ZPĚT

Paleolitická strava

Můžete se setkat s názvy pravěká dieta, dieta podle jeskynního muže, paleolitická dieta, ale vždycky se za tím bude skrývat systém vyznávající návrat k velmi hlubokým stravovacím kořenům.

Vědci a lékaři se touto teorií zabývají například ve Švédsku už skoro čtyřicet let a říkají: „Lidstvo by se mělo vrátit k pravěké stravě.“ Proč? Náš metabolismus na ni byl zvyklý přes dva miliony let a se současnou „umělou stravou“ si neví rady. A zatímco vy se teď nejspíš děsíte faktu, že byste se měli vrátit k syrovému masu a hledání kořínků, odborníci věnující se této otázce uklidňují – nic strašného vás v případě paleolitické diety nečeká. Můžete s ní prý jedině získat. Zdraví, pohodu a štíhlou linii.

ZPÁTKY DO JESKYNĚ

Důvodů, proč by se lidé měli vrátit k dva miliony let starým stravovacím návykům, vidí někteří vědci řadu. Tělo paleolitického člověka přijímalo stravu zásadně čerstvou, plnou vitaminů, minerálních látek, bohatou na energii. Dnes všichni jíme průmyslově zpracované potraviny, jež naše tělo spíš zatěžují, než aby mu existenci usnadňovaly a dodávaly mu pro život důležitou, dobře využitelnou energii. Vždyť i na takové obilniny a další zdroje sacharidů si náš organismus zvyká pouhých deset tisíc let. Ano, s ohledem na dvoumilionovou předchozí „masovou“ historii je deset tisíc let skutečně zanedbatelných a vědci si stojí za tím, že se tělo na novou stravu stále ještě nestihlo dostatečně adaptovat! Vážně?

CO SE SMÍ A CO NE?

S paleolitickou stravou je to co do jídelníčku jednoduché. Co povoluje, je určitě maso (bez ohledu na tučnost), ryby, mořské plody, ovoce, zelenina (s výjimkou luštěnin), ořechy, kokosový či olivový olej, vajíčka, bylinky. Čemu byste se v jejím rámci měli vyhnout, jsou obilniny, luštěniny, brambory, cukr, průmyslově zpracovávané potraviny s aditivy, rostlinné stolní oleje a margaríny. Zvláštní kapitolou jsou pak mléčné produkty, které byste možná vy jako laici neváhali zařadit mezi povolené potraviny, nicméně paleolitická dieta vychází z faktu, že dnes má každý druhý alergii na mléko a mléčné bakterie. V jídelníčku striktních vyznavačů pravěké diety je proto nenajdete, nicméně pokud vám vyhovují a cítíte se po nich dobře, neodpírejte si je. A pozor, zaměřit byste se měli například v případě sýrů na ty s alespoň 50 procenty tuku!

BEZ TUKU TO NEJDE

Vy už sice určitě víte, že některé tuky jsou pro život nezbytné, ale paleolitická strava je v jejich přijímání skutečně velmi benevolentní. Neomezuje tučná masa ani sýry, jednoduše tedy živočišné tuky, před kterými většinou výživoví poradci varují. Říká totiž, že výhodou stravy bohaté na tuky je to, že spolehlivě zažene hlad na dlouho, a dokud ho znovu nedostanete, ani vás nenapadne mít chuť něco uzobávat. Z tuků tělo podle ní získá dostatek energie a nebude ji muset složitě brát z přijímaných bílkovin, jako to dělá v případě, kdy mu dopřáváte pouze maso libové.

PRAVĚKÉ OTAZNÍKY

Když se na to podíváte, musí vás nutně napadat otázka: A to bych to všechno měl/a jíst syrové? Nikoli. Vědci věnující se problematice paleolitické stravy počítají s tím, že už i v době kamenné znal člověk oheň, a tedy svá jídla tepelně upravoval. Hurá, syrové maso odpadá. A určitě se budete chtít zeptat i na to, jestli po tučných masech a sýrech nebudete spíš přibírat. Jisté riziko tu je. Prapředci nepřibírali – ovšem porovnejte jejich pohybovou aktivitu (týden se honili za mamutem, než si dopřáli první steak!) s tou svou (když ani do schodů pěšky nevyjdete).

Nemluvě o tom, že zastánci této stravy vlastně moc nedoporučují dlouhodobý aerobní pohyb (typu chůze, běh), ale krátkodobé posilování (někteří říkají, že stačí deset minut dvakrát za týden!). Že se vám to moc nezdá, a navíc vás napadá ještě spousta otázek? Mě také, třeba ta, jak by se na příjem tučné stravy dívaly naše cévy a srdce. Zřejmě nijak nadšeně! A ještě o jedné věci se musíme zmínit: evidentním nedostatku vápníku. Vždyť tady chybí jeho živočišné i rostlinné zdroje a osteoporóza by snadno mohla klepat na dveře…

POZITIVNÍ EFEKTY

Abychom byli spravedliví, je namístě uvést ještě kladné vlivy, jež by paleolitická strava podle svých zastánců měla přinést. Jako mávnutím kouzelného proutku prý máte šanci zbavit se potravinových alergií (to opravdu zní logicky), zapomenete brzy na ekzémy, civilizační choroby, únavu, samozřejmě se zbavíte nadváhy, potěšíte tedy svůj kloubní preparát, ale také metabolismus, který si po náročném zpracovávání sacharidů odpočine. I když v tomto případě si dovolím vznést osobní námitku, protože se cítím těžko spíše po velkém steaku než po porci celozrnných těstovin. Ale pojďme dál. Protože se zbavíte nájezdů pocitu hladu, odejdou inzulinové reakce, hypoglykemie, samozřejmě také riziko cukrovky a dalších nemocí spojených s trvalou nadváhou či obezitou. Prý.

OZVUKY BIOTRENDŮ

Jediné, co se obecně a naprosto bez výhrad nedá upřít pravěké stravě a jejímu současnému propagování, je fakt, že průmyslově zpracované potraviny bychom skutečně měli vyřazovat z jídelníčku. Tak trochu to připomíná biotrendy – návrat k přírodě, čisté podobě potraviny. S tím se nedá než souhlasit. Ale co ten zbytek, vážně tahle dieta stojí za pokus, nebo patří zase jen k těm, které nevybíravě devastují naše zdraví?


PALEOLITICKÁ DIETA OČIMA PHDR. IVY MÁLKOVÉ,

zakladatelky společnosti Stop obezitě, STOB (www.stob.cz):
„Paleolitická dieta má jako většina netradičních přístupů k léčbě obezity pozitiva a negativa. Velkým kladem je, že vylučuje průmyslově zpracované potraviny, a vede tedy k příjmu nutričně kvalitnějších potravin. I když dieta dovoluje např. jakékoli maso, je jeho příjem určitě zdravější než maso sekundárně zpracované – uzeniny. Dalším pozitivem je, že omezuje sacharidy a vede ke zvýšenému příjmu zeleniny. Většinou tato skladba stravy, při které je vyrovnaná glykemie, nevede k hladu, a tudíž ani k nadměrnému příjmu energie. Pro pestrost stravy je negativem vyloučení mléčných výrobků. A jako u všech vyhraněných výživových stylů ani paleolitická dieta nerespektuje samotného člověka, který si musí sestavit jídelníček tak, aby vyhovoval i jeho chuťovým preferencím, takže pokud ke konzumaci masa netíhnete, nic si z toho nedělejte. A nedejte se zmást – pohyb vám rozhodně kvalitu života zvýší.“

10.12.2009 16:58 | Jana Potužníková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.