FITweb

Reklama

ZPĚT

3.měsíc reality/první týdny s dietním jídelníčkem

Jak se daří našim hubnoucím bojovnicím? Už několik týdnů se stravují podle dietních jídelníčků od svých poradců. Projevilo se to na jejich váze? A co jim dělá při dodržování režimu největší problémy?

3. MĚSÍC

Jak se daří našim hubnoucím bojovnicím? Už několik týdnů se stravují podle dietních jídelníčků od svých poradců. Projevilo se to na jejich váze? A co jim dělá při dodržování režimu největší problémy? —-

Bára, 26 let fyzioterapeutka Počáteční váha: 87 kg Současná váha: 83 kg úbytek za 2 měsíce: -4 kg

CELODENNÍ JÍDELNÍČEK BÁRY:

Snídaně - 6 hodin - ovesná kaše s bílým jogurtem, rozinkami a slunečnicovými semínky, občas si to přisladím javorovým sirupem
I. svačina - 8 hodin - banán
II. svačina - 10 hodin - kousek celozrnného pečiva s kozím máslem, šunkou s velkým podílem svaloviny a nízkým procentem soli
Oběd - 12 hodin - kuřecí maso vařené v páře, rýže a zeleninový salát
I. svačina - 14 hodin - ovoce
II. svačina - 16 hodin - podobná verze jako dopoledne, tzn. pečivo, sýr
Večeře -18 hodin - těstoviny s cottage sýrem, šunkou a zeleninou
II. večeře - mandarinka —-

Nikola, 30 let studentka Počáteční váha: 87 kg Současná váha: 82 kg úbytek za 2 měsíce: -5 kg

CELODENNÍ JÍDELNÍČEK NIKOLY:

Snídaně - 700 kJ - většinou plátek chleba s plátkem sýra
Svačina - 500 kJ - müsli tyčinka nebo jogurt (zásadně ovocný, je sice absolutně bez tuku, zato absolutně s cukrem)
Oběd - 2000 kJ - salát či rizoto nebo knäckebrot se sýrem cottage a lososem
Svačina - 500 kJ - zelenina se sýrem
Večeře - 1300 kJ - 200g kuřecí nebo krůtí steak se syrovou zeleninou
II. večeře - 500 kJ - často ji nestíhám, většinou je to polévka …ideální tempo hubnutí je asi 1/2 kg za týden? Čím víc budete spěchat, tím spíše se dočkáte nežádoucího jojo efektu.


Jak teď vypadá vaše stravování?

Bára: Stravuji se podle jídelníčku, který mi předal můj poradce Petr Havlíček.

Největší změna je asi v množství. Jím mnohem méně než dříve. Vše si vážím a předem připravuji do krabiček na celý den. Kupodivu ani nemám velký hlad. Jen občas ujedu a sním více čokolády, než bych měla, ale stává se to výjimečně, takže to velký vliv na váhu nemá.

Nikola: Počítám kilojouly, což mě maximálně obtěžuje, vyčerpává a bere mi to drahocenný čas. Mám se vejít do 5500 kJ, maximálně 6000 kJ. Jím zdravě, ale snídám stále totéž. Má strava je sice, pokud jde o živiny, pestrá, ovšem co se nápaditosti týče, je jednotvárná - kuřecí steak, salát… Musím si uvařit vždy na několik dnů dopředu, protože se kolikrát vracím domů až v devět hodin večer. Mám neustále hlad, a to jím 6x denně po dvou hodinách. Na druhou stranu ale nemám vůbec chutě ani tendenci hlad něčím zaplácnout. Piju vodu bez bublin a čaje, které občas už nemůžu ani vidět. Tuk skoro nepoužívám, suším maso na suché pánvi, místo pečiva jím pouze celozrnné hutné plátkové chleby.

Jaké je vaše nejoblíbenější dietní jídlo?

Bára: Ovesná kaše, kterou si dávám k snídani, nebo těstoviny se špenátem a kuřecím masem. Jednou v týdnu mám povolené „normální“ jídlo typu pizza, noky se sýrovou omáčkovou.

Nikola: Stoprocentně uzený losos se sýrem cottage na knäckebrotu posypaný natí z jarní cibulky a trochou sýra. Zatím jsem tuhle pochoutku měla jen dvakrát. Přece jen je to pořád pečivo… a LOSOOOOS…!

Jaký je váš oblíbený recept, který si doma připravujete?

Bára: Rizoto s kuřecím masem a zeleninou. Kuřecí maso nakrájím na kousky a pak spolu s mraženou zeleninou a rýží hodím do jednoho hrnce a uvařím. Ke konci to trochu osolím, opepřím a přidám svůj milovaný česnek. Hotovo a může se jíst! Nikola: Asi salát se sardinkami ve vlastní šťávě a Lučinou nebo jogurtem. Také mám moc ráda steaky nebo zapečenou tresku. Obecně ale na recepty moc nejsem. Vařím z toho, co je po ruce. Partner si naloží a já to pak jím ještě čtyři dny. Jsem takový domácí „dojížďák“…

Ovlivňuje jídlo váš současný život?

Bára: Mám dojem, že dokonce méně než dříve. Už v něm nehledám osobní uspokojení, ale mnohem více se obracím ke sportu. Za poslední dva měsíce jsem se dostala úplně někam jinam - cítím se lépe, a tak ani na jídlo moc nemyslím, jsem spokojená, protože vidím, že hubnu, a i okolí mi to dává najevo.

Nikola: Určitě. Především tím, že mám pocit, že se celý můj život točí kolem jídla. Buď jím, nebo si jídlo připravuji nebo počítám kilojouly. Většina mých svačin se odehrává dost nedůstojně v dopravních prostředcích MHD. Moje poradkyně PhDr. Zdeňka Sládečková se mi snažila vysvětlit, že si pro sebe čas najít musím, ale já jsem jí oponovala, že to jde při mé práci těžko a povede se to v nejlepším případě tak z 50 %. Jinak si už pomalu pamatuji, co má kolik kilojoulů, a příliš mne to nezdržuje. Při přípravě prvního oběda jsem ale salát vyráběla dvě hodiny a málem rozmlátila svou krásnou novou kuchyň.

Sportujete nebo cvičíte?

Bára: Nějaký pohyb mám alespoň 3-4x týdně. Běhám na pásu v posilovně podle tepové frekvence, jezdím spinning jako instruktor i jako klient, v práci cvičím s lidmi na balonech a pilates. Nezanedbávám ale ani regeneraci - chodím do sauny, vířivky, občas do bazénu, za poslední dobu jsem vyzkoušela několik typů masáží… Nikola: Dvakrát týdně se dostanu do posilovny. Občas doma zapojím rotoped, ale to se mi už dlouho nepoštěstilo, a když už, tak maximálně na 20 minut.

Máte nyní nějaké poblémy, které souvisejí s váhou, dietou apod.?

Bára: Samozřejmě mě trochu štve, že si musím všechno jídlo předem plánovat a vařit, ale vědomí, že se cítím lépe, mne motivuje v tom vytrvat. Také se mi trochu vrací chuť na cigaretu, ale snad zvládnu i to.

Nikola: S normální stravou se moc nesetkávám. Oddělilo mě to trochu od partnera, protože teď společně nejíme, což mi poměrně hodně vadí. I bez toho na sebe máme velmi málo času…

Jak často chodíte na konzultace k terapeutovi? Bára: Jednou měsíčně chodím na přeměření a zhodnocení pokroků na BodyStatu (tuk, svaly, voda…). A kdykoli mu mohu zavolat pro radu nebo konzultaci.

Nikola: Jsme ve spojení především telefonicky nebo e-mailem. Většinou se vidíme asi jednou za 14 dní, protože se domlouváme tak pětkrát, než se nám podaří se sejít.

Kterou potravinu a nápoj máte nejraději?

Bára: Mám ráda caffé latte, míchané alkoholické nápoje a tučné kozí sýry. Kromě kávy si ale tyto věci nyní odpírám.

Nikola: Nejoblíbenější jídlo ani pití nemám. Obecně mám ráda pečivo a těstoviny, ale ani to mi nyní nijak zvlášť nechybí.

Pijete teď alkohol?

Bára: Víno, ale pouze v malém množství a občas.

Nikola: Ano, i když mi ho paní Sládečková striktně zakázala. Před pár dny jsem oslavila třicítku a chci si to pořádně užít, takže vím, že oslavy se potáhnou minimálně měsíc.

Jak zvládáte společenské události typu večeře nebo party?

Bára: Myslím, že v pohodě. Nikam moc nechodím, večery spíš trávím ve fitku. Když už ale jdu, tak si dám nějakou „flákotu“, zeleninu s rýží a víno.

Nikola: Moc tam nejím, odhaduju kilojouly a snažím se hodně pít. Většinou víno, a nijak zvlášť se v tom neomezuju. Druhý den mám vždy o kilo míň, tak to nijak nehrotím, zatím se mi navíc stalo pouze jednou, že bych i s alkoholem překročila těch 6000 kJ.

7.4.2009 13:04 | PAVLA MAŘÍKOVÁ

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.