ZPĚT

Realita na vlastní kůži - Po porodu jsem štíhlejší než dřív

Najít ženy, které po porodu výrazně zhubly, se ukázalo jako poněkud tvrdý oříšek. Maminek, které poporodní kila řeší, je mnoho, těch, které nad nimi dokázaly zvítězit, jen pár. V dnešních realitách vám představujeme čtyři nejšikovnější, které se nám nakonec podařilo vypátrat.

ČOKOLÁDU SI DOPŘEJI KAŽDÝ DEN

IVANA, 41 LET, REDAKTORKA 3 DĚTI (RAFAEL 11 LET, DAVID 9 LET, KÁJA 4,5 ROKU) Ivana s nadváhou v dětství ani v dospívání problémy neměla. Doma se stravovali zdravě a ona sportovala, takže kila navíc řešit nemusela. Vše se změnilo s prvním těhotenstvím. „Asi jsem to s jídlem opravdu přeháněla. Nicméně v prvním trimestru mi bylo špatně, takže jsem byla ráda, že sním to, na co jsem měla chuť – a já měla chuť na topinky s česnekem. Ty jsem udržela v žaludku. Jedla jsem je pořád – k snídani, k obědu, k večeři, mezitím jsem zvládla nějakou tu zeleninu, banán, mléko… KOJILA JSEM, ALE NEHUBLA Po porodu jsem něco shodila, při kojení mi to ale nešlo vůbec, a tak se stalo, že jsem po roce a něco přišla do jiného stavu znovu, ale stále s nadváhou – měla jsem asi 72 kg,“ vypráví Ivana. Druhé i třetí těhotenství bylo rizikové, takže Ivana musela jen polehávat. I když si dávala pozor, přibrala 18 kg, naposledy dokonce 30 kg. „Když jsem přišla s Kájou z porodnice, měla jsem stejnou váhu jako před porodem, tj. 91 kg, a v následujících měsících se mi podařilo zhubnout maximálně o 4 kg. POMOHLA MI PRÁCE Vše se změnilo až loni o Vánocích. Shodou okolností se pracovně setkala s dr. Cajthamlovou. Přestože si nepovídaly o jejím hubnutí, z rozhovoru vyplynuly věci, které ji letos v lednu „nakoply“ tím správným směrem. „Nechala jsem si poradit a zaregistrovala jsem se na , kde je e-kalkulačka, kam jsem si zapisovala vše, co jsem snědla. Také jsem posílila cvičení – spinning 2x týdně, obden pilates. Díky „fl oře“ jsem se naučila odhadnout, která potravina je pro mě vhodná, naučila jsem se jíst pravidelně a často (6x denně). Jediné, co jsem si ze sladkého ponechala, je 70% čokoláda, kterou si zcela nekompromisně každý den dopřávám – v malé míře. Denně se snažím dodržet energetický příjem 5000– 6000 kJ.“ Ivana od ledna zhubla téměř o 20 kg a snaží se dál. „Kila tolik nepočítám, sleduju to hlavně na centimetrech a konfekční velikosti. Měla jsem velikost 46–48, nyní mám 40–42.“ —-

HUBNUTÍ SE STALO MÝM POVOLÁNÍM

JANA, 32 LET, LEKTORKA KURZŮ SNIŽOVÁNÍ NADVÁHY 1 DÍTĚ (JIRKA 8 LET)

Jak Jana říká, s její váhou to bylo vždy jako na houpačce. Už od dětství bojovala s nadbytečnými kilogramy. Období přibírání se střídalo s hubnutím, a tento kolotoč ji dohnal až k anorexii. A po ní následovalo opětné přibírání. „Před otěhotněním – tj. ve 24 letech – se moje váha pohybovala u horní hranice normy. V těhotenství jsem se nestravovala moc dobře. Protože mi zakázali pohyb, byla jsem většinou doma.

Do porodnice jsem šla s 93 kg.

ZAŽILA JSEM JOJO EFEKT

Porodem jsem zhubla o 9 kg, ale během pár týdnů byly zpět i s dalšími dvěma kilogramy navíc. Byla jsem šťastná maminka a váhu jsem neřešila. Po půlroce jsem začala zase cvičit a rozhodla jsem se, že se přihlásím i na kurz instruktorek aerobiku. To mne motivovalo k tomu, abych konečně našla rozumný způsob jak zhubnout,“ vypráví Jana. Časem se dostala k hubnutí podle metodiky STOB a díky ní se jí podařilo za rok shodit 25 kg! Metodika ji tak nadchla, že se sama stala lektorkou kurzů.

„V současné době se společností STOB úzce spolupracuji, zajišťuji pro ni zejména oblast dětské obezity.

POMÁHÁM HUBNOUT JINÝM

Lektoruji v rodinných kurzech snižování nadváhy a podílím se na tvorbě metodiky vedení dětí ke zdravému životnímu stylu. Vím, že musím jít klientům příkladem, i to mne nutí na sobě pracovat. Jím pravidelně, omezuji sladká a tučná jídla, nepiji slazené nápoje. Když cítím, že mám tendenci přibírat, vrátím se např. na týden k zapisování jídelníčku, abych viděla, kde dělám chybu.“ Jana tvrdí, že hubnout by měl člověk sám pro sebe. „Někteří lidé si myslí, že zhubnutím vyřeší problémy ve vztazích, v zaměstnání a podobně. Ale tak to nefunguje. Sebeúctu by měl najít každý člověk sám v sobě. Každý by se měl naučit přijmout své tělo takové, jaké je, pečovat o ně, ale nevnucovat mu něco, co mu není dáno. To, kolik člověk váží, by nemělo být tím nejdůležitějším ve vztahu dvou lidí, a pokud tomu tak je, pak to ukazuje na problém.

Zkrátka – váha osobní štěstí a spokojenost nezváží,“ dodává na závěr


BATOLECÍ DIETA

KATEŘINA, 34 LET, ZDRAVOTNÍ SESTRA 1 DÍTĚ (KLÁRKA 2 ROKY) „Za příčinu své dřívější nadváhy považuji klasický jojo efekt. Od puberty jsem experimentovala s dietami a i když jsem neměla vyloženě nadváhu, dobře jsem se také necítila. V těhotenství jsem se stravovala relativně zdravě. Největší chutě jsem kupodivu měla na ovoce, zeleninové saláty, těstoviny… S gustem jsem si dala svíčkovou nebo guláš se šesti, ale nikdy jsem se nepřejedla. MIMINKO MĚ HLÍDALO Jakmile jsem se začala dostávat ke známému:,Oči by jedly, pusa už nemůže…‘, miminko mi dalo jasně najevo:,Takhle by to nešlo mami!!!‘ Díky tomu a pravidelnému pohybu jsem v těhotenství příliš nepřibrala,“ říká Katka. O to větší překvapení ji čekalo po příchodu z porodnice, když se zvážila. Musela se smířit s tím, že v porodnici nechala jen 3 kila. „Jelikož jsem kojila často a dlouho, šla i tak kila celkem snadno dolů. Nedržela jsem žádnou dietu, jen jsem dbala na správné složení stravy. V množství jsem se ale neomezovala. NIŽŠÍ VÝDEJ NEŽ PŘÍJEM Rychle jsem si na to zvykla, a ušlo mi, že jsem již nekojila tolik jako na začátku… A tak jsem po roce a půl zjistila, že jsem na tom jako po porodu. A to byl okamžik, kdy jsem začala držet,batolecí dietu‘,“ popisuje Katka. Držela se dvou zásad: 1. jíst jen tehdy, kdy jí i batole a 2. nejíst 2 . večer. Snídala, svačila, obědvala večer. Večeřela i s holčičkou. K snídani byl snídani většinou chléb se sýrem, šunkou či sýrem, šunkou pomazánkou, někdy ovocný koláč p oma zánkou, nebo kobliha, k svačině ovoce. K obědu nikdy nechyběl zeleninový obědu ne chyběl salát nebo obloha. Druhá svačina obloha . Dru há svačina byla ve znamení jogurtu – Katka znam ení jogurtu bílý, holčička s ovocem, případně tvarohový dezert. K večeři tva rohový dezert . Dcera naučily jíst Dcera měla někdy kaši, pak Katka volila někdy k aši, K atk a studenou večeři. Nejdůležitější bylo jíst pravidelně, přiměřené porce (zhruba 2/3 toho, co jedla dříve), a nejíst večer. „Za pár měsíců jsem byla na své ideální váze okolo 60 kg a jsem spokojená. Na kole jezdím s Klárkou, na bruslích také, do tělocvičny i bazénu jdeme často spolu. Manžel tvrdí, že není za co vzít, a holčička už mi nepoplácává bříško. (Prý to je na prd, když se neklepe.) Pro mne je nejdůležitější, že jsem SNAD pochopila, že bez jídla ta kila dolů prostě nejdou!!!“ —-

ZABRALY KOKTEJLY

KLÁRA, 35 LET, MANAŽERKA PRODEJE 2 DĚTI (MATYÁŠ 1,5 ROKU, KRISTÝNA 8 LET)

„S kily navíc bojuji od prvního těhotenství před osmi lety, kdy jsem přibrala 36 kg. Bohužel jsem se jich po porodu nezbavila. Podařilo se mi zhubnout jen o pár kilo, a tak jsem druhé těhotenství začínala se čtrnácti kily navíc.

Snažila jsem se už víc hlídat, ale i tak jsem přibrala přes 22 kg,“ vypráví Klára. Sama si myslí, že příčinou přírůstku na váze v obou těhotenstvích byla především kompletní změna životního stylu. Vždy hodně sportovala, ale to s těhotenstvím skončilo a po prvním porodu se ke sportování už nedostala.

CVIČENÍ S TRENÉRKOU

„Poučena touto skutečností jsem hned po skončení šestinedělí po druhém porodu začala trénovat pod vedením fitness trenérky, která mne motivovala a pomohla mi dostat se aspoň trochu do kondice. Přesto jsem se dostala do fáze, kdy pouze sport už nedokázal další kila srazit.

Trenérka mi doporučila nutriční terapeutku Moniku Divišovou, která mi pomohla změnit moje stravovací návyky. Nastoupila jsem redukční a detoxikační program, díky němuž se mi zlepšilo trávení.“ Změny nebyly tak drastické, jak se Klára bála. Začala jíst pětkrát denně, což dříve nedodržovala. „K snídani a večeři jsem pila speciální koktejly, které mi poradkyně doporučila, aby se nastartovalo hubnutí.

ORGANIZACE ČASU

Na dopolední svačinu jsem jedla ovoce, odpoledne jen zeleninu. Asi největší problém jsem měla s organizací času, abych stihla jíst pravidelně. Bála jsem se, že nevydržím nejíst, když si ostatní budou pochutávat na něčem dobrém, ale tohle mi problém nedělalo,“ říká Klára. „Je až neuvěřitelné, jak se cítím jako štíhlá. Jsem méně unavená, lépe se mi pohybuje. Mám pocit, že zvládnu mnohem více. Trochu legrační jsou reakce okolí. Babička říká, že nejsem hezká, protože jsem hubená.

Dcera se snaží jíst jako já. Manžel pozoruje, kdy nastane jojo efekt. Někteří kolegové v práci se domnívají, že musím být nemocná. Na druhou stranu to, že vypadám jinak, mi v práci vyhovuje. Zvýšilo se mi sebevědomí a víc si věřím. To je asi nejdůležitější – jak se cítím já,“ dodává Klára na závěr.

15.9.2008 15:36 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.