ZPĚT

Redukční dieta

Není dieta jako dieta. Někdo ji bere jako způsob stravování, jiný ji drží, aby vylepšil své zdraví, ale nejčastěji se do ní pouštíme, abychom zhubli a prostě vypadali lépe. Každý za ní vidí něco jiného, a my se s obezitologem MUDr. Martinem Matoulkem, Ph. D., z interní kliniky 1. LF UK, podíváme, co se skrývá za pojmem redukční dieta.

Téměř všichni se aspoň jednou v životě dostaneme do situace, kdy si řekneme, že bychom měli trochu zhubnout. A to je právě okamžik, kdy začíná hrát hlavní roli redukční dieta. „Redukční dieta znamená dietu, při které snižujeme čili redukujeme svou hmotnost. Obecně je to dieta o snížení přijímané energie za předpokladu, že jsme nyní hmotnostně stabilní,“ vysvětluje jednoduše MUDr. Martin Matoulek. „Avšak co pro někoho může být redukční dieta, pro jiného může být dieta, při které naopak hmotnost přibírá. Existuje totiž něco jako výživná dieta, která je například v nemocnici označována jako č. 11,“ upřesňuje odborník.

Dejte stop kalorickým bombám

Když už jsme se dostali k hmotnosti, právě ona nás k redukční dietě dovede skutečně nejčastěji. Vadí nám, že se díky jejímu přebytku nelíbíme sami sobě, často nám dokonce náš lékař doporučuje ji upravit kvůli zdraví… A tehdy nastává obávaný okamžik. Nabrat váhu je totiž samozřejmě daleko snazší, než se jí pak během redukční diety zbavit. „Základem redukční diety je energetický deficit, kterého nejlépe docílíme omezením potravin s vysokým obsahem tuků, ale i například alkoholických nebo sladkých nápojů,“ konstatuje MUDr. Martin Matoulek.

Zachrání vás zdravý životní styl

Když nad tím budete chvilku přemýšlet, zjistíte nakonec, že redukční dieta se v zásadě nijak neodlišuje od základních zásad „obyčejného“ zdravého stravování. Je však potřebné si je osvojit a ve zdravém životním stylu také ideálně doživotně setrvat. A dokonce se nemusí lišit ani od diet předepisovaných při různých vážných nemocech: „Redukční dieta se například nemusí lišit od běžné diabetické diety. Platí třeba, že každá redukční dieta, která respektuje poměrné zastoupení sacharidů, bílkovin a tuků, je víceméně i dietou diabetickou,“ doplňuje podrobnosti Martin Matoulek.

Čím dřív začnete, tím lépe pro vás

Kdy by měl člověk začít uvažovat o redukční dietě? To je otázka, na kterou existuje jednoduchá odpověď: „Vždy, když hmotnost vzroste náhle nebo je třeba obměňovat šatník,“ konstatuje MUDr. Matoulek. „Toho si všimneme často dříve než vlastního vzestupu hmotnosti.“ Na adresu úvah o redukční dietě ještě dodává: „Samozřejmě, že zcela vážně byste na to měli myslet v okamžiku přítomnosti vysokého krevního tlaku, cukrovky, zvýšené hladiny tuků v krvi apod.“

Základ úspěchu

Začít něco nového, nepoznaného, i když správného a užitečného je vždycky těžké. Začátečníci se potýkají s různými trampotami, přestože vědí, že dělají dobrou věc. „Největším problémem bývá v tomto případě zavést pravidelnost do stravování a tomu do jisté míry přizpůsobit svou práci i volný čas. Například snídaně či dopolední jídlo dělají lidem velké problémy,“ vypočítává MUDr. Matoulek nejčastější chyby při začátcích redukční diety. Jak s ní tedy správně začít? „Zcela zásadní pro úspěch je doslova nastavit zrcadlo svému stravování. Tedy podrobně a pravdivě zapsat svůj dosavadní jídelníček – a teprve potom má smysl rozhodovat se, kde bude vlastně nejlepší začít,“ doporučuje odborník.

17.7.2009 15:46 | Alexandra Paulovičová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.