FITweb

Reklama

ZPĚT

Dietní nesnáze

Snažíte se hubnout, ale život vám vymýšlí stále nějaké překážky, které vám cestu za vysněnými křivkami znesnadňují? Mnohdy se jim vyhnout nelze, ale my vám poradíme, jak je s úspěchem zvládnout.

rt }}

Snažíte se hubnout, ale život vám vymýšlí stále nějaké překážky, které vám cestu za vysněnými křivkami znesnadňují? Mnohdy se jim vyhnout nelze, ale my vám poradíme, jak je s úspěchem zvládnout.

==== 1.CHUŤ NA SLADKÉ ==== Touha po sladkostech může hubnutí hodně zkomplikovat. Někdo je od přírody spíše „na maso“, jiný „na sladké“ a ovlivnit to můžete jen minimálně. Pokud ale držíte dietu, není nutné sladkosti z jídelníčku vyškrtnout úplně a naráz. Nejdříve se zkuste poohlédnout po zdravých náhražkách klasický sušenek, oplatek a bonbonů. I když je energetický obsah většinou téměř stejný, mají vyšší obsah vlákniny, zdravých tuků apod. Pokud byste přece jen zatoužili po pravé, nefalšované čokoládě, dejte si ji – ale jen dva tři kousky, a u těch zůstaňte. ==== 2.POCITY HLADU ====

Alespoň malému hladu se v prvních dnech diety nevyhne skoro nikdo. Zvlášť pokud jste byli dříve zvyklí jíst opravdu hodně. Jedním z řešení je začít jíst častěji, minimáně 6x denně, ale klidně i vícekrát. Nevadí, když si dáte dopoledne dvě svačinky, musí být ale miniaturní a s nízkým obsahem kalorií. Uvidíte, že po pár dnech si žaludek i hlava na nižší příjem jídla zvyknou a hlad zmizí. Překonáte-li první tři dny, máte (skoro) vyhráno. Pomoci si při tom můžete ještě dalším trikem a konzumovat potraviny s vysokým obsahem vlákniny, která vás zasytí na dlouhou dobu.

==== 3.NEMOC A LÉKY ==== Antikoncepce, antidepresiva, léky na štítnou žlázu apod. mohou být jedním z faktorů, proč se vám nedaří hubnout. Nezoufejte, většinou existuje více variant léků se stejnou nebo podobnou účinnou látkou a na každého působí trochu jinak. Berete-li například antikoncepční pilulky a zdá se vám, že přibíráte nebo zadržujete vodu, požádejte lékaře o jejich změnu. V každém případě se s ním nebojte o svých problémech mluvit. Na druhou stranu na léky nemůžete svádět všechno. Ačkoli mohou zvyšovat chuť k jídlu, je jen na vás, kolik si toho nakonec na talíř naložíte. Málokterý lék způsobuje tloustnutí „sám od sebe“. ==== 4.SPOLEČENSKÝ ŽIVOT ====

Večírky, rauty a večeře s přáteli. Situace, které přímo volají po tom, abyste porušili pravidla diety a „zhřešili“. Jednou za čas se nic nestane, ale co dělat, když máte zaměstnání, jež vyžaduje časté setkání s obchodními partnery, pracovní večeře apod.?

Dobrým způsobem, jak udržet svůj apetit na uzdě, je lehce se najíst ještě předtím, než na večírek (raut apod.) odejdete. Ideální je čistý zeleninový vývar nebo salát. Žaludek se vám zaplní a vy nesníte hned první věc, kterou uvidíte. Na večírku se také zdržujte dál od stolů s jídlem, aby vás nesváděly k neustálému přidávání na talíř.

==== 5.ZÁKAZ SPORTOVÁNÍ ==== Stal se vám nepříjemný úraz, po kterém vám lékař nařídil klid? Ani v tom případě nemáte neprůstřelné alibi, které by vás omluvilo z veškerého pohybu. Většinou je vám zakázán jen určitý druh sportovní aktivity a mnoho dalších (o kterých třeba ani nevíte) dělat můžete. Nesmíte skákat a běhat kvůli otřesům kloubů? Na aerobik zapomeňte, ale klidně se vydejte o posilovny, na spinning nebo si zaplavejte. Máte vysoký krevní tlak? Zkuste aquaerobik nebo pilates. Možností je dnes více než dost. ==== 6.PRACOVNÍ PROSTŘEDÍ ====

V amerických firmách je naprosto běžné, že místo stravenek nebo vlastní jídelny mají zaměstnanci k dispozici švédské stoly plné zeleniny, ovoce, pečiva, mléčných výrobků apod. Mohou si pak sami připravit podle své chuti sendviče, saláty apod., a to kdykoli po celý den. U nás vypadá realita trochu jinak. V lepším případě máte „štěstí“ na závodní jídelnu s výběrem z několika menu, v tom horším jsou vám k dispozici automaty na bagety, sladké tyčinky apod. Na ranních poradách se servírují koblihy či koláče, a kdo pak má tomu všemu odolávat, že? Pokud chcete zhubnout, budete se muset obrnit silnou vůlí a vybavit krabičkami s vlastním jídlem připraveným z domova. Můžete zkusit apelovat na nadřízené a navrhnout jim vyměnit obsah automatů, ale upřímně – nedělejte si velké naděje na úspěch. Spíše zkuste požádat kolegy, aby vám nenabízeli věci, které by vás příliš sváděly. A sami navrhněte, kam byste mohli chodit na oběd. Věřte, že mnozí vám budou za výměnu zakouřené „putyky“ za vzdušnou restauraci s lehkými pokrmy vděční.

==== 7.REKLAMA A MARKETINGOVÉ TRIKY ==== Skryté marketingové taháky na nás útočí všude – v obchodech, televizi, novinách i na ulici. Jdete do prodejny s elektronikou a u kasy na vás číhá tzv. impulzivní zboží – čokolády, bonbony, žvýkačky apod. Prodejci spoléhají na to, že až budete stát ve frontě, neodoláte a jednu nebo dvě čokoládové tyčiny si koupíte. Mějte svou hrdost a nenechte se zlákat. Příště můžete jít nakupovat jinam, kde podobné „vychytávky“ nemají. Při sledování reklam, ať už v novinách, rádiu nebo časopisech, čtěte mezi řádky – nikdo a nic nezhubne za vás, žádná pilulka ani přístoj vám přes noc neuberou pět centimetrů v pase. A i když vás bude lákat štíhlá modelka na koupi úžasného fitness přístroje, věřte, že ona své křivky získala jinak (v posilovně nebo na klinice plastické chirurgie). ==== 8.LENOST ====

Spíše než o překážku, kterou vám do cesty postaví život, jde o problém uvnitř sebe sama. Každý z nás je od přírody trochu jiný, někdo více aktivní a temperamentní, jiný spíše pohodář a kliďas. Ani jednoho z nich nepředěláte na pravý opak. Je proto nutné pracovat s tím, co je… Patříte-li spíše do druhé kategorie, hledejte si takovou aktivitu, která bude v souladu s vaším vnitřním já. Může to být jóga, turistika, golf, cokoliv. I když se nejedná přímo o aerobní aktivity, kalorie se při nich spalují také. Lenost a nechuť můžete překonat rovněž sportováním s kamarády a vidinou odměny ve formě posezení v čajovně nebo lístku do kina.

==== 9.NEDOSTATEK ČASU ==== Práce, rodina, domácnost a k tomu navíc dieta a cvičení? Kdo to má všechno stihnout! Možná také naříkáte, že když už teď nezvládáte všechno, co byste měla, jak byste k tomu mohla přidat ještě něco dalšího? Jde to. Vše záleží jen na správné organizaci času a určení si priorit. Musíte sedět každý večer před televizí? Co místo toho vyrazit na cvičení nebo si alespoň zaposilovat doma? Ani teplá večeře nemusí být každý den (i když vám manžel možná tvrdí něco jiného) a děti si svůj pokoj mohou klidit samy. Jestliže vás spíše straší termíny v práci a vlastní rodinu ještě nemáte, vyzkoušejte tzv. dietní jídlo až do domu, a odpadne vám nutnost vaření. Tuto službu nabízí např. www.nutricare.cz, www.dietbox.cz nebo www.abcdieta.cz. ==== 10.VAŘENÍ PRO RODINU ====

Příprava jídla pro blízké může a nemusí být zkouškou silné vůle. Zvolíte-li si variantu vaření dvou jídel – pro sebe a rodinu, neobejdete se bez ochutnávání, a to je už první krok k tomu, abyste ještě před večeří zkonzumovali zbytečné kalorie. Druhou cestou je vařit jedno jídlo pro všechy s tím, že vy si místo přílohy dáte zeleninu nebo salát. Ozdravění celého jídelníčku proveďte postupně a nenásilně. Prospěje to nejen vám, ale i celé rodině.

—- …když nestíháte vařit pro sebe zdravě a rodina se nechce vzdát české klasiky, můžete si nechat od specializovaných firem vozit dietní jídla až do domu nebo práce?

HUBNOU S NÁMI!** Nikola (vlevo) a Bára se přihlásily do naší reality show, v níž se spolu s odborníky snaží zhubnout. Po rozhovoru s nimi jsme dali dohromady deset překážek, které podle nich můžou komukoli z nás dietu komplikovat nejvíce, a poprosili je, aby i ony přiznaly, s čím se během prvních dvou měsíců potýkaly a co se v jejich životě díky dietě s Dietou změnilo.

7.4.2009 12:47 | PAVLA MAŘÍKOVÁ

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.