ZPĚT

Užijte si dovolenou... a neztloustněte

Chystáte se letos na dovolenou, ale už předem se děsíte toho, že místo, abyste na ní nějaké to kilo zhubli, vrátíte se a nevejdete se ani do těch nejvolnějších kalhot? Ať se budete slunit u českého rybníka, nebo chytat bronz na dalekém jihu, máme pro vás tipy, jak nepřibrat.

NA CHATĚ

V tomto případě máte jednu velkou výhodu - jste v podstatě doma, takže si můžete připravovat stravu podle libosti i aktuálních údajů na váze a přitom si užívat přírody, čerstvého vzduchu, spousty pohybu. Ale pozor, teď nemluvíme o pohybu při domácích pracech nebo okopávání zahrádky. Dovolená by přece neměla být o práci, ale o odpočívání -pasivním i aktivním! Aspoň hodinu denně si vyhraďte pro sebe a věnujte se sportování. Jestli to bude v podobě svižné procházky po lese nebo si vyběhnete na louku, zacvičíte si na zahradě či budete poznávat krásy okolí na kole, je jen na vás. Ale ještě jednou: na dovolené se nepracuje!

NA KOLE

Cyklistická dovolená, kdy denně našlapete až desítky kilometrů, je bez debat velmi fyzicky náročná. Výdej energie je třeba doplňovat, ale pozor, ať spíše nepřeplníte! Vyhýbejte se především opulentním večeřím, které při celodenním šlapání do pedálů nejsou výjimečné. Přes den na jídlo nebývá čas ani chuť a pak se vše dohání večer. To může mít za následek kila navíc, i když by je po sportovních výkonech nikdo nečekal. Stravu si jako obvykle rozvrhněte do celého dne, a není-li zbytí, nahraďte některá jídla energetickými tyčinkami, koktejly nebo gely, jež se pro takovéto účely prodávají. Kromě vyváženého poměru živin obsahují také ionty, které organismus ztrácí pocením.

NA VODĚ

Člověk by řekl, že budete mít po celodenním pádlování důvod ke spokojenosti, ale… Ke sjíždění řek patří téměř neodmyslitelně také alkohol, což může být kámen úrazu. A další překážkou se snadno stanou nepravidelné zastávky na jídlo, které dietnímu režimu také neprospějí. Chcete to přesto risknout? Pak si zkuste dovolenou na vodě užít i bez alkoholu. Maximálně si večer u ohně dejte vinný střik nebo jedno pivo, ale na tvrdý alkohol zapomeňte. Na každý den si také připravte zásoby ovoce a zeleniny, které můžete mít nahoře v barelu tak, aby byly vždy po ruce, a vy jste mohli dodržet krátké intervaly mezi jednotlivými jídly. Až se zastaví na oběd, odolejte lákadlům typu smažený řízek s bramborem nebo svíčková se šesti knedlíky, a i když vás budou ostatní přemlouvat, dejte si raději přírodní plátek s dušenou zeleninou nebo salát. Tyto dietní lahůdky dnes mají i v hospodách, které jen těžko dostojí hodnocení „čtyřka“.

NA HORÁCH

Pojedete-li do hor a hodláte-li provozovat vysokohorskou turistiku, o výdej kalorií se příliš bát nemusíte. Jde o poměrně náročnou aktivitu, kterou si můžete ještě zintenzivnit (a zároveň ulehčit kloubům) využitím hůlek na trekking nebo nordic walking. I na horách ale číhá spousta lákadel, která vás mohou svést na scestí. Jen si vzpomeňte, kolik tatranek jste při minulé dovolené na horách spořádali, kolikrát jste se zastavili na gulášovou polévku a jak vypadaly vaše večeře. Letos se zaměřte na lehké svačinky, které vás nadopují energií, ale nepřidají vám kilogramy navíc - např. müsli tyčinky, ovoce a zeleninu nakrájené na kousky (a hned připravené k jídlu), celozrnné pečivo s jemnou tvarohovou pomazánkou nebo domácí ovocnou přesnídávku. Po náročném výšlapu si večer můžete dopřát „vydatnější“ večeři, ale vždy berte v úvahu, co jste snědli přes den. Tou může být kuřecí maso se zeleninou, pečená ryba nebo rizoto. Ideální je také kuřecí vývar a zeleninový salát, kterými doplníte vitaminy a minerály.

DOMA

Ano, i tak lze trávit dovolenou, a překvapivě to může být jedna z těch nejlepších. Má to však jednu podmínku - musíte být doma sama, popř. s partnerem, který po vás nebude vyžadovat teplé večeře, žehlení prádla apod. Ideální pro takovou dovolenou je partner, se kterým nemáte možnost trávit běžně přes rok příliš času, a tak se budete snažit si sebe navzájem konečně užít: bez práce i honosných hostin (protože ani jedno by vám při dovolené neprospělo). Zkusíte to letos? Pak si dejte pozor na: ROMANTICKÉ VEČEŘE VE DVOU -kvůli zamilovaným pohledům můžete zapomenout na veškerá svá dietní předsevzetí. Více než jídlu se věnujte svému společníkovi. CELODENNÍ VYLEHÁVÁNÍ V POSTELI - ano, milováním také spálíte kalorie, ale pokud je pak doplníte čokoládou nebo jahodami se šlehačkou, úbytek na váze nečekejte. GURMÁNSKÉ KURZY V KUCHYNI -je jasné, že se budete chtít blýsknout svým kuchařským uměním, ale to můžete předvést také při přípravě salátu nebo lehkých těstovin.

U MOŘE

Mnozí si dovolenou spojují s mořem, pláží a hotelovým komfortem. A v poslední době získávají na popularitě zájezdy s „all inclusive“. Lákadlo v podobě přeplněných švédských stolů, kterým odolá jen málokdo. Po takové dovolené se ovšem vrací se dvěma třemi kily navíc i ten, kdo s váhou jinak problém nemá. Co s tím? Ani při plných stolech nezapomínejte na pravidla vyvážené stravy - na její složení i množství. Jedna houska k snídani stačí, druhou nechte někomu jinému. Všimněte si, že nabídka švédských stolů se přes týden mění jen minimálně. Řekněte si proto, že každý den vyzkoušíte něco nového. Užijete si tak nových chutí i bez přeplněného žaludku.

Používejte zásadně malé talířky a na ně si dávejte pouze lžíci (!) toho, na co máte chuť. Převažovat by i tak měla zelenina, trocha masa a přílohy se snažte omezit na minimum. Zásadně si nechoďte přidávat! Hned při prvním „kolečku“ si připravte porci jako při klasické večeři a u toho už pro ten den zůstaňte. Nedokážete-li odolat sladkým dezertům, dejte si, ale pouze jeden kousek a spíše si ho snažte užít coby odpolední svačinku než jako sladkou tečku za večeří, kdy napáchá na vašich dietních snahách největší chyby.

11.8.2009 9:58 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.