ZPĚT

Silná vůle nestačí

Aneb jak motivovat sebe i druhé k hubnutí. Pravidla jsou od toho, aby se porušovala.

Pravidla jsou od toho, aby se porušovala. S předsevzetími to není jinak. Porušují se stejně snadno jako se 1. ledna dávají. Už 2. ledna si říkáme, že se svět nezboří, když nepřestaneme vyjídat ledničku, ujíždět na sladkém nebo lenošit u televize. Aby tomu bylo letos jinak, máme pro vás pár tipů, jak zvládnout hubnutí s motivací.

1. Buďte pozitivní

Neříkejte si: když nebudu cvičit, budu tlustá; nikdy nezhubnu, protože nemám pevnou vůli, apod. Raději přemýšlejte nad tím, jaké to bude, až dosáhnete své vytoužené postavy. Koupíte si nové šaty nebo si dopřejete drahou dovolenou u moře? Nebo vám prostě jen budou dělat dobře pochvalné pohledy druhých? Přemýšlejte konkrétně a klidně si své plány sepište. Až budete mít slabou chvilku, můžete si seznam přečíst a uvidíte, že vás chuť na rabování ledničky přejde.

2. Bavte se

Je mnohem pravděpodobnější, že u cvičení nebo sportování vydržíte, když vás to bude bavit. Nenuťte se k něčemu, co vás ani trochu neláká, nudí nebo z čeho máte strach. Nesnášíte kolektivní sporty? Běhejte, plavte nebo zkuste nordic walking. Máte-li naopak rádi kolem sebe lidi, vyrazte do posilovny nebo na aerobik. Jakmile cítíte, že vás vybraná aktivita přestává bavit, zkuste něco nového. Co třeba salsa, balet nebo břišní tance? I pro toho největšího antisportovce existuje pohyb, kterému se může věnovat.

3. Čtěte!

Kupte si nebo půjčte knížky, které se zabývají zdravou výživou a cvičením, a čtěte a čtěte a čtěte. Dozvíte se mnoho užitečných rad, které vám určitě pomohou vytrvat ve vaší snaze. Můžete se také zapojit do diskusního fóra na internetu, kde poznáte další „spolubojovníky“. I když se třeba nikdy nesetkáte, můžete se podporovat on-line a porovnávat svoje výsledky.

4. Důslednost nade vše

Nepodařilo se vám začít zdravě žít hned 1. ledna? To vůbec nevadí, začněte od zítřka (ale opravdu od zítřka!). Opatřete si sešit, kam si budete psát nejen jídelníček, ale i sportovní aktivitu a aktuální váhu. Nejenže snadněji rozpoznáte, kde děláte chybu, když hubnutí nepůjde, ale také se příště více zamyslíte, než sáhnete po dalším chlebíčku nebo sušence.

5. Kupředu přes malé cíle

Při představě každodenního tréninku po zbytek svého života se asi nikdo do cvičení hrnout nebude. Ani profesionální sportovci netrénují každý den po celý rok. A pro štíhlou postavu to už vůbec není třeba. Ideální je cvičit 3–4x týdně, ale pokud i to je pro vás nereálná představa, cvičte jen dvakrát. Nedávejte si nesplnitelné cíle, protože ty brzy vzdáte. Nezakazujte si čokoládu napořád a navždy, ale raději si povolte každý den malý čtvereček.

6. Buďte kreativní

Musíte dnes zůstat déle v práci, protože vám těsně před koncem pracovní doby přistál na stole důležitý úkol? Tím pádem si nestihnete zajít do fitness centra, že? Neznamená to ale, že nemůžete dělat nic. Zacvičte si pár protahovacích cviků v kanceláři, a až se vrátíte domů, tak procvičte alespoň břicho a hýždě jednoduchými cviky, které můžete dělat i v obýváku. Ještě lepší variantou je dát si hodinu pauzu od práce, jít si zacvičit a pak se vrátit dokončit své povinnosti.

7. Odměňte se

Za každý, i sebemenší, úspěch se odměňte. Ale ne návštěvou cukrárny nebo fastfoodu, ale spíše relaxační masáží nebo novým kouskem do svého šatníku. Nemusíte jen počítat shozená kila, úspěchem je také zvládnutí dvaceti kliků, když jste se minulý týden po osmém kliku ani nezvedli ze země, nebo vzorný týdenní jídelníček. To jsou přesně ty malé krůčky, které vás dovedou k vaší vytoužené postavě.

8. Inspirujte ostatní

Velkou motivací může být také přání pozitivně ovlivnit někoho druhého. Potřebuje i váš partner pár kilo zhubnout, ale moc se do toho nežene? Začněte u sebe a počkejte, co to s ním provede. Možná až uvidí, jak zdravý životní styl svědčí vám, nebude chtít zůstat pozadu. Nebo se k vám časem rovnou sám přidá.

9. Buďte modelkou

Do diáře, na noční stolek nebo na lednici si dejte svou fotografi i z dob, kdy jste ještě byla hubená. Taková pozitivní motivace funguje mnohem lépe než hrůzostrašné obrázky s pneumatikou kolem pasu nebo „já a moje kamarádka celulitida“. „Tlusté“ fotky vás dostanou leda tak do deprese, a ta zase vede – k přejídání. —-

JAK MOTIVOVAT…

A) KAMARÁDKU

Přihlaste se společně na lekce cvičení nebo zdravého vaření.

Kamarádce se bude hůře vymlouvat, že se jí dnes nechce nebo nemůže, protože vás nebude chtít zklamat. Ještě lépe uděláte, když si předem zaplatíte celý kurz nebo si koupíte permanentku. Od lenošení vás odradí i myšlenka, kolik jste za to zaplatily peněz.

B) MANŽELA

Kupte mu hezké sportovní oblečení a s dětmi se domluvte, ať na tatínka pravidelně zatlačí, že s ním chtějí jít bruslit, plavat, jezdit na kole. Dětským prosbám určitě neodolá a uvidíte, že ho to časem začne i bavit.

C) DĚTI

Nemusí jít přímo o obézního potomka, stačí, když dcera nebo syn nemají velký vztah ke sportu nebo se denně přecpávají sladkostmi. Velmi dobrou motivací může být přirozený sklon dětí k soutěžení. Vyhlaste soutěž o nejlepší a nejzdravější oběd a společně s dětmi ho připravte. Pokud nemáte doma sportovce, zkuste děti nasměrovat na turistiku (nedělní výlety) nebo je nechte vyzkoušet méně rozšířené sporty, jako je bouldering, orientační běh, jízda na koni, pro holky například akvabely.

D) KOLEGYNI

Navrhněte jí, že budete chodit společně na obědy do salátového baru nebo že se budete střídat a každý den jedna z vás něco zdravého uvaří.

Můžete si vyměňovat recepty na nízkokalorická jídla a přeposílat zajímavé články o hubnutí z internetu. Postarejte se také o to, aby z kanceláře zmizela všechna lákadla v podobě čokolád, bonboniér, koláčů k snídani apod.

Když se budou na pracovní oslavě podávat chlebíčky, podpořte svou kolegyni tím, že nebude sama, kdo je s omluvou odmítne.

E) MAMINKU

Kupte jí víkend ve wellness hotelu a jeďte tam společně. Mezi plaváním, relaxováním ve vířivce, procházkami po lese a saunou se jí jen tak mimochodem zmiňte o tom, že jste slyšela o skvělém cvičení pro její věkovou kategorii, které se koná v jejím městě. Nenuťte ji, ale řekněte, že by jí to určitě prospělo – našla by si nové přátele a získala by více síly pro svá vnoučata. Při víkendových návštěvách ji můžete naučit vařit odlehčenou verzi klasické české kuchyně.


ŠPATNÁ MOTIVACE aneb co nikdy nedělat

1. Nikdy nikomu nedávejte dárek (pokud si ho sám nevyžádá), který souvisí s jeho váhou nebo velikostí oblečení. Tabu by měly být všechny „hubnoucí“ pilulky, osobní váhy, poukazy na kurzy hubnutí, ale také oblečení, pokud si nejste 100% jisti velikostí.

2. Odpusťte si otázky a poznámky typu: „Už jsi něco zhubla? Vykašli se na to, do léta je daleko. Nahoře jsi zhubla, ale ty boky nejdou dolů, co?“ Velkou pomoc neprokážete ani vyprávěním o tom, jak vaše tetička zhubla za dva měsíce deset kilo, nebo o jojo efektu vaší maminky.

3. I když to možná myslíte dobře, neříkejte hubnoucí kamarádce, že přes zimu přibere každý, a tím pádem si nemá se svými kily dělat starosti, protože na jaře sama od sebe zhubne. Pravděpodobně ji chcete utěšit a uklidnit, ale váš záměr se může minout s účinkem. Zaprvé to není pravda a zadruhé ji můžete nechtěně odradit od jejího správného předsevzetí.


…motivace je psychický proces, který usměrňuje naše chování a jednání a vede ho k vytyčenému cíli? Že ve dvou se to lépe táhne, platí v hubnutí dvojnásob. Dvojnásobná je také vzájemná podpora a pochvala.

5.3.2009 15:11 | PAVLA MAŘÍKOVÁ,

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.