ZPĚT

Spravný čas zhubnout

Kdy je nejvyšší a kdy nejideálnější čas zhubnout? Kdy máte nejlepší předpoklady splnit své sliby a kdy jste předem odsouzena k nezdaru? Tentokrát se podíváme na shazování kil z pohledu lékařky se zaměřením na obezitologii a z pohledu psycholožky.

ptali jsme se MUDr. Dity Pichlerové, dietoložky www.slimservis.com// ==== Očima lékařky: NEJVYŠŠÍ ČAS ZHUBNOUT ==== Začněme zostra - vezměte si krejčovský metr a změřte si obvod pasu. „Pokud má žena víc než 88 centimetrů a muž víc než 102 centimetrů v pase, jsou ohroženi opravdu závažnými zdravotními komplikacemi a kratší dobou dožití. Norma je ovšem mnohem přísnější - ženy by měly mít obvod pasu do 80 centimetrů, muži do 92 centimetrů,“ říká Dita Pichlerová, lékařka se zaměřením na obezitologii. Zcela vážně byste se nad redukcí hmotnosti měla zamyslet, pokud trpíte cukrovkou, máte vysoký krevní tlak nebo vysokou hladinu cholesterolu.

==== BUĎTE LEHČÍ, PROTOŽE… ==== Lidé ve snaze zhubnout dělají jednu zásadní chybu - neumějí přijmout své tělo takové, jaké je. Hlavně spousta žen řeší své silné boky nebo velký zadek, přitom celé tělo mají úplně v normě a vůbec hubnout nepotřebují - k dietě je vede touha být jako „kdosi“. Uvažovat v takovém případě o redukční dietě je nesmysl, protože každé týrání ve jménu slavné ikony paradoxně končí obezitou. Jak tedy poznáte, kdy zhubnout skutečně potřebujete a kdy je to zbytečné? „Kromě obvodu pasu byste se nad sebou měla zamyslet pokaždé, když vaše hmotnost vzroste náhle, nebo je třeba obměnit šatník,“ říká Dita Pichlerová a dodává: „Mnoho lidí se pravidelně neváží a váha v ambulanci lékaře pro ně často bývá překvapením. Dřív než nárůstu hmotnosti si logicky všimnou větší konfekční velikosti. Za normu považuji velikosti 38-42, velikost 36 podle mého mínění hraničí s podvýživou.“ Pokud máte kila navíc, měla byste se podle lékařky pokusit zhubnout zhruba 5-10 % své váhy. Už pětikilové snížení nadváhy vám může pomoct vyřešit problémy s nespavostí nebo s plodností. ==== „PŘEPÁLENÉ STARTY…“ ==== Na rovinu - k trvalému zhubnutí nevedou žádné zázraky, ale respektování jednoho ze základních přírodních zákonů, a to zákona o zachování energie. Jednoduše řečeno: energetický příjem minus výdej nesmí být vyšší než nula, pokud nechcete tloustnout. A příjem minus výdej musí být nižší než nula, chcete-li shodit. V poslední době se nemluví ani tak o snížení příjmu kalorií, jako o druhé straně mince - výdeji energie. Z výzkumů pražského Institutu klinické a experimentální medicíny (IKEM) z posledních let totiž vyplývá, že klíčem k úspěchu je pohyb, pohyb a zase pohyb. ptali jsme se Mgr. Ivy Belasové, psycholožky www.merrylinka.cz//

Očima psycholožky: IDEÁLNÍ ČAS ZHUBNOUT…

Jestli jste prvního ledna přísahala, že na konci roku budete mít o pár kilo méně a záviděníhodnou figuru, je potřeba začít pracovat. Bez práce totiž, jak známo, nejsou koláče. Nenechte se ovlivnit okolím nebo narážkami partnera a dělejte jen to, co sama chcete. Říká vám partner, že s takovým zadkem vás nechce, ale vy své pozadí milujete? Tak hubnutí neřešte.

Vy jste na prvním místě! „Odborníci se shodují, že větší šanci na úspěch má člověk, který se rozhodne zhubnout hlavně kvůli sobě. Nikdy by toto neměl dělat kvůli někomu jinému,“ říká Iva Belasová, psycholožka z poradny rozumného hubnutí Merrylinka. Většina žen startuje hubnutí novoročním předsevzetím - a to je chyba.

Zima je typickým obdobím špatných nálad a depresí, a to plánovaná dieta ještě zhorší. „Z mé zkušenosti bere většina žen Nový rok jako startovní čáru, kdy o hubnutí mluví, zapisují se do různých kurzů, začínají cvičit. Skutečné vnitřní rozhodnutí ale začínají realizovat až trochu později, a to s odkládáním zimního oblečení a s plánováním letní dovolené. Vidina sebe sama v plavkách je pro většinu žen - ale i mužů -velmi silným motivačním faktorem,“ vysvětluje psycholožka.

ZÁZRAK JMÉNEM LÁSKA

Že láska funguje nejen na kila navíc, ale i na všechny další potíže, je známá věc. Co dál výrazně ovlivňuje hubnutí, je věk - organismus mladší ženy má jednak lépe nastartovaný metabolismus, jednak je tu i otázka času - mladší ženy nemusejí vařit pro rodinu a touha být hezká a líbit se partnerovi nebo touha nějakého „ulovit“ funguje jako smrtící kombinace.

Zatímco mladší ženy hubnou především kvůli mužům, zralé z toho důvodu, aby se cítily lépe samy před sebou. „Většinou začnou hubnout s cílem, že chtějí vypadat lépe na nějaké konkrétní akci, motivem bývá často svatba v rodině, taneční dcery, ale i třídní srazy. Jejich rozhodnutí bývají pevnější a v závěru dlouhodobě úspěšnější,“ konstatuje odbornice. Nezáviděníhodnou variantou hubnutí, která funguje nevědomky, je stres a deprese. Na někoho však mohou mít tyto stavy i zcela opačné účinky.

NADŠENÝ ZAČÁTEK -KOLIKRÁT JEŠTĚ?

Jestli se věčně budete utápět v depresích typu „jsem nejtlustší na světě“ nebo „já nikdy nezhubnu“, nezměníte nic. Dokud neskončíte se sebetrýzněním a nezačnete jednat, nikdy se vám zhubnout nepodaří.

Důležité je dávat si hned od začátku reálné cíle - proč být hned modelka, stačí pět kilogramů… Dáte-li si malý cíl, své rozhodnutí budete plnit víceméně automaticky. Když si hned na začátku dáte cíl příliš velký, může vás to naopak úplně odrovnat. „Jestli si dám cíl, že se v létě zúčastním běžeckého závodu a do dnešního dne jsem se tomuto sportu nikdy nevěnovala, nemohu očekávat, že první den uběhnu dvacet kilometrů a nezadýchám se.

Musím začít trénovat postupně a postupně si přidávat zátěž. Nejprve si musím zjistit něco o správné technice, poradit se s trenérem a pak cílevědomě postupovat ve zlepšování fyzické kondice. S hubnutím je to úplně stejné,“ konstatuje Iva Belasová.

Obecně platí, že když neřešíte žádné diety, vedete víceméně spokojený život. Pokud pak najednou chcete zhubnout, jste hádavá, přestává se vám dařit, jste nervózní, roztěkaná a za nějaký čas dietu ukončíte. Proto je třeba při hubnutí postupovat pomalu a nic si nezakazovat. Hubnutí nebo následné udržování přijatelné váhy nesmí být „za trest“.

***

…zima není úplně optimálním obdobím na hubnutí? Lidé trpí nedostatkem slunce, energie a nálad a hubnutí to vše může ještě více zhoršit.

15.2.2010 14:30 | aktualizováno 15.2.2010 14:30 | Jana Benešovská

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
  1. Ajka14

    Ajka14 SPrávný čas hubnout je tehdy,kdy člověk cítí že je ten správný čas

    Pondělí 14:50

  2. helena Kuchaříková

    helena Kuchaříková zdravim vsechny,jsem rada ze to jde a budu se snažit aby to šlo i dal.všem uspěšné hubnutí

    Pondělí 19:36

  3. hanasustakova

    hanasustakova Ahoj ,tak jsem tu a vůbec nevím co mám dělat.HANA

    Úterý 09:28

  4. Gabikula

    Gabikula ahojky jsem tu nová a ještě tápu.Všechny moc zdravím.

    Úterý 10:58

  5. k.kniknerova

    k.kniknerova DOBRÝ DEN,JSEM TU NOVÁ A VŮBEC NEVÍM CO DĚLAT,MŮŽETE MI NĚKDO POMOCI?DÍKY KAČKA

    Úterý 11:00

  6. sarkie

    sarkie ahoj, "snažím" se teprve týden, takže taky občas tápu, ale je to celkem snadný....v nastavení si zadáš základní údaje, a potom jen zapisuješ co sníš a co spálíš - klikem na něco sníst či něco spálit... tam velmi jednoduše vyhledáváš již zadaná jídla nebo si přidáš vlastní..snad to na úvod stačí :-) přeji hodně zdaru

    Úterý 11:32

  7. natuška

    natuška Ahoj,najdu někde něco co jak dělat?Nějak se mi to nedaří.Nejde přidat fotku....atd.Díky

    Středa 07:46

  8. natuška

    natuška Ahoj,najdu někde něco co jak dělat?Nějak se mi to nedaří.Nejde přidat fotku....atd.Díky

    Středa 07:47

  9. natuška

    natuška Ahoj,najdu někde něco co jak dělat?Nějak se mi to nedaří.Nejde přidat fotku....atd.Díky

    Středa 07:48

  10. LenkaKos

    LenkaKos Ta fotka musí být ve formátu jpg a ne moc velká, jinak se ti to nepodaří.

    Středa 11:58

  11. LenkaKos

    LenkaKos Když potřebuješ přidat fitparťáka, stačí kliknout přidat fitpartáka, zobrazí se ti seznam všech a ty dáš jen plus - přidat. Tomu člověku přijde oznámení, že mají žádost od tebe o parťáctví a když to potvrdí, tak se ti objeví ve tvém seznamu parťáků.

    Středa 12:03

  12. LenkaKos

    LenkaKos Ten žebříček, kde je graf, když rozklikneš, tak si můžeš zvolit i časové období, za které ti automaticky vyhodnotí, kolik podle toho co zapisuješ jídlo a aktivitu měla shodit a kolik to dohromady dělá i s fitparťáky a taky kdo za to časové období podle výpočtů shodil nejvíce.Snad ti to trochu pomůže v orientaci.

    Středa 12:05

  13. svietok

    svietok zdravim.. kedze som tu nova.. a chem sa pridat k ostatnym... dakujem za vysvetlenie...

    Středa 13:45

  14. Aife

    Aife ahoj...také jsem tu nová poradí mi někdo co a jak? díky :-)

    Středa 19:27

  15. Majaaa

    Majaaa ahoj, potrebovala bych trochu poradit :( nevim jak bych mela pouzivat celkovou dnesni bilanc, na jake brave se mam pohybovat (zelena nebo zelena). Dekuju =O) jinak vsem preju hodne uspechu

    Pátek 16:23

  16. forgeska

    forgeska Ahoj jsem tu nova poradi mi taky co a jak ju

    Pátek 19:56

  17. malá bublinka

    malá bublinka Dobrý večer všem,jsem tady dneska poprvé a tak se s touto stránkou peru jak se dá,ale stejně nevím co,kde a jak. Můj problém spočívá v tom,že sportuji 4x týdně a vůbec to není znát.Vypustila jsem uzeniny,bílé pečivo. Při cvičení (jezdím 3x týdně swinncykling a 1x týdně HEATprogram) spaluji míň než ostatní. Jezdím na tepovou frekvenci, kterou jsem si musela upravit a zvýšit vzhledem k lepší kondici. Je pravda,že když je člověk menší a nebo prostě váží míň,tak spaluje míň?

    Pátek 20:49

  18. svietok

    svietok ahoj.. skus tento link.. precitaj.. zvaz... a skus... http://kulturistika.ronnie.cz/c-24-Sacharidove-vlny.html

    Pátek 20:58

  19. malá bublinka

    malá bublinka děkuji za odkaz,přečetla jsem si celý článek,ale je to pěknej driák

    Pátek 21:19

  20. svietok

    svietok vies , ze ani nieje.. vyskusala som zhruba pred rokom som tako to schudla dvadsat osem kil... tazke su prve dva dni.. ak to zvladnes, tak ti tie dni s vecsim mnozstvom sacharidov ani nevojde na tanier:-) ja som ale zaspala po tom chudnuti.. a skrabala som sa .. a skrabala.. a naskrabala som si skoro metrak:-( nezabudaj, ze to vyuzivaju sportovci ked sa chcu zbavit na vytrenovanom tele nejakeho tuku... na sto percent sa vaha pohne.. skus len jeden tyzden... a uvidis... drzim palce.

    Pátek 21:26

  21. malá bublinka

    malá bublinka Jenže já nechci jít s váhou rychle dolů,chci postupně,abych pak neměla jo-jo efekt,ale je pravda, že bych měla sacharidy omezit,na doporučení zkusím týden a uvidím co to udělá hlavně s mojí psychikou :-) děkuji a dobrou noc

    Pátek 21:45

  22. adaril

    adaril ahojik , chtěla bych zhubnout ale nemám žádného partaka kamaradku , najdu ji tady ve dvou se líp hunbne

    Středa 14:05

  23. Majaaa

    Majaaa ja taky nekoho hledam na fit partaka, tak to muzem tahnout spolu :)

    Čtvrtek 09:55

  24. adaril

    adaril ahojik máji těším se na tvé řadky dame naším tělum zabrat :-[

    Čtvrtek 11:36

  25. pindruška - Mirka

    pindruška - Mirka Ahojky můžete mi prosim poradit, kam si mám zapisovat snědené potraviny. Nechápu ten princip. :-) Jsem tu nová a nějak se strácím.

    Pátek 20:50

  26. Janaman

    Janaman Ahoj holky, jsem tady nová, dneska jsem našla odkaz na tyhle stránky, zhruba 14 dní držím dietu, no dietu, teda jím méně a často a hlídám si kolik sním kilojaulů.Minulý týden jsem začala chodit na step aerobik a doma cvičím na rotopedu a posilovacím stroji. Za zhruba 14 dní jsem shodila 1,5 kg, no snad to půjde dolů a potřebuju nějakou motivaci.Manžel začal hubnout se mnou, tak snad nám to půjde.

    Pondělí 12:46

  27. mája:)

    mája:) ahoj,tak jsem dneska našla tyto stránky a řekla jsem si že to zkusím.první den se zatím držím bez problému.zatím mi stačí když dám dolů tak šest kilo,ale celkově bych chtěla přes dvacet...ale nespěchám:)

    Středa 16:56

  28. jiniky

    jiniky ahojky, držím všem palečky v hubnutí a zlepšování kondice :-).Jak to bývá každý rok tak chceme do léta zhubnout a případně u některých se zbavit i celulitky, já se s tímto každoročně taky setkávám a každým rokem je více informací jak zlepšit kondičku, myslím že sppolečným snažením se nám to povede

    Neděle 08:42

  29. hdhsdjkwqwlwlpr,fzrhrfškéowdesrii46

    Pondělí 17:24

  30. JOAWJODOFSDKLWEPGNGJGMOWERKPWEMOPWQKMEĚOEKRKIÉKQWŮLEOM QWOEKOIKWKW WQAKWOPD IDOQWIEP KOWQIELEMPDOQWE WE ÉOIQWEM WE QOE W WEKOEWQKE :-D

    Čtvrtek 19:12

  31. KSIDKMGUMJWEPHJKZEKOFJIU44 :-!

    Čtvrtek 19:12

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.