FITweb

Reklama

ZPĚT

1.měsíc reality/rozhodla jsem se: chci zhubnout

Nikola a Barbora jsou dvě úplně obyčejné ženy, které dospěly k rozhodnutí, že chtějí udělat něco se svou nadváhou a nadbytečnými kily. Svěřily se do rukou odborníků, my je budeme sledovat, zpovídat a držet jim palce po celý rok v naší reportážní reality show.

1. MĚSÍC

„U NÁS SE ODJAKŽIVA HODNĚ JEDLO.“

O někom se říká, že se podívá na kousek dortu a hned přibere dvě kila. Bára takovým případem určitě není. O své nadváze na rovinu říká, že ji má „vyžranou“. „U nás doma se odjakživa hodně jedlo, a i když maminka vařila relativně zdravě, množství bylo rozhodující. Pamatuji si, že když jsme přišli někam na návštěvu, kde nám nabídli oběd, odcházela jsem od stolu a měla jsem pořád hlad. Nejvíc jsem přibrala okolo 10–12 let, kdy jsem hodně času trávila doma sama. Přišla jsem ze školy a prakticky celé odpoledne jsem se dívala na videokazety a přitom mlsala. Sladké, čokolády, cokoli se doma našlo,“ vypráví Bára. Od té doby její váha pozvolna, ale prakticky neustále stoupala. Samozřejmě měla období, kdy jedla méně a zdravěji, ale moc dlouho jí to nevydrželo. „Výrazně zhubnout se mi až dodnes podařilo jen dvakrát, vždy však následoval jojo efekt. Poprvé jsem zhubla v sedmnácti, a to tím, že jsem téměř přestala jíst. Jakmile se ale vrátila ke svému normálnímu jídelníčku, bylo 10 kg zase nahoře. Druhý pokus následoval ve dvaceti, kdy jsem na doporučení kamarádky začala držet naprosto šílenou dietu, která se skládala jen z rýže, kuřecího masa, raciochlebíčků a vajíček. Také jsem se pokoušela jíst jen do 14 hodin a hodně spát, abych zaspala hlad. Hrůza!

Za dva měsíce jsem sice zhubla přes deset kilo, ale stejně jako v předchozím případě byla do půl roku kila zpět plus dalších deset kilo navíc. Kromě přejídání tomu určitě pomohl i fakt, že jsem úspěšně přestala kouřit. Dostala jsem se tak až na váhu 85 kg, a to mi vydrželo dodnes,“ smutně dodává. I když Bářin jídelníček není jistě ideální, její sportovní aktivity a pohyb vůbec by jí mohl leckdo z nás závidět. Je instruktorkou spinningu, chodí do posilovny, na pilates, jezdí na kole, chodí na dlouhé procházky se svým psem a k tomu má ještě fyzicky náročné zaměstnání. „Je mi jasné, že můj problém je hlavně v hlavě. Zajídám samotu a vnitřní nespokojenost, přitom vím, že v jídle řešení není. Doufám, že mi Petr Havlíček dokáže alespoň trochu pomoci i v této oblasti. Také věřím, že mi sestaví takový jídelníček, při kterém nebudu mít hlad a podaří se mi ho dodržovat i při mé práci. Motivaci mám velikou – chci být zase šťastná a spokojená ve vlastním těle, což momentálně rozhodně nejsem. Také bych se ráda zbavila bolestí kolen, které mě dost dlouho trápí. Vím, že jsou zapříčiněné jen mojí váhou.“ Bára má tedy velmi dobrý předpoklad do začátku, nebojí se pohybu a ví, co může zhubnutím získat. Zdraví, sebedůvěru a možná i větší radost z celého života.


10 rad jak začít hubnout

Ing. Petr Havlíček specialista na výživu,

1. PŘIJMĚTE SAMI SEBE A MĚJTE SE RÁDI

Proč? Abyste začali úspěšně hubnout, je nejdříve potřeba se smířit sám se sebou a přiznat si, že křivky modelky nebo profesionálního sportovce jsou pravděpodobně nereálným snem. Nenadávejte si, že jste „tlustí“, „oškliví“ apod., to jen prohlubuje vnitřní stres, který hubnutí rozhodně neprospívá.

2. POCHOPTE SVÉ TĚLO

Proč? Jakmile jen trochu proniknete do tajů fungování organismu, ihned pochopíte, že tři kila za týden jsou opravdu nemožná, a nebudete se tím trápit. Poznáte, co tělo potřebuje, jakým způsobem funguje přeměna energie apod. Nemusíte se hned vrhat do studia medicínské anatomie a fyziologie, stačí si prostudovat pár knih o výživě.

3. ŽIJTE AKTIVNĚ

Proč? Přestaňte si pro kafe posílat sekretářku, jezdit na nákup autem nebo používat dálkový ovládač k televizi. Jsou to maličkosti, ale dohromady dělají divy. Nejen pohyb ale znamená aktivní životní styl. Zajímejte se více o svět kolem sebe, najděte si nové koníčky, jezděte na výlety apod. Přestaňte si zoufat nad svým osudem a zkuste ho změnit.

4. PRAVIDELNĚ RELAXUJTE

Proč? Každý den si najděte chvilku jen pro sebe, kdy budete pouze a jenom odpočívat. Ať už pasivně či aktivně, to záleží na druhu práce, kterou děláte. Odpočinek by měl být vždy opačný než převažující aktivita. Tedy pracujete-li „hlavou“ – sportujte, máte-li spíše fyzické zaměstnání, relaxujte.

5. DOBŘE SPĚTE

Proč? Možná také věříte mýtu, že když chcete zhubnout, musíte co nejméně spát. Opak je pravdou. Jakmile organismus pociťuje nedostatek spánku, nastává jeho přetížení, které má za následek snížení produkce hormonu leptinu. Leptin je hormon silně ovlivňující metabolické pochody v těle. Jeho nedostatek je spojován s obezitou, protože snížení jeho hladiny zvyšuje chuť k jídlu.

7. NEŘEŠTE JEN UBÝVAJÍCÍ ČÍSLA NA VÁZE

Proč? Na váze můžete mít stále stejně, a přitom hubnout a vypadat úplně jinak. Jak je to možné? Bude se vám měnit poměr aktivní a pasivní tělní hmoty, tj. poměr svalů a tuku. Stejně vážící člověk s velkým množstvím svalů bude vypadat štíhleji než člověk, který na sobě nosí hlavně tuk. Místo váhy používejte centimetr a jako bernou minci berte především hodnoty tuku, svalů a vody. Ne bezvýznamným faktem je i to, že větší množství svalů zvýší váš bazální metabolismus a vy budete i v klidu více „spalovat“.

8. ZA ÚSPĚCH SE ODMĚŇTE

Proč? Většina z nás funguje jako malé děti. Za dobře provedenou práci se musíme odměnit. Ne jinak je tomu i při hubnutí. Předem si stanovte odměny (oblečení, zážitek, wellness proceduru apod.), kterou si za zhubnuté kilogramy dopřejete. Po kolika kilogramech to bude, záleží na vás. Chcete-li zhubnout více kilogramů, dejte si „rozestupy“ mezi odměnami např. za každých 5 kg, 10 kg apod.

9. VYZKOUŠEJTE I NETRADIČNÍ POTRAVINY

Proč? Pokud jste se až dodnes vyhýbali potravinám typu kuskus, pohanka apod., ihned to napravte. Jejich chutnost záleží pouze na vaší fantazii a schopnosti improvizovat. Jste opravdu bezradní a pouze podle kuchařky si netroufáte vařit? Přihlaste se na některý kurz zdravého vaření, které pořádají firmy vyrábějící tyto potraviny.

10. SVĚŘTE SE LÉKAŘI

Proč? Ještě než začnete hubnout, je dobré se obrátit na svého lékaře a nechat si od něj udělat kompletní zdravotní prohlídku včetně rozboru krve. Vaše nadváha může být zapříčiněna i zdravotním problémem, na který se zatím nepřišlo. Kromě toho se z rozboru dozvíte (nebo spíše váš výživový poradce), zda vám nechybějí některé důležité látky.

NÁZOR NA BÁŘINO HUBNUTÍ:

„Vzhledem k tomu, že Báru znám už delší dobu, vím, kde je zakopaný pes. Nepřísluší mi, abych ho veřejně vykopával, ale pokud si Bára vyřeší to, co ji nejvíc v životě trápí, dokáže pohnout i se svojí váhou. Mnoho bodů z onoho desatera zná a splňuje. Takže si myslím, že její šance jsou velmi vysoké a společnými silami to dokážeme.“ —-

NECHCI ŘÍKAT: „DĚKUJI, NECHCI, DRŽÍM DIETU!“

Sklony k tloustnutí měla Nikola vždycky, nejvýrazněji ale začala přibírat okolo dvaceti let a se svojí současnou váhou nehnula dva roky. „Zhubnout jsem se pokoušela už několikrát, nedržím ale klasické diety typu vajíčková, tvarohová, ale spíše se snažím jíst zdravě a sportovat. Chvíli je to v pohodě, ale pak usnu na vavřínech, přestanu se hlídat a kila jdou opět nahoru. Většina mých snah o zhubnutí byla tedy úspěšná, ale ne trvalá. Jen jeden pokus nevyšel příliš šťastně,“ vypráví Nikola. „Pod odborným vedením jsem zhubla až na 62 kilo (což je u mě tak akorát, nepotřebuji, aby mi lezla žebra), a tato váha mi vydržela asi rok a půl. Pak jsem přestala kouřit, dva měsíce nic, a potom jsme s partnerem oba přibrali během jednoho týdne asi 6 kg. To nás dost vyděsilo, protože jsme si dávali velký pozor na to, co jíme.

Já jsem pak celé jaro (asi čtvrt roku) každý den sportovala a stravovala se správně po dvou hodinách. Výsledek byl ten, že jsem zhubla asi o 3 kg a luxusně si zpevnila tělo, ovšem stále mě bylo dost. To mne naprosto demoralizovalo a také fyzicky vyčerpalo. Během léta a po zbytek roku jsem se už nedokázala kontrolovat. Váha mi vylezla do dalšího jara opět někam přes 75 kg… a pak už se to se mnou vezlo. Za pár let jsem se postupně dostala na váhu dost přes číslici 90,“ vzpomíná. Koncem září 2008 se Nikola opět odhodlala k akci a začala hubnout. Cvičila v posilovně (už ale jen dvakrát týdně, a ne do roztrhání těla), upravila si stravu a začala jíst pravidelně. Do chvíle, než se obrátila na PhDr. Sládečkovou, zhubla sama o 10 kg. Také si říkáte, proč vyhledávala odborníka, když byla schopná hubnout sama? „Bude to znít možná trochu paradoxně, ale právě proto, že mě okolí chválí, jak jsem krásně zhubla, mám strach, že polevím a přestanu se snažit. Potřebuji další impulz, a ten hledám u paní Sládečkové. Vím, že hubnutí je na mně a ona bude spíše jen dohlížet. Nečekám od ní žádný zaručený recept, spíš objasnění některých svých myšlenkových postupů, které vedou k sebedestruktivnímu chování, za což neomezované tloustnutí považuji. Hubnutí musí začít v hlavě.“ Nikola nemá žádné zdravotní komplikace, které by zapříčiňovaly její nadváhu, je ale typ člověka, jehož stres nutí jíst. O své dietě má jasnou představu. „Nechci držet přísný jídelníček, který člověka doslova vyřadí ze společnosti – jsem mladá, mám ráda lidi a nehodlám se izolovat. Zrovna tak nehodlám případného hostitele urážet tím, že si půjdu zvážit plátek šunky nebo říkat: ‚Děkuji nechci, držím dietu.‘ Tuhle větu totiž nesnáším.“


10 rad jak začít hubnout

PhDr. Zdeňka Sládečková psycholožka

1. VĚŘTE SI

Proč? Jít za jakýmkoli cílem, a to nejen v hubnutí, s tím, že dopředu nevěříte v úspěch, je cesta k záhubě. Proto bych každému, kdo začíná hubnout a již dopředu si nevěří, že to dokáže, doporučila, ať toho hubnutí raději hned nechá. Bylo by totiž opravdu neúspěšné. Je nutné mít víru, naději, že naše snažení je smysluplné, že se nenamáháme zbytečně.

2. ŘEKNĚTE SI O PODPORU

Proč? Pokud je ale dotyčný jen osobou nejistou (nikoli nevěřící Tomáš), která si je vědoma svých slabších míst, měl by hledat svou jistotu, že to zvládne, zkrátka pevnější půdu pod nohama. Je třeba se obrátit na odborníky, na lidi, kteří jsou si jistí, jak na to, a dokážou kohokoli „jistit“ potřebnou dobu. My v Klubu Diana (www.klubdiana.cz) nabízíme například bezplatné poradny v našich pobočkách a různé druhy kurzů. Já sama považuji za nejlepší docházkové kurzy skupinové terapie nadváhy a obezity, kde i nejslabší se postupně stanou nejsilnějšími a v hubnutí úspěšnými.

3. MOTIVUJTE SE

Proč? Vzhledem k tomu, že křehcí a slabí jsme téměř všichni, doporučovala bych do hubnutí nejít sám. Všichni, kdo to již zkoušeli, vědí, že nejde ani tolik o sebezapření, jako v daleko větší míře o trpělivou, systematickou mravenčí práci. To nikoho po celé měsíce samotného nebaví. Motivaci je nejlépe možné udržovat ve skupině lidí, kteří mají stejný cíl. Je to jako výstup na osmitisícovku – jeden sám nedokáže to, co spolu s ostatními. Ani v hubnutí.

4. ZMAPUJTE SVŮJ ŽIVOTNÍ STYL

Proč? Mým výchozím krédem v celém postupu je, že je třeba vycházet z dosavadního životního a jídelního stylu. Proto je na začátku hubnutí nutné vlastně nehubnout, ale velmi podrobně zmapovat jídelní situaci. Je to vlastně diagnostický proces, bez něhož by žádný lékař nebyl schopen určit celkovou diagnózu a stanovit účinnou terapii.

5. HLEDEJTE IDEÁL

Proč? Po fázi diagnostické musí pro dotyčného následovat fáze hledání nejsouladnějšího redukčního programu. Je třeba vědět, že jsme ve stravování významně odlišní a má-li být pozměňování jídelního stylu trvalé, musí nám vyhovovat. Takže, i když je to mnohem pracnější, je třeba hledat, jaké redukční zásahy a změny jídelníčku nám budou vyhovovat, při kterých nebudeme strádat. Jde vlastně o postupné vylepšování a ověřování původního jídelníčku.

6. DEJTE ŠANCI POHYBU

Proč? Bez pohybu hubnout téměř nelze. Zaparkované auto také žádné palivo nepotřebuje, my bychom tedy, díky svému výrazně pasivnímu životu plnému technických výdobytků pro ještě větší lenošení, také téměř neměli přijímat potravu. To však samozřejmě není cesta, a proto musíme symbolicky „to své auto rozjet tak, aby hezky spalovalo“. Tedy alespoň dvakrát týdně, ale ještě lépe třikrát, je třeba „odparkovat“ a jít se hodinku hýbat.

7. VZDĚLÁVEJTE SE

Proč? Již od začátku bych též doporučovala zorientovat se v teorii. O hubnutí existuje velmi mnoho odborných informací a je dobré se v nich vyznat. I když má většina z nás informace povšechné, pro správné a zdravé snižování hmotnosti je to málo. Je nutno umět hubnout, sestavovat si redukční jídelníček velmi přesně. K tomu je například nutná i dietní váha a energetické tabulky.

8. NEŠIĎTE SE

Proč? Při hubnutí je třeba pomoci tělu i od pocitu hladu a chuti. Proto je dobré sytit se v co nejkratších intervalech, ale celkový denní příjem nesmí překročit dané redukční mantinely.

9. ROZPALTE METABOLISMUS

Proč? Častější jedení je skvělé i proto, že tento systém nedovolí, aby se naše trávení zpomalilo. Je dobré takto udržovat svůj metabolismus ve svižném tempu.

10. ROZLOŽTE SI SÍLY

Proč? Hubnutí je závod na dlouhou trať. Skuteční vytrvalostní závodníci vědí, že si na to, aby zvítězili, musejí rozložit síly. Nechtějte proto zhubnout rychle, odpadnete v první třetině. Zlatá střední cesta znamená zhubnout o půl kilogramu týdně. To vlastně ani „nebolí“!

NÁZOR NA NIKOLINO HUBNUTÍ:

„Nikolu jsem viděla jen jednou a bavily jsme se o všem možném, jen ne o hubnutí. Vlastně ji tedy neznám. Upoutalo mě na ní, že ona sama vidí hubnutí a svůj život velmi komplexně. Mám stejný názor. Snižování váhy není jen otázka zhubnutí, ale trvalého zhubnutí. Tam, kde je přirozeně dán větší sklon k ukládání tuku, je třeba k udržování hmotnosti silnou osobnost. Tu má málokdo z nás, a tak je třeba dotyčné osobě nejen poskytovat podporu různého druhu. Je třeba zapracovat tam, kde jsme slabí. Nikola je jednou z mála dívek, co jsem poznala, která se odvážila sama za mnou přijít a nejenže otevřeně pojmenovala svá slabší místa, ale chce systematicky na sobě pracovat, aby byla trvale psychicky silnější. Tomu jsem samozřejmě nemohla odolat. Líbí se mi na ní, že je přímá, otevřená a přiměřeně sebekritická. Neřík,já to nedokážu‘, ale,vím, že mám co řešit, a chci to vyřešit‘. Bere za své kroky zodpovědnost. Ví, že je musí dělat sama. Necítím se s ní jako její lékař, ale myslím, že obě máme chuť spolupracovat jako malý tým. Jako tým jsme se také teď, kdy je Nikola jako naschvál nemocná, rozhodly, že hubnout začne, až bude úplně zdravá. Bez ohledu na tento projekt, který DIETA právě odstartovala. Takže jsme připraveny i na to, že náš začátek nebude tak efektní. Držte jí, prosím, palce!

7.4.2009 13:03 | PAVLA MAŘÍKOVÁ A PHDR. ZDEŇKA SLÁDEČKOVÁ,

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.