ZPĚT

Co je na světě nejsladší?

Jste na sladké a neumíte si představit kávu bez kostky cukru nebo třeba „ošizený“ moučník? Zkuste to – přinejmenším dejte prostor fantazii – i při slazení totiž můžete využít hned několik možností. A co víc, máte možnost rozhodnout se, jak zdravé, či nezdravé to slazení bude.

Řekněme si hned do začátku upřímně, že chceme-li shazovat kila, máme při slazení jedinou možnost – podstatně ho omezit. Pokud nám ovšem nejde o hubnutí, ale o to, abychom jedli zdravěji, možností je rozhodně víc. Pojďme si napřed říci, co to vlastně je cukr.

CUKR JE, KDYŽ...

Především je třeba vědět, že cukry se dělí na jednoduché a složené. K jednoduchým cukrům patří například fruktóza nebo glukóza. Složitější jsou disacharidy – sacharóza. Existují ale také komplexní polysacharidy – škrob, celulóza a glykogen. Pro lidské tělo jsou přitom nejlepší právě polysacharidy.

NA JAKÉ CUKRY NARÁŽÍME?

Nejčastěji se setkáme se sacharózou, tedy cukrem řepným a třtinovým. My ji známe jako bílou krystalickou látku. Sacharóza neobsahuje žádné pro organismus užitečné látky, je to skutečně jen vydatný zdroj energie. Metabolickým zpracováním 1 gramu sacharózy se uvolní 16,7 kJ energie, tedy 4 kcal. Kromě toho má velmi vysoký glykemický index, takže způsobuje rychlý vzestup hladiny glukózy v krvi, ovlivňuje tvorbu inzulinu a mimo jiné také ničí zubní sklovinu. Po celém světě se ročně vyrobí více než 140 milionů tun cukru. V Česku je hlavní surovinou cukrová řepa. Stále častěji se ale můžeme setkat s cukrem třtinovým, tedy tím, který byl vyroben z cukrové třtiny. Ten mívá nahnědlou barvu, kterou způsobují zbytky melasy.

BUĎTE SUROVÉ

Vybíráte-li cukr, sáhněte raději vždy po tom hnědém. Na rozdíl od bílého obsahuje díky zbytkům melasy i některé minerální látky a aminokyseliny, například draslík, hořčík nebo vápník. V bílém cukru oproti tomu nenajdete nic kromě vynikajícího prostředí pro množení bakterií v ústech a skvělého prostředku, jak spolehlivě přibírat. Lékařka Nancy Appletonová dokonce sestavila „hitparádu“ toho, jak může cukr lidskému tělu uškodit. Podle ní například častá konzumace cukru snižuje hladinu „dobrého“ cholesterolu, a naopak zvyšuje ten „špatný“. Má prý také velmi špatný vliv na elasticitu pleti, urychluje stárnutí, způsobuje zápach z úst, narušuje soustředění, působí migrény a dokonce i ničí sexuální život.

SLADKÉ S PŘÍCHUTÍ

Hlavně teď, před Vánoci, ocení hospodyňky cukry obohacené o příchutě, které se dají využít při pečení. Nejčastěji se setkáme s vanilkovým cukrem, nicméně sehnat můžeme i cukr skořicový. Většinou jde o moučkový cukr smíchaný s drcenou skořicí či vanilkou. K dispozici jsou ale i mlýnky s krystalky cukru a kousky koření.

OSLAĎTE TO OVOCEM

Ano, sladit se přece dá i jinak než jen cukrem. Například v ovoci je cukru dost. Tentokrát jde ale o fruktózu. Nenajdete ji ale jen v ovoci, je přítomná i ve sladkých bramborách nebo cibuli. Právě díky fruktóze tak můžete ovocem alespoň částečně nahradit běžný cukr, například při pečení koláčů a moučníků. Ostatně, lze ji koupit i jako samostatné sladidlo. Samostatnou kapitolou je pak cukr hroznový nebo také krevní – glukóza. Najdeme ji v medu, plodech ovoce, ale také v krvi a lymfě živočichů. Glukóza je pro náš organismus absolutně nezbytná – je to totiž zdroj energie. Například mozek a červené krvinky by se bez ní nemohly obejít. Za den spotřebují přibližně 150 g glukózy, tolik jim tedy musíme dodat, aby správně fungovaly. Také proto je glukóza složkou například infuzí v nemocnicích. Kaloricky je glukóza stejně vydatná jako řepný cukr, má ale přibližně o 20 procent nižší sladivost.

CUKR SE UMÍ SCHOVAT

Představa, že když si neosladíte kávu, vyhnete se cukru, je mylná. Průměrný Čech sní podle statistik denně 110 gramů sacharózy, tedy čistého cukru. To je přibližně 27 kostek cukru. A to je opravdu hodně. Kde se ale ten cukr bere? Tak například v alkoholu – káva bez cukru, ale s rumem vám opravdu v ničem nepomůže. To platí i pro slazené limonády a upřímně řečeno i některé nízkotučné výrobky. Nedostatek tuku je totiž někdy nahrazován právě zvýšeným obsahem cukru. Málokdo si uvědomuje, že v ovoci jsou cukry také, především v tom sušeném, se kterým by se při hubnutí mělo nakládat velmi opatrně. A to nemluvíme o ovoci kandovaném, které bývá ojíněné krystalky cukru. Pokud tedy chcete zdravě mlsat, měli byste se právě kandovanému ovoci vyhnout. Ale cukr najdeme i v uzeninách nebo kečupu. Aby nedošlo k mýlce – tělo cukry nebo lépe řečeno sacharidy potřebuje. Dobře mu ale udělají polysacharidy – tedy celozrnné potraviny, celozrnné těstoviny, kuskus, celozrnná rýže. Naopak bílé pečivo, sladkosti, uzeniny, umělá dochucovadla se mohou stát skrytým zdrojem cukru, který bychom rozhodně neměli přijímat.

CO „UMÍ“ CUKR

Podle doktorky Nancy Appletonové se cukr podílí dokonce na vzniku některých zhoubných onemocnění, například rakoviny slinivky. Doktorka Appletonová proto sepsala skoro 150 negativních důsledků, které může cukr způsobit. Jen namátkou: * cukr způsobuje hemoroidy * podílí se na vzniku cukrovky * může zapříčinit artrózu * častá konzumace cukru může mít za následek astma * cukr zvyšuje tlak * konzumace cukru může zhoršovat alergie * škodí játrům i ledvinám * je to spoluviník vzniku rakoviny tlustého střeva * „pomáhá“ v činnosti volným radikálům * podporuje záněty —-

CUKR A DĚTI

I když děti mají sladkosti rády a babičky mají vždy v rukávu nějaký ten argument, že „to vyběhají“, právě děti by si cukr zase tolik „užívat“ neměly. Proč? Cukr podporuje v ústech tvorbu a činnost bakterií, které způsobují zubní kaz. A zkažené mléčné zuby mohou ovlivnit kvalitu zubů stálých. Podle odborníků děti, které jedí hodně cukrů, trpí poruchami soustředění, náladovostí, mají problémy s učením, nadměrnou tělesnou aktivitou. Celkem jasné je to, že cukr podporuje nárůst tukové tkáně, a tedy rozvoj obezity.

JAK JE CHRÁNIT?

Odborníci varují před odměnami v podobě sladkostí, respektive před jejich nadužíváním. Kromě toho dělají podle expertů rodiče tu chybu, že sladí až moc – doslazují například i ovoce, které je samo o sobě dostatečně sladké– tím znatelně zvyšují kalorickou hodnotu takových svačinek. Proto lékaři radí naučit sebe i děti, že doslazovat není často třeba, protože samotná chuť potravin je výrazná, a také zvyknout si, že sladkosti mají své místo v jídelníčku občas, například v podobě dezertu po nedělním obědě, ale ne každý den před spaním, po probuzení, ke svačině i místo oběda.

CO TEDY PŘICHÁZÍ V ÚVAHU?

Syntetická sladidla – na trhu jich je víc než dost, většinou v tabletách. Pokud bychom se pokusili o základní rozlišení sladidel, získali bychom dvě hlavní skupiny: sacharin a aspartam, ale například také acesulfam. Rozdíl je tu především ve sladivosti. Možná jste si všimli, že některé sladidlo je označené například jako 200x. Co to znamená? Zjednodušeně řečeno tento údaj říká, o kolik méně potřebujete sladidla než cukru na to, abyste potravinu osladili stejně. A to je právě případ aspartamu. Sacharin má dokonce 300x vyšší sladivost než sacharóza a tak trochu novinka na našem trhu – sukralóza – sladí dokonce 500x víc.

Přírodní sladidla – sem patří například fruktóza. Možná vám někdy lékař doporučil sladit glukopurem nebo fruktopurem – tedy fruktózou a glukózou. Koupíte je například v obchodech se zdravou výživou nebo ve větších lékárnách. Obojí je bílý, sypký prášek, který se dá například přidat do vody. Doporučují se na dodání energie. Med – sladit můžete i medem. Ovšem pozor, opravdu to nefunguje tak, že med má méně kalorií než cukr. Můžeme z něj ale získat spoustu cenných látek. Nicméně oblíbené slazení čaje medem při nachlazení v sobě skrývá jednu velkou nástrahu – pokud totiž med přidáme do horkého čaje, všechny prospěšné látky tak zničíme. Proto je lepší med přidat až do mírně vychladlého čaje nebo sníst třeba samostatně lžičku medu a zapít ji čajem.

Javorový sirup – už i u nás zdomácnělá novinka opět nenabízí žádnou nekalorickou variantu sladkosti, ale zase jen její zdravější alternativu. Sirup by měl mít jantarovou barvu a velmi specifickou vůni i chuť. Používá se nejčastěji na dochucení jogurtů, palačinek nebo lívanců, hodí se ale i na vaření. Stejně jako u olivových olejů nebo balzamika, i tady můžete vybrat z několika úrovní kvality. Obecně platí, že čím je sirup světlejší, tím má jemnější vůni a chuť.

Kandys – pamatujete si na babiččino vyprávění o cukrkandlu? Tak to je on. Setkat se s ním můžete například v některých čajovnách či vinárnách, kde se dává jako jemné sladidlo k čajům. Buď ho uvidíte jako nepravidelné, jakoby ojíněné krystalky, nebo na špejli. Bílý kandys sladí stejně jako bílý cukr. Jeho chuť je jemná a hodí se do bylinkových čajů. Hnědý kandys je karamelizovaná forma. V čaji dává více vyniknout jeho chuti, a to hlavně u silných druhů čaje. Ale pozor – jde vlastně o „převlečený“ cukr, tedy stoprocentní sacharózu, takže i s ním velmi opatrně.

Rýžový sirup – seženete jej v obchodech se zdravou výživou a můžeteho využít například na slazení dezertů. Podobně můžete vyzkoušet například ječmennou sladěnku nebo pšeničný či datlový sirup. Některé se hodí spíše do těsta, některé zase například do krémů, nicméně představují zdravý a hlavně originální způsob, jak si neodepřít sladké.

Melasa – říká se jí také černý zázrak. To proto, že pro lidský organismus umí udělat opravdu hodně. Posiluje imunitu a dodává potřebnou energii, kromě toho je to vynikající prostředek proti zácpě, ale zlepšuje i pleť. Melasa obsahuje velmi širokou soustavu stopových prvků a organických látek: vápník, hořčík, fosfor, železo, draslík, sodík, zinek, měď, chrom, glukózu, sacharózu, nenasycené mastné kyseliny, vitaminy skupiny B. Někteří také mluví o tom, že melasa je černým protijedem proti bílému jedu – rafinovanému řepnému cukru.


JDE TO I BEZ CUKRU

SLADKOU CHUŤ MŮŽETE ZÍSKAT I JINAK NEŽ POMOCÍ BĚŽNÉHO CUKRU. A VÝBĚR JE VELMI ŠIROKÝ. STAČÍ SI JEN VYBRAT PODLE TOHO, CO CHCETE OCHUTIT, PODLE SVÉHO ZDRAVOTNÍHO STAVU A TAKÉ PODLE TOHO, JESTLI CHCETE KROMĚ SLADKÉ CHUTI PŘIDAT JEŠTĚ NĚJAKOU JINOU.

4.2.2009 10:41 | Jana Přikrylová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.