ZPĚT

7. měsíc / půlroční bilancování

Nikola s Bárou mají za sebou celý půlrok boje s nadbytečnými kily a než vstoupily do měsíce sedmého, domluvili jsme jim malé bilancování s jejich patrony - ing. Petrem Havlíčkem a PhDr. Zdeňkou Sládečkovou. Každá se do hubnutí pustila trochu jinak, řeší přitom i jiné potíže, ale přesto: jak na tom skutečně po šesti měsících snažení byly?

Bára, 27 let

JAK HODNOTÍ SVÉ PŮLROČNÍ ÚSILÍ SAMA BÁRA?

„Mám o dvě kila více než minule, ale věřím, že je brzy zase dám dolů. Když se ohlédnu půl roku nazpět, cítím se o 100 % lépe. Váha mi sice teď trochu vyskočila nahoru, ale je to tím, že řeším zásadní věci ve svém soukromém životě, a tudíž je má psychika trochu labilní. To se projevuje obrovskými výkyvy v tom, jak pevnou mám vůli a jak se mi daří odolávat různým chutím. Naštěstí mi Petr Havlíček upravuje jídelníček vždy po určité době na míru, takže momentálně mám trochu zvýšené dávky energie i jednotlivých živin.

Mám rozepsaná množství jídel v několika variantách a ty můžu kombinovat. Z krevních testů, které jsem si nechala udělat, mi vyšlo, že jsem dehydratovaná, takže si hodně hlídám pitný režim - ráno vypiji sklenici vody nalačno a přes den piji jen vodu a neslazené čaje. Také jsem se dozvěděla, že při sportu musím pít mnohem vydatněji, a navíc se tyto tekutiny nezapočítávají do celkového denního příjmu. Mělo by se pít před sportem, během i po něm. Teď se cítím hodně unavená a posledních 14 dní jsem vůbec nesportovala, což se ale budu snažit brzy napravit. Upřímně musím přiznat, že se mi nepodařilo splnit si svůj cíl, mít do léta pod 80 kg, ale na druhou stranu jsem na tom mnohem lépe psychicky než dřív, což je pro mne nejdůležitější. A považuji za štěstí, že mám kolem sebe stále spoustu lidí, kteří mě podporují a v mé snaze zhubnout mi pomáhají.“

CO O BÁŘE ŘÍKÁ...

... JEJÍ PORADCE ING. PETR HAVLÍČEK?

„Bára udělala velký krok kupředu, a i když se možná zdá, že příliš nehubne, já vím, že se mění kompletně jako člověk. Řeší velmi zásadní osobní věci a energie na hubnutí jí už někdy zbývá jen málo. Báru znám jako velmi disciplinovaného člověka, který miluje sport, proto si myslím, že jakmile si vyřeší svůj problém, půjde jí hubnutí téměř samo. Díky vyššímu energetickému příjmu se u ní nebojím ani jojo efektu. Kdybych jí naordinoval radikální snížení denního množství kalorií, nejenže by neměla sílu na řešení svých problémů, ale možná by své hubnutí už dávno vzdala. I přes složitou situaci hubne, a jak se říká - pomalu, ale jistě.“

... PORADKYNĚ JEJÍ SOUPEŘKY PHDR. ZDEŇKA SLÁDEČKOVÁ?

„Báru osobně neznám, ale pokud má největší problém v psychických výkyvech, pak bych jí určitě doporučila, aby dala nejdříve do pořádku sebe sama a teprve pak se soustředila na shazování kil. Na hubnutí je potřeba velká psychická síla, proto je výhoda, když shazování kil vede někdo, kdo rozumí také psychice. Pokud je člověk nevyrovnaný, bude mu hubnutí činit velké problémy a každý neúspěch ho hodí ještě více dolů, než byl na začátku. Když za mnou přijde klient se zájmem o redukci hmotnosti, nejdříve se ptám, zda je jeho životní situace stabilní a m,na hubnutí klid’. Pokud tomu tak není, doporučím mu počkat. Takový člověk pak ke mně dochází na terapii a já se ho snažím celkově zocelit, aby byl silnější čelit nástrahám života, a tím pádem i nástrahám diety. Nejde řešit jen část,jak se nepřejíst’ apod. Kdyby ke mně Bára před půl rokem přišla, určitě bych jí hubnutí nedoporučila. Já bych ji nejdříve ,dostavěla’ na silného člověka a teprve potom bych se u ní zaměřila na proces hubnutí.“ —-

Nikola, 30 let

Na podporu své poradkyně a patronky, PhDr. Zdeňky Sládečkové, nedá Nikola dopustit. Spolu s ní zvládá i stresové situace a odolává lákadlům. A když se jí přece jen nezadaří, ví, jak své chyby napravit…

JAK HODNOTÍ SVÉ PŮLROČNÍ ÚSILÍ SAMA NIKOLA?

„Cítím se jedním slovem skvěle. Když potřebuji doběhnout tramvaj, nemám s tím problém, a dokonce se ani příliš nezadýchám. Lépe se mi také cvičí a možná i díky tomu se mi stále daří chodit do posilovny třikrát týdně. Hurááá! Po dlouhé době jsem si také zašla do obchodu s oblečením a mohla si koupit,normální’ velikost. Dokonce mi jsou velké sukně velikosti 40, které jsem si nedávno pořídila. I partner si všiml změny a pěje chválu na svou ,novou’ přítelkyni. A to ještě stále nejsem v cíli! Snad se neraduji předčasně. Samozřejmě i já mám chvíle, kdy chci všechno vzdát, ale proto je tu paní Sládečková, která mě vždy podpoří a dodá mi sílu bojovat dál. Největší problém mi dělají pořád společenské události, kterých musím absolvovat bezpočet. Naštěstí už vím, jak se chovat poté, co na některém z večírků poruším snad všechna dietní přikázání.“

CO O NIKOLE ŘÍKÁ...

... JEJÍ PORADKYNĚ PHDR. ZDEŇKA SLÁDEČKOVÁ (KLUB DIANA, www.klubdiana.cz)?

„Nikola je po půlroce o pár kilo lehčí a rozhodně jí to víc sluší. Již od začátku jsme obě hledaly takový systém, který by jí příliš nekomplikoval životní situace, ale naopak, aby se sladil s jejím náročným životem. Proto jsme neusilovaly o maximální úbytky, ale šly jsme,na výdrž’. Nikola studuje a hodně přitom pracuje. Hubnout v takové zátěži není vůbec lehké, ale ona je velký bojovník. Jako každý člověk, který hubne, mívá občas i chuť s tím seknout, ale když jsem jí to jednou nabídla, okamžitě to odmítla a dala si ještě vyšší cíle. Umí se zmobilizovat, zatnout zuby, a to je obdivuhodné. I ve cvičení vytrvala a chodí pořád se svou kamarádkou do fitka. Protože je veselý a společenský člověk, největší problém je pro ni jíst své ,lupeníčko’ a pít pramenitou vodu tam, kde ostatní baští a pijí všechno možné a pobízejí, ať si také dá. Nicméně i tyto situace už se učí zvládat a dobří přátelé jí fandí. Prubířským kamenem pro Nikolu budou prázdniny, kdy se různými dovolenkovými programy bude obvyklý jídelní režim měnit na improvizovaný. Nicméně teď si chce pár kilo ,nahubnout’ dopředu, aby pak váhu spíše udržovala. Proto prosím, držte všichni Nikole dál palce!!! Určitě si to zaslouží.“

... PORADCE JEJÍ SOUPEŘKY ING. PETR HAVLÍČEK?

„Nikole k jejímu úbytku v první řadě gratuluji, ale zároveň bych jí poradil, aby si po dosažení své cílové váhy dala pozor na jojo efekt, který u nízkoenergetických diet často nastává. Diety založené na nízkém příjmu kalorií jsou vhodné pro lidi, kteří jsou zdraví a psychicky v pohodě, a pokud tomu tak u Nikoly je, nemám s tím problém. Aby jojo efekt nenastal, je nutné energii zvyšovat postupně a především přidat na fyzickém výdeji. Nestačí chodit dvakrát nebo třikrát týdně cvičit, je třeba k tomu přidat i tzv. přirozený pohyb, jako je chůze, vynechání výtahů a eskalátorů, popocházení při telefonování apod. Zkrátka se hýbat, jak nejvíce je to možné.“

24.9.2009 15:36 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.