ZPĚT

Ve dvou se to lépe táhne

Realita na vlastní kůži. Stejně jako v partnerském životě platí toto přísloví i při hubnutí. Ve dvou se totiž mnohem hůře podvádí při dodržování diety a vymlouvá se na nedostatek času na cvičení. Následující příběhy lidí, kteří se dokázali zbavit své nadváhy, jsou toho důkazem.

Stejně jako v partnerském životě platí toto přísloví i při hubnutí. Ve dvou se totiž mnohem hůře podvádí při dodržování diety a vymlouvá se na nedostatek času na cvičení. Následující příběhy lidí, kteří se dokázali zbavit své nadváhy, jsou toho důkazem.

Veškeré studie, které byly na toto téma provedené, ukázaly, že hubnutí ve dvojici s kamarádkou, přítelem nebo manželem má mnohem lepší výsledky než hubnutí „single“. Proč? Kromě vzájemné podpory v těžkých chvílích, kdy máte straaaašnou chuť na tu výbornou čokoládu, ale víte, že byste neměla, nebo když se vám večer nechce na hodinu aerobiku a raději byste ho strávila u televize, můžete jako tandem v hubnutí i soutěžit. To mnohdy funguje úplně nejlépe. Každý z nás má v sobě určitou dávku soutěživosti, která se při hubnutí může pozitivně uplatnit. Dobrý nápad je určit si cenu pro výherce -takovou, která bude zajímavá pro oba „soutěžící“. Pokud budete hledat svého dietního sparingpartnera, vyberte si takového, o kterém víte, že má pevnou vůli a odhodlání a nebude vás naopak táhnout dolů. Máte kolem sebe samé hubeňourky, kteří se dietám jen smějí? Zapátrejte na internetových diskusích nebo si dejte inzerát na stránky o hubnutí. Uvidíte, že se vám spolubojovník brzy ozve.

JAK TO VIDÍ ODBORNÍK:

Mgr. Pavlína Zdeňková Kroužková Mám vždy velkou radost, když do ordinace přichází „tandem“ s cílem začít snižovat svou hmotnost. Hubnutí ve dvou (samozřejmě i ve třech, čtyřech…) je pak vždy velmi efektivní a účinné. Dvojice tvoří nejčastěji manželé, sourozenci nebo rodiče s dětmi. Poslední dobou přibývají i dvojice kolegů či kamarádů. 1) LEPŠÍ MOTIVACE Již samotné rozhodnutí hubnout ve dvou vyžaduje větší počáteční motivaci. Především pokud se nejedná o rodinné příslušníky. Přiznat kamarádce nebo kolegovi z práce, že vážíte třeba 115 kg, není vůbec jednoduché. Tandem bývá velmi dobře motivován po celou dobu hubnutí, a to i v případě, že jeden z páru již docílí své vytoužené hmotnosti. Většinou i pak dochází do ordinace stále společně. 2)DVOJITÁ KONTROLA Druhou velkou výhodou je sebekontrola a kontrola druhého. U těchto pacientů se v jídelníčku vyskytují jen výjimečně vážnější dietní chyby. V momentě, kdy by si jeden z dvojice rád dopřál nevhodný pokrm nebo pochutinu, druhý ho upozorní nebo zastaví. 3) SPORT V TANDEMU Třetí výhodou je společná účast při pohybových aktivitách. Muži spolu rádi zajdou na fotbálek, tenis, zajezdí si na kole. Ženy zase na jógu, do posilovny či si zabruslit. Pohybová aktivita je pravidelná, protože pokud by měl jeden z páru tzv. zaječí úmysly, druhý z páru ho vynechat lekci nenechá. Vřele doporučuji při „tandemovém hubnutí“ svěřit se do péče odborníka. Vlivem věku, pohlaví, onemocnění, jiného složení těla totiž vždy jeden z páru hubne rychleji než druhý, což může vést ke snížení motivace druhé osoby. 4) TEĎ VAŘÍM JÁ A PAK TY Doporučuji také střídat se v přípravě pokrmů. Díky svačince od kolegyně máte možnost ochutnat jídla, která si sama doma nepřipravíte. A pokud se do zdravého vaření pustí manžel nebo partner, můžete se předem těšit na skvělou zdravou večeři. —-

SIMONA, 39 LET


NA MATEŘSKÉ DOVOLENÉ VÁHA PŘED: 79 KG
VÁHA PO: 69 KG
HUBLA JSEM KVŮLI DÍTĚTI

POMOHL MANŽEL

„I když jsem hubla jako jediná, měla jsem oporu v manželovi. Věděl, že mi kila navíc vadí, a tak se mi snažil pomáhat. Přestože mne pořád ujišťoval, jak moc mi to sluší, já věděla, že jsem se zařadila do kategorie baculek,“ vzpomíná Simona. „Zachránila mne až kamarádka, která mi doporučila výživovou poradkyni. Začala jsem v půlce dubna a v srpnu jsem měla o deset kilo míň. Manžel mi kupoval samé zdravé potraviny, nevyžadoval vařit těžké pokrmy a hlídal dcerku, když jsem si šla zacvičit. Moc mu tímto za jeho podporu děkuji.“ Simona moc dobře ví, že se musí dál hlídat. Proto stále cvičí minimálně půl hodiny denně na orbitreku, dodržuje pitný režim a jí prakticky stejně jako při hubnoucím režimu. „Myslím si, že mi také pomohlo to, že jsem k večeři pila dietní koktejly. Nemusela jsem řešit, co si vzít nebo nevzít a jestli si to stihnu připravit.“ Jinak jedla saláty, kuřecí maso, těstoviny apod. Základem jídelníčku byly zelenina, ovoce, mléčné výrobky a celozrnné obiloviny. „Vím, že mám štěstí, že mám tak skvělého manžela, ale i tak je základ v každém z nás. Mějte rádi sebe i své tělo, pak vás budou mít rádi i ostatní,“ doporučuje Simona. —-

PETRA


NA MATEŘSKÉ DOVOLENÉ
VÁHA PŘED: 84 KG
VÁHA PO: 67 KG

„Až do prvního těhotenství jsem s váhou problémy neměla, hodně jsem sportovala. O to víc mne nadváha zastihla nepřipravenou. V těhotenství jsem přibrala 25 kg, a i když jsem po porodu něco zhubla, stále mi zbývalo dost kilo navrch. Navíc jsem během prvního půlroku doma přibrala dalších 15 kg,“ vypráví Petra, která je nyní v 7. měsíci druhého těhotenství. K hubnutí se odhodlávala téměř 2 roky. A protože v tom Petru nechtěl manžel nechat samotnou, rozhodl se, že budou hubnout spolu. „Faktorů, proč jsem chtěla zhubnout, bylo víc. Od hubených fotografií, nevkusného oblečení, únavy, bolesti kloubů až po problém s dalším otěhotněním.“ S manželem začali hubnout pod dohledem dietoložky a za tři měsíce měla Petra o 12 kg méně a manžel dokonce o 16 kg. Přesný dietní jídelníček rozepsaný neměli, ale snažili se (a stále snaží) jíst 5x denně v malých dávkách a dodržovat zásady správného stravování. Především nikdy neodejít z domu bez snídaně. K dopolední svačině spíše ovoce. Oběd by měl obsahovat všechny složky (proteiny, sacharidy, tuky a zeleninu), klidně i se sladkou odměnou. A odpoledne něco lehčího, bílý jogurt, zeleninu. K večeři pak především zeleninu, polévky, netučnou rybu, tvarohové pomazánky atd. Také se naučili mlsat zeleninu místo brambůrků. „Myslím si, že sama bych to nezvládla. Manžel mi to výrazně usnadňoval. Dceři jsem vařila stejně jako nám. Společně jsme také sportovali, jezdili jsme na bruslích, manžel běhal a hrál badminton, já zase chodila na aquaaerobik.“ Petra už se těší, jak po porodu začne hubnout. Už ví jak na to, navíc jí manžel slíbil, že do toho půjde s ní. „Jsme už sehraný tým,“ dodává na závěr Petra.


JANA


39 LET, KUCHAŘKA VÁHA PŘED: 87 KG VÁHA PO: 76 KG,

HELENA


37 LET, KADEŘNICE VÁHA PŘED: 92 KG VÁHA PO: 76 KG

SAMY BYCHOM NEZHUBLY

Helena už zkušenosti s hubnutím měla, Jana chtěla hubnout poprvé. „O klubu Diana jsem se dočetla na internetu a hned jsem měla jasno. Chybělo jen najít spojence,“ vypráví Helena. „Zavolala jsem Janě a rozhodly jsme se do toho jít společně.“ „Některé věci, které jsme se na kurzu dověděly, nás skutečně překvapily,“ říká Jana. Ta pracuje jako kuchařka, a tak měla lákadla stále na očích. „Snažila jsem se jíst pravidelně, neochutnávat, a když už, tak sousto vyplivnout. Místo dortíků jsem mlsala müsli tyčinky nebo ovoce. Samozřejmě, že mne občas napadlo: Dej si kousek, to neublíží. Nikdy jsem si ale nevyhověla.“ Jídelníček, který se naučily sestavovat, spolu konzultovaly, a stále tak měly „přítele na telefonu“. „Zajímavé je, že jsme ztloustly z různých důvodů. Jana ze stresu, já jsem byla zamilovaná a bylo mi dobře. Naopak náš stravovací režim se lišil jen v detailech. Jedly jsme hodně zeleniny, ovoce, cereálií, jogurtů a kuřecího masa,“ říká Helena. Kromě hezké postavy a lepšího pocitu měla její švagrová další motivaci. „Manžel řekl, že když se mi to podaří, dá mi 10 000 Kč a sám začne hubnout. Myslel si, že to nedokážu,“ směje se Jana. Obě tvrdí, že jedna bez druhé a bez podpory v klubu by to určitě nezvládly


Foto: Jaroslav Fišer, make-up a styling: Jitka Hrubá

7.4.2009 13:17 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.