ZPĚT

Metabolický syndrom

Pravidelná kontrola a udržování váhy je záležitostí nejen krásy, ale hlavně zdraví. Obezita s sebou nese samozřejmě estetické a sociální problémy, především však otevírá bránu infarktům, mozkovým příhodám, zvýšenému krevnímu tlaku a ateroskleróze, tedy onemocněním, za kterými se skrývá nepřítel zvaný metabolický syndrom.

Metabolický syndrom je onemocnění, které je spojeno s obezitou, s níž souvisejí i další jeho příznaky, jež zapadají jeden do druhého jako puzzle. Naneštěstí to v tomto případě není hra, obezita totiž může explodovat jako bomba a spustit lavinu dalších chorob. Zní to hrozivě a bohužel to hrozivé i je – obezita a nedostatek pohybu mohou způsobit inzulinovou rezistenci (necitlivost na inzulin), ta zvyšuje hladinu LDL (neboli špatného) cholesterolu a snižuje hladinu dobrého HDL cholesterolu, následně se ucpávají tepny, vznikají kardiovaskulární onemocnění, krevní sraženiny a mozkové příhody. Zvýšená hladina cukru poškozuje cévy a vnitřní orgány, což vede k cukrovce 2. typu. Vysoká hladina inzulinu pak v ledvinách zadržuje sodík a dochází k hypertenzi (zvýšenému krevnímu tlaku).

Diagnostika: syndrom X

Metabolický syndrom, nazývaný také syndrom X, vzniká, když se člověk nezdravým životním stylem dopracuje k minimálně třem a více chorobám – břišní obezita, vysoká hladina LDL cholesterolu a nízká hladina HDL cholesterolu, vysoká hladina cukrů a tuků v krvi a vysoký krevní tlak. Pacienta, kterému metabolický syndrom diagnostikovali, čekají speciální dietní opatření na redukování hmotnosti, zastavení rozvoje možných chorob (aterosklerózy, diabetu mellitu) a opatření k léčbě vysokého krevního tlaku, vysoké hladiny krevních cukrů a vysoké hladiny tuků v krvi.

Prevence

Zdůrazňování zdravého životního stylu jako prevence je namístě víc než kdykoli předtím. Místo toho, aby obézních lidí ubývalo, jich naopak stále přibývá. Česká republika patří k nejobéznějším národům v Evropě a na pomyslném žebříčku zaujímá jedno z předních míst. Aby nedošlo k nejhoršímu a vy jste se vyhnuli diagnóze metabolického syndromu, držte se rad lékařů. Udržujte si přiměřenou hmotnost, stravujte se zdravě a buďte aktivní. Jde v podstatě o notoricky známá, ale důležitá pravidla, jako např. – v ideálním případě si najděte denně čas na pohyb, dbejte na vyvážený jídelníček bohatý na omega-3 mastné kyseliny a celozrnné výrobky. Také je dobré si občas změřit obvod pasu (u žen by neměl být větší než 80 cm, u mužů více než 94 cm). Kromě toho je vhodné chodit na pravidelné prohlídky u lékaře s měřením krevního tlaku, dodržovat pitný režim, snížit příjem soli, přestat kouřit, vypít maximálně jednu (muži dvě) sklenky alkoholu denně, snažit se nestresovat se a být v psychické pohodě. A na závěr malá připomínka: když si uvědomíte, že prevence šetří zdraví, čas i finanční náklady za pozdější léčbu, bude na vás metabolický syndrom „krátký“!


…při léčbě metabolického syndromu byste si měli alespoň třikrát týdně udělat 30 až 60 minut čas na aktivní pohyb založený na aerobní aktivitě?

23.3.2009 12:05 | ALEXANDRA PAULOVIČOVÁ

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.