ZPĚT

Dieta ze South Beach

Vznikla jako lékařský program pro kardiaky, kteří potřebovali zhubnout, aby ulevili svému srdci a cévám. Jenže měla takový úspěch, že si dietu, dnes známou jako plážová nebo ze South Beach, oblíbili lidé po celém světě. Co je na ní zázračného a je skutečně tak zdravá, jak se o ní říká?

Kardiologa Arthura Agatstona už v 90. letech minulého století trápilo, že se z Američanů stává obézní národ. Jeho pacienti dostávali léky, chodili na operace, a přitom by jim ke zlepšení zdraví stačilo zbavit se nadváhy. Protože ale věděl, že drastické dietní programy nezabírají, rozhodl se najít novou cestu. Jako hlavní bral fakt, že chce pomoct lidem s nemocným srdcem, a zaměřil se na složení krve. Zjistil, že je v ní příliš cukrů a tuků, že i mladí Američané trpí metabolickým syndromem (viz minulé číslo Diety) a víc než o své zdraví se starají o to, jak bez námahy vypadat dobře, čehož se rozhodl využít.

SBOHEM, SACHARIDY

Jeho prvotním požadavkem bylo z jídelníčku odstranit špatné sacharidy, jichž jsou průmyslově upravované potraviny plné. Tím se odbourá tzv. inzulinová rezistence (rozkolísaný inzulin dovoluje ukládání tuků hlavně v oblasti břicha) a zmizí zásadní příčina obezity. Přitom chtěl vytvořit dietní plán, který by uspokojil i lidi, kteří rádi jedí. Odmítal ho stavět na počítání kalorií, hlídání porcí nebo jiných pravidlech. A tak vznikla třífázová dieta ze South Beach omezující jediné: již zmiňované špatné sacharidy.

PRVNÍ FÁZE

Na první dva týdny zapomenete na sacharidy - cílem je začít převracet pravděpodobnou neschopnost těla správně zpracovávat sacharidy a škroby. Povolené po tuto dobu budou jen ty obsažené v ovoci a zelenině. Zásadní je nevynechávat snídani, bez níž by dopoledne poklesla hladina cukru v krvi a dostavil se pocit hladu. Totéž platí o svačinách. Doktor Agatston po vás totiž - rozhodnete-li se držet jeho dietu - bude požadovat tři velká jídla denně prokládaná dvěma svačinami, jež opět zamezí pocitu vlčího hladu. U všech jídel si musíte vystačit s tuky (navíc omezit nasycené a vybírat především nenasycené) a bílkovinami a už navždy u zvolených potravin hlídat glykemický index. Zvládnete-li tato pravidla, za dva týdny přijdete o tři až šest kilogramů, což vás víc než příjemně potěší!

DRUHÁ FÁZE

Teď se vrátíte k některým sacharidům, ale cílem je nadále nezatěžovat tělo náhražkami. Čím víc je potravina průmyslově upravená, tím je snadněji stravitelná a tím rychleji se ukládá do tuků. Vy přitom potřebujete jídla, jež žaludek bude muset chvíli zpracovávat a z nichž bude energie přecházet do těla postupně. Jaké to jsou potraviny? Všechno „bílé“ nahradíte celozrnným a budete se držet následujícího: „Co je celé, nedotčené, je lepší než to, co je nakrájené na plátky, což je zase lepší než to, co je nakrájené na kostičky, což je ale lepší než to, co je rozmačkané na kaši, a to všechno je lepší než to, co je zpracované na šťávu.“ Pokud bychom vzali konkrétní příklad, představte si jablko. Sníte-li ho celé, musí se žaludek vypořádat s vlákninou obsaženou ve slupce a teprve potom se probojuje k sacharidům v podobě fruktózy. Okrájíte-li ho, rozkrájíte nebo z něj vymačkáte šťávu, zbavíte ho mikroživin a vlákniny, zbudou jen cukry a tělo je rovnou uloží, aniž by s nimi mělo práci. A hrozí známá inzulinová rezistence.

VŠE POD KONTROLOU

Při přemíře jednoduše vstřebatelných sacharidů se dějí v těle samé nepěkné věci. Dostávají se do krevního řečiště, na to zareaguje slinivka břišní a začne vytvářet dostatek (takže opět přemíru) inzulinu na to, aby cukry dostala z krve do orgánů, kde jsou zapotřebí, nebo je uloží do zásoby. Přitom čím pomaleji tento proces probíhá, tím lépe.

Rychlý nástup cukrů znamená rychlé zpracování a návrat hladu. Proto je třeba hlídat již zmiňovaný glykemický index (GI). Ten je měřítkem pro rychlost, jakou určité množství potravin zvyšuje hladinu cukru v krvi. A budete-li hledat potraviny s nízkým GI, máte šanci mimo jiné také zabránit cukrovce 2. typu!

KDO VYLEPŠUJE SVÉ KŘIVKY S DIETOU ZE SOUTH BEACH?

Hollywoodské herečky ji prý považují za záchranu, když mají rychle zhubnout kvůli nové roli. Pro některé se ovšem stala celoživotním programem. Na nezdravou velikost 34 se nejen díky ní dostala herečka a zpěvačka Jessica Simpson. Pod kontrolou tak drží postavu herečka Kim Cattrall (Sex ve městě), a dokonce se proslýchá, že se na ni spoléhá i modelka Kate Moss (u té ovšem těžko říct, do jaké míry za štíhlost může dieta a do jaké kokain, jehož užíváním je pověstná…).

TŘETÍ FÁZE

Až se dostanete na vysněnou váhu, začne pro vás v ideálním případě doživotní třetí fáze. Můžete v ní čas od času hřešit a kdykoli se ručička na váze pohne nepříznivým směrem, jen uděláte „krok zpátky“, vrátíte se do fáze druhé a zase bude všechno v pořádku. K tomu všemu dostanete stovky receptů, aby se vám snáze bojovalo, a nový životní styl i štíhlá postava budou vaše. Nebo snad ne?

FUNGUJE TO

Vyřadíte nezdravé sacharidy i špatné tuky, naučíte se jíst zeleninu a ovoce. Poznáte tajemství GI, začnete přemýšlet o tom, co jíte. Zvládnete-li první dva týdny, čeká vás příjemný stravovací plán, který - když se donutíte alespoň dvakrát týdně k lehkému aerobnímu pohybu - určitě zamává s vašimi kilogramy. Láká vás to? Než se ale do diety ze South Beach pustíte, přečtěte si ještě, co si o ní myslí PhDr. Iva Málková ze společnosti STOB.

KARDIOLOG ARTHUR AGATSTON

Když se před více než deseti lety fl oridský kardiolog snažil přimět pacienty zhubnout, aby je obezita neohrožovala na zdraví, vymyslel dietu založenou na odbourání sacharidů. Brzy se stala populární, protože na rozdíl od všech tehdejších programů dovolovala spoustu prohřešků a najíst se do sytosti. Tak vznikla plážová dieta neboli dieta ze South Beach.


DIETA ZE SOUTH BEACH OČIMA PhDr. IVY PhDr MÁLKOVÉ,

zakladatelky společnosti Stop obezitě, Dieta vám dá dobrý návod k sestavení jídelníčku. Pomůže vám vyznat se v sacharidech a pochopit, co je GI. Dostanete i návod, jak zvládat chutě, jsou-li způsobeny nevhodným režimem a sacharidy s vysokým GI. Díky řadě receptů uvedených v knize Dieta ze South Beach si můžete připravovat stále nová jídla, ale u některých asi budete marně shánět suroviny. Dieta je vhodná i pro ty, kteří se nepřimějí počítat energetickou hodnotu jídla. Každopádně byste při dodržení pravidel neměli mít hlad, tudíž se zvyšuje naděje, že přes skladbu jídla dosáhnete i optimálního množství, jež je při redukci váhy rozhodující. Jak je GI významný pro vás, zjistíte na , kde v rubrice Testy najdete ten pravý s názvem „Jste citliví na hodnotu GI právě vy?“.

30.3.2009 16:25 | JANA POTUŽNÍKOVÁ

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.