ZPĚT

Obezita je nemoc!

Než začnete s dietou, chce to důvod. Vyjít si v létě v šatech? Proč ne, ale hlavní by pro vás mělo být zdraví. Nadváha je pouze varovný signál, trpíte-li obezitou, máte problém. Ta je totiž jednou z civilizačních nemocí. A vy musíte víc než jen zhubnout. Musíte se uzdravit.

„Lékaři klasifi kují obezitu jako chronické, často geneticky podmíněné onemocnění související se špatným životním stylem. Podle tabulek je -jak jistě víte - obézní ten, kdo překročí BMI 30 a je ohrožený metabolickým syndromem (tj. kromě obezity také vysokým krevním tlakem a cukrovkou). Poznat ji lze také jednoduše s metrem v ruce. U žen je stanovena spodní hranice obezity na 88 cm v pase, u mužů na 102 cm,“ vypočítává MUDr. Kateřina Cajthamlová.

JAK JSME SE K NÍ DOPRACOVALI?

„To, co nám všem komplikuje život a vede k řadě onemocnění včetně obezity, je nepravidelný hektický životní styl s nedostatkem pohybu v přírodě a pohybu vůbec, strava orientovaná na hotovky, které často neposkytují dostatečný přísun vitaminů, stopových prvků a vyrovnaný příjem živin,“ konstatuje MUDr. Cajthamlová.K tomu si připočítejte nedostatek spánku, přemíru stresu a případná onemocnění (třeba zmíněný metabolický syndrom) a uvědomte si, že to všechno vede ke zvýšení množství tuku v krvi, změnám hospodaření s glukózou, hormonálním změnám a depresi, jež bývá spíše následkem celkového životního stylu než obezity samotné. Potom přicházejí naše záchvatovité snahy s tím něco udělat. Hladovíme, přejídáme se, hladovíme, přejídáme se… „Výsledkem je hromadění tzv.viscerálního tuku v oblasti kolem břicha, jenž je největší příčinou dalších chorob souvisejících s obezitou. Kromě toho s ní souvisejí také změny imunitního systému a nádorová onemocnění,“ říká lékařka. Co s tím?Cesta je dlouhá a vlastně jediná: definitivní změna životního stylu s postupnou tendencí vedoucí k jeho ozdravení.

RODINNÉ VZORY

Jak už bylo řečeno, má obezita určité genetické „potenciály“, stává se dědičnou. Právě rodina, z níž vyjdeme, stojí často za tím, že neslyšíme přirozené signály svého těla a slepě naplňujeme vzory chování a stravování, jež jsme pochytili doma, bez ohledu na to, zda jsou nebo nejsou správné. „Od dětství se učíme potlačovat přirozené impulzy vlastního těla - už ve školce víme, že nemůžeme pobíhat, mluvit, jíst ani jít na záchod, kdy a kde chceme.Nesmíme otevřeně projevit svá přání ani názory. Místo pohlazení někteří z nás dostávali dortík, rozhodně ne zeleninu nebo ovoce. Některé maminky zase vaří přesolená a tučná jídla po vzoru svých babiček, jež nám pak i v dospělosti budou připomínat jakési teplo domova a jen velmi těžko nás motivovat ke zdravému životnímu stylu. Někteří z nás by museli absolvovat naprostý myšlenkový odklon od předchozích generací,“ vysvětluje Kateřina Cajthamlová, jak je možné, že nám není vlastní automaticky dopřávat tělu to, co by mu prospívalo, ale vlastně ho slepě devastujeme podle vzorů, jež jsme měli celé dětství před sebou.

NEŽ SE NARODÍME...

Všechno to ale začíná ještě mnohem dříve. Lékaři jednoznačně prokázali, že pokud si nastávající maminky nehlídají, co jedí, můžou zadělat svým nenarozeným potomkům na budoucí problémy s váhou i životním stylem. I proto je těhotenství označované za „jiný“ stav - je to situace, která prověří matčino zdraví, fyzické i psychické.Některé ženy během něj trpí zvláštními „chutěmi“ nebo nemocemi, které by se - nebýt těhotenství -projevily mnohem později, například onemocnění žlučníku, těhotenská cukrovka, potíže s páteří, psychická nevyrovnanost… „Samozřejmě pokud se matka během těhotenství stravuje nezdravě, s množstvím pochutin místo vitaminů, čerstvých, výživově bohatých potravin, dojde u dítěte k adaptacím na přijímané látky již v nitroděložním životě,“ doplňuje MUDr. Kateřina Cajthamlová.

OBEZITA VLÁDNE CELÉMU SVĚTU

Děsivé údaje lékařských studií ukazují, že obezitou trpí prakticky čtvrtina populace, a přidáme-li k obézním také lidi s nadváhou, dostáváme se v průměru na 60 procent populace, jež má problém s váhou. Jak to bude dál? „To je opět generační, vzorová, genetická záležitost. Pokud se v současné době rozšíří péče o zdravý životní styl a lidé si uvědomí nutnost převzít odpovědnost za své zdraví i návyky svých dětí, situace se může zlepšit. Minimálně se zvyšuje informovanost o problému i o tom, kudy z něj vede cesta, takže můžeme být optimističtí,“ je přesvědčena MUDr. Cajthamlová.

KDE ZAČÍT S LÉČBOU?

„Jednoznačně nejlepší je zamyslet se, co vaši nadváhu či obezitu způsobilo. Změna stravování? Změny v partnerském vztahu? Změna práce a s ní spojená úroveň stresu či pohybových aktivit? Hormonální léčba nebo věk? Když zjistíte důvod, pokračujte stabilizací jídelníčku. Važte a zapisujte si jídlo, kupte si sporttester, na němž si změříte tepovou frekvenci během denních či pohybových aktivit. Následovat by měla návštěva lékaře se žádostí o preventivní prohlídku a vyšetření včetně odběrů, jež vám pomůžou uvědomit si, v jakém stavu je vaše tělo,“ říká lékařka. Pak se vám také snáze vyvodí závěry ohledně toho, co je třeba udělat: začít se hýbat (s ohledem na právě zjištěný aktuální zdravotní stav), sledovat složení stravy. Neuškodí nechat si také změřit množství aktivní hmoty a tuku v těle. A pokud dojdete až k tomu, že si koupíte obyčejný krejčovský metr, abyste mohli pravidelně měřit úbytky tuku v pase, jste skutečně odhodlaní s nadváhou něco udělat.

LZE KÁZAT VODU, ALE PÍT VÍNO?

Proběhlo vám snad někdy hlavou, že když už se zdravý životní styl nepovedlo zavést vám, naučíte ho alespoň své děti? Tak snadné to skutečně nebude… „Vaše děti mají vaši genetickou výbavu a vzor ve vás samotných. A právě na nich se vám může nejsnáze ukázat, co může pomoct i vám. Takže pak můžete jít ke zdravému životnímu stylu společně,“ říká lékařka. Snažit se je nutit dělat něco jiného, než je vlastní vám, povede jen ke katastrofálním následkům: to jsou právě často případy poruchy příjmu potravy! Pubertální dívky vidí obézní matky a zařeknou se, že takové samy nebudou. Hladovějí, podléhají anorexii, bulimii. Nebo chtějí bezmyšlenkovitě splnit přání svých rodičů a opět nesmyslně nepřijímají potravu, kazí si metabolismus… A třetí možností je takové přejídání se „na just“. Zkrátka nic dobrého, takže takový „polovičatý“ postup si rovnou rozmyslete. Jděte do toho raději společně…

BUDE TO BOJ!

Co byste měli dopředu vědět, je, že vás nečeká nic snadného. Půjdete proti letitým zvykům, svým chutím, prakticky „základním instinktům“, které jste si dlouhé roky pěstovali. Přitom existují čtyři základní pilíře, jež by vás k vítězství nad nadváhou či obezitou mohly spolehlivě dovést: vytrvalost, pravidelnost, sebeovládání, podpora okolí. K tomu přidejte pořádnou dávku optimismu, vedle správné stravy a pohybu také dostatek odpočinku, a můžete si být prakticky jistí, že se boj s obezitou brzy přirozeně změní v nový, ozdravující životní styl. „Pokud nebudete respektovat své tělo a jeho potřeby, budete s obezitou bojovat stále úporněji a drastičtěji.Přitom všichni přece dobře vědí, že nejlepší způsob, jak bojovat proti chorobám, je prevence!“ zdůrazňuje MUDr. Cajthamlová.


PTALI JSME SE: MUDr. Kateřiny Cajthamlové, internistky a systemické psycholožky

18.6.2009 15:13 | Jana Potužníková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.