ZPĚT

Mýty kolem diet

Jíst od rána do večera jen zeleninové saláty. Vyhýbat se masu velkým obloukem. Ignorovat sacharidy. Jsou tyto extrémní diety opravdu tak zdravé? Odborníci na zdravou výživu překvapivě tvrdí, že nikoli. Demaskujte spolu s námi pět dietních mýtů!

Sůl pro ni byla tabu, maso si dopřála jednou za rok na návštěvě u babičky a přílohy s obsahem sacharidů vážila na gramy. Kateřina dělala všechno správně, nebo si to alespoň myslela. Po půlroce cíleného hubnutí ji ale začaly přepadat nevolnosti, které ji nikdy předtím netrápily. Její doktorka ji upozornila, že asketický jídelníček ve spojení s náročným cvičením na ni nemá právě nejpříznivější vliv. A že její nízký tlak díky tomuto režimu klesá ještě víc. Kateřina tedy přestala brát dietní zásady tak doslova, vpustila do svého jídelníčku i pár lahůdek, které mají nálepku nezdravého jídla, a zbytek živin doplnila vitaminy. A brzy se jí přestalo dělat špatně. Každá dieta, která absolutně vylučuje některé potraviny, se může za určitých okolností obrátit proti nám.


1. BEZLEPKOVÁ DIETA

MÝTUS: STRAVA BEZ SACHARIDŮ POMÁHÁ RYCHLE ZHUBNOUT.
PRAVDA:
Bezlepková strava by neměla být používána jako dieta, je totiž určená pro lidi, kteří trpí celiakií, tedy alergií na lepek, což je bílkovina obsažená v pšenici. Když se začnete vyhýbat chlebu a obilovinám, začne vám chybět také kyselina listová. A následkem toho se u vás může zvýšit riziko infarktu až o 200 %. U těhotných žen se zvyšuje riziko předčasného porodu o polovinu a novorozené dítě může mít o 50 až 70 % větší pravděpodobnost, že se u něj vyvine mozková vada. Jen 5 % bezlepkových chlebů a cereálií je totiž posíleno syntetickou formou kyseliny listové. ŘEŠENÍ: Zařaďte do své stravy minimálně 400 mg (jste-li těhotná 600 mg) kyseliny listové denně. Vybírejte si zdravé sacharidy, například celozrnné chleby s vitaminem B, které obsahují spoustu vlákniny a pomůžou vám cítit se sytí. Trpíte-li celiakií, zásobte se listovou zeleninou a každý den si vezměte jeden multivitamin. Můžete si dopřát také pečivo z amarantu, merlíku či pohanky, které neobsahuje žádný lepek.

2. DIETA BEZ MLÉČNÝCH VÝROBKŮ

MÝTUS: MLÉKO JE JEN PRO DĚTI. SPOUSTA DOSPĚLÝCH MÁ NA NĚJ ALERGII.
PRAVDA:

Když se vzdáte mléka, přijdete o dobrý zdroj vápníku a vitaminu D, což jsou dvě látky, které jsou velmi důležité pro zdravé kosti a zuby. Vitamin D navíc chrání proti rakovině, cukrovce, roztroušené skleróze a artritidě. ŘEŠENÍ: O mléčných výrobcích koluje spousta mýtů a mnoho dospělých se neoprávněně domnívá, že jsou na ně alergičtí. Máte-li podezření, že by se to mohlo týkat i vás, zajděte k alergologovi, který vše ověří pomocí testů. Budou-li pozitivní, začněte pít džusy a sójová mléka obohacená o kalcium a vitamin D. Stejnou službu vám prokáže i losos nebo sardinky. Mléko byste si museli odpustit, ale jogurty a sýry možná ze svého jídelníčku vykázat nemusíte. Ty totiž obsahují méně laktózy, a tak jsou vůči nim i alergici mnohem tolerantnější.

3. VEGETARIÁNSTVÍ

MÝTUS: JÍST PŘEDEVŠÍM ZELENINU JE NAPROSTO ZDRAVÉ A BEZ RIZIKA.
PRAVDA:
V první řadě musíte nahradit celou skupinu vitaminů, které jsou obsažené v mase. V druhé řadě můžete oslabit svůj imunitní systém, protože budete dostávat méně železa, které je zodpovědné za přísun energie, činnost mozku a výrobu enzymů, které bojují s infekcí. Jeho nedostatek může navíc přispět ke vzniku poporodní deprese. Dalším rizikem je fakt, že vegetariáni, kteří jedí málo mléčných výrobků, fazolí a vajec, mohou mít nedostatek kvalitních proteinů, které jsou zodpovědné za zotavení svalů po fyzické námaze. ŘEŠENÍ: Zařaďte do svého jídelníčku zeleninu bohatou na železo (luštěniny, tofu a pečené brambory) a také pomeranče, kiwi, jahody, papriky a rajčata. Jsou totiž nabité vitaminem C, který napomáhá vstřebávání železa. Proteiny doplňte pomocí vajec, mléka, jogurtu, fazolí nebo sóji.

4. NÍZKO SACHARIDOVÁ DIETA

MÝTUS: KDYŽ SE VZDÁTE CHLEBA A TĚSTOVIN, KILA PŮJDOU DOLŮ RYCHLE A BEZPEČNĚ.
PRAVDA:

Nízkosacharidová dieta se snadno může proměnit v noční můru. Nemáte při ní totiž dostatek vlákniny, což vám může způsobit problémy se zácpou. Sacharidy jsou navíc naprosto klíčové pro pocit, že máte dostatek energie. Bez nich budete věčně ospalí a bez šťávy. ŘEŠENÍ: Sacharidů se nevzdávejte, ale vybírejte si jen ty zdravé. Krajíček celozrnného chleba, půl hrnku vloček, čtvrt hrnku hnědé rýže nebo polovinu hrnku celozrnných těstovin. Když se soustředíte na zeleninu bohatou na vlákninu, jako je špenát, brokolice, hrášek či chřest, vaše problémy se zácpou se zlepší. Zabírají také cereálie s vysokým obsahem vlákniny. Již čtvrt hrnku vám dodá více než šest gramů vlákniny.

5. VEGANSKÁ DIETA

MÝTUS: OBSAHUJE MÁLO NASYCENÝCH TUKŮ, TAKŽE JE ABSOLUTNĚ ZDRAVÁ.
PRAVDA:
Mnoho žen se rozhodne pro tuto přísnou dietu, aby snížily pravděpodobnost srdečního onemocnění, anebo z morálních důvodů, protože se jim protiví zabíjení zvířat. To je v pořádku, ovšem jen v případě, že jejich strava stále obsahuje dostatek vitaminů, minerálů, proteinů a vlákniny. Řada veganů trpí nedostatkem vitaminu B12, který se nalézá v jídlech živočišného původu. To může být problém hlavně pro ty, kteří mají sklony k syndromu suchého oka, při kterém nedostatečná produkce slz způsobuje bolestivé podráždění oka. Ženy, které jedí živočišné potraviny, jsou o 17 % méně ohroženy tímto nepříjemným problémem. Omega-3 nenasycené mastné kyseliny, které jsou obsažené především v mořských rybách, stabilizují náladu a uchrání vás od depresí. Riziko splínu zvyšuje i nedostatek vitaminu B12, který pomáhá mozku vyrábět pocity štěstí. Nedostatek tohoto vitaminu může vést ke ztrátě paměti a orientace. ŘEŠENÍ: Omega-3 nenasycené mastné kyseliny načerpejte z lněných semínek rozmixovaných v jogurtu či vločkách, vlašských ořechů a tofu. Každý den si dejte jednu z těchto potravin, abyste získali svou denní dávku - 1,1 gramu. Co se týče vitaminu B12, do svého těla byste měli dostat 3 mikrogramy denně. Získáte ho z multivitaminu a speciálně obohacených jídel, třeba sójového mléka, cereálií či tuňáka. —-

Dieta říká:

JEDINOU CESTOU KE ZDRAVÉMU A ŠTÍHLÉMU TĚLU JE VYVÁŽENÁ STRAVA, V NÍŽ NEBUDE CHYBĚT ŽÁDNÁ SLOŽKA POTRAVY. JAKMILE JEDNU VYLOUČÍTE, AŤ UŽ JE TO TUK, SACHARIDY NEBO VLÁKNINA, ZAKLÁDÁTE SI NA POTÍŽE.

18.11.2008 12:17 | aktualizováno 21.12.2009 15:30 | Ilona Laužanská

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.