ZPĚT

Nepřátelé dětské štíhlosti

Jen minimum dětí je obézních kvůli nemoci nebo dlouhodobému upoutání na lůžko po úraze. Většina dětí, které mají problémy s nadváhou, tloustne postupně a ze stejných příčin jako dospělí. Za kily navíc stojí především nedostatek pohybu, špatná strava, nevyvážený životní styl a pak také vliv rodiny.

Před několika lety byla v Česku dokončena studie Životní styl a obezita, která mapovala výskyt nadváhy a obezity nejen u dospělých, ale i u dětí. Čísla jsou skutečně alarmující:
* Děti ve věku 6-12 let byly v 10 % obézní a dalších 10 % jich trpělo nadváhou.
To znamená, že každé páté dítě v tomto věku má vyšší váhu, než by odpovídalo jeho věku.
* Nejvyšší podíl dětí s obezitou (18 %) je mezi sedmiletými. To koresponduje s obdobím po nástupu do školy, se kterým souvisí i změna životního stylu a úbytek pohybu.
* U dospívajících jsou údaje naopak o něco příznivější, než se očekávalo. Ve věku 13-17 let klesá podíl dětí s nadměrnou hmotností na 11 % (asi 6 % s nadváhou, 5 % obézních). V tomto věku ale stoupá podíl dětí s podváhou (na 7 %, u děvčat je to dokonce 10 %). Jak zabránit tomu, aby naše děti nekontrolovatelně přibíraly na váze a později měly problém kila shazovat? Důležitá je prevence a boj s největšími nepřáteli dětské štíhlé linie.

1. TELEVIZE

Co dělá vaše dítě, když přijde ze školy? Pustí si televizi nebo počítač a sedí u něj po zbytek odpoledne? Pokud je to i u vás každodenní realita, je nejvyšší čas něco změnit. Důležité je jít vlastním příkladem. Pro dítě je těžké nedívat se na televizi a provozovat něco aktivního, když u ní zbytek rodiny sedí. Jestliže se budete dívat na televizi cíleně a budete sledovat jenom to, co vás zajímá, překvapí vás, kolik času zbude na pohybovou aktivitu, kterou můžete vykonávat společně s dítětem. Čas strávený u televize omezujte postupně. Špatným nápadem není ani vyhlášení „týdne bez televize“, popř. si zvolit den, kdy bude televize úplně vypnutá.

2. ŠKOLNÍ SVAČINOVÉ AUTOMATY

V českých školách se to automaty na pití, sušenky a bagety jen hemží, přitom ve světě je trend právě opačný a školy se prodejních automatů s nezdravým obsahem zbavují.
Je pravda, že školy jsou finančně motivovány k tomu, aby ve svých prostorách automaty umístily, ale hlavní slovo mají přece jen rodiče a také zájem dětí. Automaty využívají především ty děti, které od rodičů nedostávají svačiny a pití nebo kterým to nestačí a chodí se dojídat právě sem. Přitom obsah automatů je z velké většiny pravou kalorickou bombou.

Jen málokde se v nabídce najdou i zdravější alternativy ve formě ovoce, mléčných výrobků apod. Jak automatům odolat? Za prvé dětem připravujte každý den svačinu, a to takovou, která jim bude skutečně chutnat. Ptejte se, zda jim stačí, jestli mají dostatek vody na pití apod. Za druhé by děti (hlavně ty mladší) neměly mít u sebe tolik peněz, aby jim nebylo líto je vydat za sladkosti v automatech. A za třetí zkuste na třídních schůzkách lobbovat za zdravější obsah automatů nebo jejich úplné odstranění.

3. VYNECHÁVÁNÍ SNÍDANÍ

Pro mnoho dětí není prvním jídlem snídaně, dokonce ani dopolední svačina, ale až oběd. To, že dítě polovinu dne hladoví, není dobré ani pro tělo, ani pro studijní výsledky. Dítě, které se ráno dobře a zdravě nenasnídá, bývá unavené a špatně se soustředí na výuku. Navíc si dlouhou pauzou mezi jídly „zadělává“ na obezitu a sklony k přejídání. Co dělat, když vaše dítě snídani po probuzení odmítá?

I zde platí, že nejlepší je osobní příklad a žádné nucení. Zkuste příště vstát o něco dříve, společně připravit malou snídani a sníst ji až těsně před odchodem do školy. Děti, které tvrdí, že jim je ráno špatně a jíst nemohou, zkuste nalákat alespoň na suché potraviny - piškoty, rohlík nebo celozrnné sušenky. Není to ideální, ale stále je to lepší než nic. Správně sestavená snídaně by měla obsahovat sacharidy (pečivo, müsli, cereálie, ovoce), bílkoviny (jogurt, mléko, sýr, šunku) a tuky (margarín, oříšky apod.). Nezapomeňte! Při snídani nespěchejte a buďte v klidu.

4. NEDOSTATEK POHYBU VE VŠEDNÍ DEN

V dětství je několik mezníků, při kterých výrazně klesá množství pohybu, jemuž se děti věnují - nástup do školy, přestup z prvního stupně na druhý a pak odchod na střední školu. Se zvyšujícím se množstvím učení úměrně klesá čas strávený pohybem. Není to ale jen studium a nízký počet hodin tělocviku, ale také lenost dětí a nedostatek podnětů a možností ke sportování. Sportují děti, jež vidí sportovat své okolí. Ty děti, které by to potřebovaly nejvíce, ale sportovní koníčky většinou nemají. Dobrým začátkem je proběhnutí se před domem, fotbal na dvorku nebo procházka se psem. Připravte se také na to, že možná bude potřeba vyzkoušet několik různých sportů, než se vaše dítě „najde“. Právě proto je vhodné začít nějakým všestranným sportem, jako jsou například pohybové hry, cvičení v Sokole, atletika apod.

5. PŘEMÍRA SLADKOSTÍ

Odměňujete své děti za dobré výsledky nebo uklizený pokoj sladkostmi? Dělají to bohužel skoro všichni. Pak se ale nemůžeme divit, že většina českých dětí mlsá každý den. Začněte tím, že nebudete žádné další sladkosti kupovat, a požádejte babičky a přátele, aby vám také žádné nenosili. Co oči nevidí, to srdce nebolí… a nebudete na to mít chuť vy ani děti. Čím mladší děti jsou, tím méně jim sladkosti chybějí. A především -odměna nemusí být jedlá, může to být společný výlet nebo lístek do kina.

29.1.2010 14:18 | aktualizováno 29.1.2010 14:28 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.