ZPĚT

Váha

Na začátku hubnutí si většina lidí stanoví svou vysněnou váhu. A to je správně, může vás to motivovat. Ale nejste na sebe moc tvrdá? Je váha jediný ukazatel hubnutí? A jak zjistíte tu svou ideální? O tom jsme si povídali s Gabrielou Knosovou z Institutu redukce a prevence nadváhy v Brně (www.komplimentinstitut.cz).

rt }}

Na začátku hubnutí si většina lidí stanoví svou vysněnou váhu. A to je správně, může vás to motivovat. Ale nejste na sebe moc tvrdá? Je váha jediný ukazatel hubnutí? A jak zjistíte tu svou ideální? O tom jsme si povídali s Gabrielou Knosovou z Institutu redukce a prevence nadváhy v Brně (www.komplimentinstitut.cz).

Představte si tři kamarádky.Jedna se cítí tlustá, druhá by chtěla ženštější tvary a třetí? Marně oběma vysvětluje, že jsou jejich postavy v pořádku a trápí je jen subjektivní názory způsobené zkresleným pohledem na sebe sama. Sebekritičnost je nám všem přece vlastní. A v případě, kdy tušíte, že k ní máte také výrazné sklony, to chce jiné hledisko. Třeba index tělesné hmotnosti BMI. „Je známé, že BMI vyšší než 25 znamená nadváhu,“ říká Gabriela Knosová. „Nicméně limitní hodnoty BMI pro normální hmotnost mají toleranci až 16 kg, a proto nejsou někteří lidé se svojí hmotností spokojení a chtějí stále hubnout,“ dodává. „Když nejste se vzhledem svého těla spokojená a BMI je 21 a vyšší, je vhodné pokračovat tvarováním postavy. U nikoho by však neměla hmotnost klesnout pod hranici BMI 18,5, protože extrémní štíhlost je ze zdravotního hlediska stejně nebezpečná jako nadváha a obezita,“ varuje odbornice.

==== Význam BMI ==== Možná se právě vám stalo, že jste měla BMI v pořádku, ale přesto jste nebyla spokojená. Jsou výpočty BMI opravdu ideálním řešením? „Výpočet hmotnosti podle BMI má, jak už jsem naznačila, určité rezervy. Metoda BMI je mezinárodně uznávané kritérium pro hodnocení rozsahu tělesné hmotnosti ve vztahu ke zdravotnímu riziku. Nehodnotí však podíl a distribuci tuku v těle, kvalitu tělesných tkání, nezohledňuje věk, pohlaví ani body image,“ jmenuje Gabriela Knosová nevýhody orientace jen na BMI. ==== Další informace ====

Ten, kdo hubne, by si měl dát pozor i na to, aby měl správný poměr tukové a svalové hmoty a vody v těle. „Při správně zvoleném redukčním postupu se celková hmotnost snižuje na úkor tukových tkání, bez úbytku svalové hmoty,“ potvrzuje tento fakt odbornice. „ Z běžné váhy změnu poměru tělesných tkaní nezjistíme, bližší informace o průběhu redukce poskytují váhy pracující na principu bioelektrické impedance (BIA). Tyto váhy hodnotí celkový tělesný tuk, množství tuku v břišní dutině (abdominální tuk), kosterní svalstvo, objem vody v těle a BMI,“ doplňuje. A přidává ještě jednu radu: „Cíl redukce si stanovte podle vlastní Body Image. Může to být hmotnost, se kterou jste byla dříve spokojená, cítila se při ní zdravá a fit,“ říká o ideální váze Gabriela Knosová.

==== Sbírání dat ====

Pokud se přes všechno spolehnete na standardní vážení, je třeba dodržovat určité zásady. „Nejobjektivnější je ranní vážení po vyprázdnění a nalačno. Stačí pak, když se budete vážit dvakrát týdně za stejných podmínek,“ říká Gabriela Knosová. Ale co třeba měření obvodu pasu, boků…? „Změny tělesných obvodů jsou patrné až při redukci několika kilogramů, proto nemá význam měřit se příliš často, optimální je interval 3-4 týdnů,“ vysvětluje odbornice a zdůrazňuje: „Základem pro kontrolu redukce hmotnosti je vážení, zároveň je ukazatelem, zda je tempo redukce optimální (úbytek o 0,5-1,5 kg týdně).“

—-
Věděli jste, že…

** … Body Image vyjadřuje subjektivní hodnocení sebe sama ve vztahu k tělesné hmotnosti (subjektivní zhodnocení fyzického vzhledu, kondice, zdraví a vlastní hmotnosti)?

10.12.2009 16:58 | Alexandra Paulovičová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.