ZPĚT

Dělená strava

Stačí, když si rozdělíte potraviny do skupin, jež mezi sebou nebudete kombinovat, a kila poletí dolů jako o závod. O téhle jednoduše vypadající metodě hubnutí už jste určitě slyšela, ale pojďme si říct, jak a jestli skutečně funguje a je-li to vůbec správný způsob hubnutí!

PODLE URSULY SUMMOVÉ

Stačí, když si rozdělíte potraviny do skupin, jež mezi sebou nebudete kombinovat, a kila poletí dolů jako o závod. O téhle jednoduše vypadající metodě hubnutí už jste určitě slyšela, ale pojďme si říct, jak a jestli skutečně funguje a je-li to vůbec správný způsob hubnutí! Podle této teorie tělo každou potravinu tráví jinak. Na potraviny bílkovinné povahy (maso, sýry, vejce…) a ty s vysokým obsahem sacharidů (bílé pečivo, těstoviny, sladkosti…) „jde“ kyselinami. Takové povahy je bohužel většina jídel, která konzumujeme, a tak se náš organismus během trávení překyseluje. To způsobuje známé pálení žáhy, ale časem z toho máme daleko větší potíže: bolí nás žaludek, klouby, zlobí ledviny. Tělo je zkrátka v nerovnováze, překyselení „léčí“ enzymy, minerály nebo stopovými prvky, které horko těžko ukládá z těch zdravých, zásadotvorných potravin (celozrnné výrobky, ovoce, zelenina…), jež jíme velmi střídmě. Samo sebe tedy okrádá o dobré věci a oslabuje se. A kromě toho, že tenhle kolotoč neprospívá našemu zdraví, jdou nahoru také kila. Především vinou nadměrné konzumace sacharidů s vysokým glykemickým indexem (opět bílá mouka, sladkosti, těstoviny…) se zvedá hladina cukru v krvi, s ním produkce inzulinu, který ukládá do buněk glukózu, kde se posléze mění v tuk, a my máme na nadváhu zaděláno.

KUDY VEDE CESTA VEN?

Dělená strava podle Ursuly Summové si se vším ví rady. Je důležité snažit se konzumovat především jídla, jež na trávení potřebují zásadité enzymy (tj. sacharidové potraviny s nízkým glykemickým indexem a z bílkovin ty lehce stravitelné). Překyselení i ukládaní tuků řeší rozdělením potravin do kategorií bílkovinné, sacharidové a neutrální, ty nejnezdravější vylučuje a naučí vás to, co jíte, skládat do pěti jídel denně. Jak? Především tu máme jídla bílkovinná: tepelně upravená masa a ryby, mořské plody, ovoce, vejce, mléko, sýry, sójové výrobky a některá dochucovadla jako balzamikový ocet. Pak je zde kategorie sacharidových potravin: celozrnné produkty, neloupaná rýže, brambory, sušené ovoce i některé druhy čerstvého, sladidla (javorový sirup, med) a z kuchyňských nezbytností ještě bramborový škrob. Pro tyto skupiny platí – vzájemně nekombinovat! Jediné, s čím je můžete spojovat, jsou jídla ze skupiny neutrální. Tam patří: tuky, kysané mléčné výrobky, čerstvé sýry, syrové maso i ryby, ořechy, semínka, zelenina, houby, bylinky a další. A nesmíme zapomenout na věci, jimž je třeba se vyhýbat: bílá mouka, bílý cukr, polotovary, vepřové maso, arašídy, ztužený tuk, černá káva a černý čaj (jsou kyselinotvorné), limonády atd.

POMALÝ ROZJEZD

Protože Ursula Summová ví, jak těžké je zvykat si na jiný režim, nabízí rozjezdový den, v němž doporučuje hodně pít a vyjma sacharidové snídaně jíst jen očistnou polévku. Po tomto dni už uvidíte první váhový úbytek a tělo se prý zbaví řady škodlivin. Hned po něm následuje tzv. přípravný týden, na který dostanete od autorky mnoha knih konkrétní jídelníček. Pokud možno máte zapomenout na alkohol a krok za krokem se učíte jíst lehce stravitelné bílkoviny, sacharidy s nízkým glykemickým indexem, vlákninu, vitaminy, minerální látky, zkrátka věci, jež podporují dobrou kondici, prospívají srdečně-cévnímu systému, hlídají cholesterol, nadváhu, přek yselení a usnadňují práci žaludku.

NETRESTEJTE SE ZA „PŘEŠLAPY“

Za co si tato dieta zaslouží kladné body, je doporučení zvýšeného příjmu zeleniny, ovoce a celozrnných produktů. Stejně jako za fakt, že její autorka říká, že máte-li chuť třeba na čokoládu, je lepší si jí kostičku dát než plýtvat energií na to, že na čokoládu budete neustále myslet! Přece jen jsme jen lidi… Negativem je skutečnost, že si musíte zvyknout na nové chuťové kombinace, myslet na to, co jíte, a také zařadit pohyb, což bývá zádrhel u každého pokusu o zdravý životní styl. Když se vám ale podaří si systém stravování osvojit, dostanete podle Ursuly Summové pod kontrolu svá kila i zdraví.

KDO ZHUBL S DĚLENOU STRAVOU ?

Jen když se podíváme po českých krajích, najdeme mezi úspěšnými hubnoucími řadu osobností. O celých 60 kilo díky ní zhubla operní pěvkyně Eva Urbanová. Po narození druhé dcery se 30 kilo zbavila Jitka Asterová, která spolupracovala s Vítem Chaloupkou (viz níže). Ten nakonec doslova zachránil život také Václavu Neckářovi, kterému vysoká nadváha „přinesla“ infarkt a velké zdravotní komplikace. Za pomyslných pět minut dvanáct přišla záchrana, o kterou se postarala dělená strava v kombinaci se správnou pohybovou aktivitou ušitou zpěvákovi na míru.

DĚLENÁ STRAVA OČIMA PhDr. IVY MÁLKOVÉ

Fungování této teorie nebylo nikdy vědecky prokázáno. Sporný je už samotný základ diety: oddělení živin, protože většina potravin obsahuje všechny tři živiny současně. Dělená strava je nevýhodná i z hlediska teorie glykemického indexu (GI). Její konzumace vede k „rozkymácení“ glykemické houpačky (podrobnější informace o GI na www.istob.cz). Konzumujete-li potraviny s převahou sacharidů bez ostatních živin (např. suchý rohlík), mají tyto pokrmy obvykle vysoký GI a nutí organismus k „přestřelené“ reakci inzulinem a následné pocity hladu mohou vést k přejídání.

DALŠÍ VARIANTY DĚLENÉ STRAVY:

Dělená strava Ursuly Summové podle lunárního kalendáře Po základním rozdělení Ursula Summová přešla do „vyšší dívčí“. Upozorňuje na to, že metabolismus ovlivňují i fáze Měsíce. Když Měsíc dorůstá, máme tendenci se přejídat, při úplňku ztrácíme chuť a s ubývajícím Měsícem nejsnáze hubneme. Dělená strava podle Lenky Kořínkové Herečka objevila dělenou stravu při pobytu v Austrálii a principy si přizpůsobila. Její kategorie rozdělených potravin se trochu liší a nabízí tři stupně náročnosti dodržování dělení. Ten nejpřísnější odmítá kombinování bílkovinných potravin (tzv. zvířátek) se sacharidovými (tj. kytičkami) i kombinování ovoce a zeleniny v rámci jednoho dne. Stejně tak nedoporučuje ovoce s bílkovinnými jídly a stojí si za tím, že je lepší jídla z jednotlivých kategorií střídat po dnech, nikoli chodech. Dělená strava podle Víta Chaloupky Český fitness trenér základy dělené stravy propracoval poněkud specializovaně. Zaměřil se na ni s ohledem na kojící matky, děti, starší i nemocné lidi. Vyvinul její zvláštní verzi i pro sportovce.

URSULA SUMMOVÁ

Když se průkopnice dělené stravy před lety prala se zdravotními problémy, objevila teorii Američana dr. Howarda Haye. Ta tvrdila, že správným kombinováním potravin dokáže člověk zhubnout, ale navíc pomůže tělu uzdravit se. A tak jeho slova převedla do praxe.

11.3.2009 14:24 | JANA POTUŽNÍKOVÁ

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.