, ale časem si vaše okolí na vaše stravovací návyky zvykne. Nekonečnému ponoukání se vyhnete i tak, že svým blízkým vyjádříte vděk a pochvalu, kterou by dostali za jídlo, za něco jiného. Prarodiče mají třeba zahradu, kterou můžete obdivovat, rodiče vám s kdečím pomáhají, s kolegy máte společná pracovní témata. Je dobré podobné situace očekávat a pak na ně trpělivě a odhodlaně reagovat.

Komerčnímu tlaku (reklama)

Reklama mnohé z nás neuvěřitelně otravuje a rozčiluje. Velmi dobře si uvědomujeme, že všechny superlativy typu nejlepší, nejchutnější, nejjemnější, nejzdravější, nejvíc sexy apod. v reálném světě vůbec nefungují. V podstatě reklamě nevěříme, ale valí se na nás ze všech stran. Z televize, z časopisů, z internetu. Ani venku nejsme v bezpečí - útočí na nás nespočetné billboardy a lákají na chuť léta, na svoji jemnost, na to, abychom následovali instinkt nebo abychom si dali jen tak dali pauzu a snědli…? Však vy už jistě víte, co máme na mysli. Všechny ty čokoládové dobroty, slazené limonády, fajn pohoštění v rychlém občerstvení používají silně zvolená slova a obrazy, kterým chtě nechtě či vědomky nevědomky propadneme a rozbalíme si jednu z vychvalovaných kalorických náloží. Jak proti tomu bojovat? Jednoduše se musíte naučit zvládat tyto tlaky, tj. nehladovět a mít silnou vůli vůči sobě i okolí. Když splníte tyto tři úlohy, neměla by vás zlomit ani reklama. Jestli vám přece jen „leze pod kůži“, pomáhají protiargumenty. Říká reklama, že chuť léta zažijeme jen s tímto sladkým nápojem? Není to pravda. Chuť léta zažijeme víc se slaďoučkýmc červeným melounem. Na našeptávání „Dej si o pauze čokoládovou tyčinku“, si řekněte, že v pauze je lepší dát si třeba jogurt… A když budete chtít následovat instinkt, tak žízeň uhaste čistou vodou s kapkou citronu - člověku to je mnohem přirozenější a určitě i prospěšnější.

26.1.2009 13:05 | aktualizováno 21.12.2009 15:39 | Alexandra Paulovičová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.