ZPĚT

Jídlo, žena a muž

Proč muži milují omáčky, knedlíky a pořádný kus masa, a nenávidí saláty, celozrnné výrobky a jogurty? Proč neřeší nějaké to kilo navíc, a vy se bojíte podívat na cokoli sladkého nebo tučného? Na to existuje jednoduchá odpověď: Muž není žena. Mohou ale společně hubnout nebo jíst zdravě?

Jak se liší výživa ženy a muže?

ONA: již od nepaměti byla určena k tomu, aby plodila, vychovávala děti a starala se o rodinu. Aby toho byla fyzicky schopná, musela jíst dostatečné množství pestré stravy, která jí zaručovala alespoň minimální přísun bílkovin, vitaminů, minerálních látek a antioxidantů. V případě, že tomu tak nebylo, vlivem hormonálních a dalších změn rychleji strádala a dříve umírala. Což je jedním z mnoha důvodů, proč o sebe současná žena dbá více než muž.

ON: byl a je lovec. Využívá fyzické síly k zajištění rodiny, a proto potřebuje dostatečný příděl sacharidů jako zdroj energie a bílkovin k tvorbě svalové hmoty. I když v jednotlivých obdobích lidstva měl muž výhodnější postavení než žena, a tím i možnost lepší stravy, časem jako by tuto prioritu přestal využívat, a tím si v dnešních statistikách zaručil různá prvenství i smutný fakt, že obvykle umírá dříve než žena.

Kdy výživa ovlivňuje zdraví ženy a muže?

ONA: prochází různými životními etapami. Jedny z nejdůležitějších změn v jejím těle ovlivňují hormony. S příchodem menstruace, během těhotenství, kojení a v období přechodu žena přijímá, ale především vydává ze svého těla důležité živiny. Proto je nutné, aby na svou stravu dbala a držela se zásad zdravé výživy. A i když si žena často stěžuje na proklatý estrogen, zapomíná, že kromě jiného působí tento hormon jako ochranný štít např. v období těhotenství.

ON: se hormony moc netrápí, ale i tak prožívá období, kdy potřebuje dbát na svou výživu. Pro zdravý vývoj a růst potřebuje v dětství přijímat dostatečné množství živin, které ho ochrání před vnějšími i vnitřními vlivy. Chce-li sportovat nebo vykonávat fyzicky náročnou práci, měl by muž svůj jídelníček uzpůsobit a příjem jednotlivých látek zdvojnásobit.

V případě, že nebude jíst pestrou stravu a přestane se hýbat, hrozí mu stejně jako ženě různé civilizační choroby.

Jakou roli hraje ve výživě bazální metabolismus?

ONA: je, co se týče bazálního metabolismu, v nevýhodě. Co to znamená? Během tohoto procesu dochází mimo jiné k natrávení jídla. To, jak rychle se tělo s potravou vypořádá, záleží na pohlaví, věku, zdravotním a duševním stavu člověka. Žena má od přírody nižší BM, který s věkem nad 30 let ještě klesá. Navíc bývá mnohem citlivější než muž, prožívá-li různé psychické a fyzické změny, může pocítit neodolatelné chutě k jídlu, které mohou vést k ukládání tuku a časem k nadváze.

ON: je ve velké výhodě. Je vědecky prokázáno, že během puberty i v dospělosti má muž o 5 až 10 % vyšší hodnotu bazálního metabolismu než žena. Laicky řečeno, lépe spaluje. Když si dá něco sladkého, tučného nebo semtam alkohol, neprojeví se to u něj tak rychle jako u ženy. Budeli sportovat, zvýší se u něj hladina adrenalinu, a tím i BM. Ale pozor, i u muže se BM s věkem snižuje.

Jaký je správný energetický příjem a výdej ženy a muže?

ONA: je normální dospělá žena. Jako většina jiných žen chodí do práce, stará se o domácnost a rodinu. Na sebe samotnou ji moc času nezbývá. Alespoň jednou týdně si jde zacvičit. Ví, že zdraví je to nejcennější, co má. Proto se snaží jíst 5x denně, nezapomíná na ovoce a zeleninu.
Snaží se jít příkladem své rodině.

Během dne přijme přibližně 1800 kcal a vydá okolo 2000 kcal. V případě, že by byl příjem vyšší, měla by vydat mnohem více energie, a naopak.

ON: je od přírody mnohem těžší a vyšší než žena. Dá-li si např. k obědu stejnou porci jako jeho partnerka, díky své stavbě těla jídlo rychleji stráví a bude mít brzy zase hlad. Podobně je to i s jeho výdejem. Občas mají muži tendenci se přejídat a jednou za čas si dát v posilovně nebo tělocvičně pořádně do těla. Proto by jejich energetický příjem neměl přesáhnout výdej, a naopak. Průměrný zdravý příjem muže by měl být 2600 kcal a výdej o 200 kcal nižší než příjem.

Zajímavost: Energetický příjem a výdej se dá nadneseně ukázat na pití alkoholu. Zatímco ženám se doporučuje pít maximálně jedno malé pivo nebo 2 dl vína za večer, muž může vypít jedno velké pivo nebo 4 dl vína za večer.

Z čeho by se měl skládat zdravý jídelníček ženy a muže?

ONA: potřebuje pestrý a vyvážený jídelníček a dostatečný pitný režim. Součástí zdravé výživy je jíst 3x denně zeleninu, 2x denně ovoce a cereální výrobky kvůli dostatečnému množství vitaminů, minerálů, a především kyseliny listové. Dále pak 2-3x denně mléčné výrobky obsahující probiotické kultury a vápník. Alespoň 2x týdně ryby kvůli jodu a omega-6 mastným kyselinám, luštěniny, ořechy apod. A omezit sladké jídlo, které je ženskému srdci tak blízké.

ON: by si mohl vzít příklad ze své partnerky a jíst alespoň 5x denně. Začít den snídaní. Jíst dostatečné množství rostlinných a živočišných bílkovin. Nebránit se rybám, i muži potřebují jod. Pokusit se vyvarovat tučného a smaženého jídla. Nezapomínat na ovoce, zeleninu a cereálie s obsahem vlákniny, která pomáhá mimo jiné uvolňovat obsah tlustého střeva. Nejíst ve spěchu, nepřejídat se na noc a omezit pití především tvrdého alkoholu.
Dodržovat správný pitný režim.

Jak sladit chutě dohromady?

Když žena a muž žijí v jedné domácnosti, je to krásné -a někdy i složité. Partnerství je věc kompromisu. Podobně jako se večer domlouváte na filmu, pokuste se sladit své chutě dohromady.
Nezapomínejte, že láska prochází žaludkem. Jak na to?

1. Promluvit si o tom, co kdo má rád a proč.
2. Respektovat přání a chutě toho druhého.
3. Nebránit si vyzkoušet nové chutě.
4. Společně sepisovat nákupní seznam.
5. Je-li to možné, nakupovat dohromady.
6. Vařit s láskou.
7. Střídat se ve vaření
8. Vychutnávat si společné chvíle i jídlo.

Tip: Spočítejte si, jaký by měl být váš průměrný
energetický příjem a výdej denně podle hmotnosti
a způsobu stylu života:

Hmotnost sedavý styl života středně aktivní styl
příjem/výdej života příjem/výdej
» 55 kg 1430 kcal/1630 kcal 1650 kcal/1850 kcal
» 65 kg 1690 kcal/1890 kcal 1950 kcal/2150 kcal
» 70 kg 1820 kcal/2020 kcal 2100 kcal/2300 kcal
» 75 kg 1950 kcal/2150 kcal 2250 kcal/2450 kcal

Čím si navzájem rozvášnit jídelníček?

Suroviny působící jako afrodiziakum mají něco společného. Zaprvé svým vzhledem připomínají symboly lásky a vášně. Zadruhé obsahují látky, které podporují tvorbu testosteronu a činnost nervových buněk, jako vitaminy skupiny B, zinek a esenciální mastné kyseliny, především omega-3 MK a arginin. Všechny tyto látky se nacházejí například v obilovinách, luštěninách, ořechách, zelenině a ovoci.

ONA: » granátové jablko » med » zázvor

Tip pro ni: Vyberte lžičkou semínka z granátového jablka, dejte je do misky, posypte troškou nastrouhaného zázvoru a zalijte lžičkou medu.

ON: » avokádo » chřest » chilli papričky

Tip pro něj: Lžičkou vyberte dužinu z avokáda, rozmačkejte ji vidličkou, přidejte trošku citronové šťávy, olivového oleje, sůl a vmíchejte chilli papričku.

Zajímavé knihy: * MUDr. Igor Bukovský - Návod na přežití pro muže * Paul Freedman - Dějiny chuti * John Robins - Nová výživa

19.2.2010 13:10 | aktualizováno 19.2.2010 13:10 | Jana Vašáková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
  1. Ajka14

    Ajka14 přesně jako u nás-můj ji cokoliv,i v noci a je furt stejný.já bych neprošla dveřma

    Pátek 13:14

  2. džegrovka

    džegrovka můj muž sní večer 5 knedlíku + křenku a ráno má o kilo míň, tak takovým to jde samo.

    Pátek 13:42

  3. Ajka14

    Ajka14 jojo-tak to je :-))

    Pátek 13:49

  4. Styblíček

    Styblíček mi jim můžeme maximálně závidět ... :)

    Pátek 14:03

  5. JaneKo

    JaneKo ja chci taky papat vsechno, ale zaroven radsi nic....to jidlo je hrozna droga, co? :)

    Pátek 23:17

  6. Dianka.K

    Dianka.K jo hafo:D

    Pátek 23:31

  7. Dianka.K

    Dianka.K jo hafo:D

    Pátek 23:31

  8. sorbon

    sorbon hafo

    Pondělí 10:56

  9. lenicka :)

    lenicka :) vidis me :D

    Pondělí 20:54

  10. sorbon

    sorbon Jo hrozne rada bych chtela.Ale jsem tu jen chvilicku a nevim jak nato.Dokonce nevim jak ti poslad odpoved aby se zobrazila tobe :( help please

    Úterý 18:24

  11. saracek.H

    saracek.H Jsem tlustá jako prase.....a už se na sebe nemůžu ani nepodívat. :'(

    Pondělí 08:11

  12. 123KILADOLE

    123KILADOLE TO SI ŘÍKÁM TAKY ALE ONO TO ZAS NEBUDE TAK ŽHAVÝ JENOM SE NEMŮŽEME PODÍVAT NA SEBE V PLAVKÁCH A EN SNÍH JDE TAK RYCHLE DOLU JÁ NECHCÍ JIT VEN ANI V TRIČKU.. :'(

    Pondělí 08:52

  13. Jaruš

    Jaruš holky co to slyším????Tak se přidejte k nám a dokážete to!!!!Hlavně se nepodceňujte a dejte se tvrdě do toho a nebojte pokud si nebudete vědět rady určitě se budem snažit vám pomoc!!!!

    Pondělí 09:49

  14. Janaman

    Janaman Ahoj holky, já bych se přidala, jsem nová a nevímco a jak tady. A chci zhubnout, už mě ta váha štve. :-!

    Pondělí 12:30

  15. elegria

    elegria taky jsem tu úplně nová, rozhodla jsem se proto dnes teď :-)

    Pondělí 14:44

  16. hosina ( Těhu )

    hosina ( Těhu ) elegria: jsme na tom stejně.Já už se rozhoduju dýl a snažím dýl. Dnes bude radikální řez a do svatby budu pěkná ženská ;-)

    Pondělí 14:58

  17. elegria

    elegria tak to ti držím palce. kdy se vdáváš? taky jdu za chvíli na svatbu. 24.4... tak snad do té doby půjde alespoň pár kil dolů!!!

    Pondělí 15:04

  18. hosina ( Těhu )

    hosina ( Těhu ) Vdávat se budu 26.6.2010 tak snad se něco podaří shodit.Kurnik zatím se tu moc neorientuju :-!

    Pondělí 15:11

  19. elegria

    elegria to hosina: taky ještě nevím co a jak... no každopádně ti držím palce, aby se ti podařilo shodit tolik, co potřebuješ :-) ale tak nebo tak... každá nevěsta je krásná :-)

    Pondělí 15:14

  20. hosina ( Těhu )

    hosina ( Těhu ) jééé díky šaty už mám doma naštěstí schovají vše co nemá jít vidět,ale i tak chci shodit. Sržím pěsti ať to jde hladce.

    Pondělí 15:17

  21. elegria

    elegria nemáš šaty doma nějak brzo? co když tě pak v červnu bude půlka??? :-))

    Pondělí 20:03

  22. hosina ( Těhu )

    hosina ( Těhu ) no jsou na šněrování a do uplného stažení ještě něco chybí takže zhazovat můžu a za 4 měsíce asi 20kg nezhodím aby mi byly veliké.

    Pondělí 20:06

  23. elegria

    elegria takže taková klasika s korzetem? a dlouhou sukní? co závoj, bude? ;-)

    Pondělí 21:00

  24. hosina ( Těhu )

    hosina ( Těhu ) No korzetové jsou a jsou v celku.Závoj jsem nechtěla ale zvolila jsem nakonec jiné šaty než jsem chtěla a k těmhle asi závoj patří ;-) Takže bude ale mám krátké vlasy tak nevím kam to dám. :-!

    Úterý 07:18

  25. elegria

    elegria moje teta se vdávala taky s krátkýma vlasama a nechala si do nich připíchnout jen korunku a vypadalo to moc hezky :-) navíc to máš v červnu, to je to nejlepší počasí! :-)

    Úterý 07:32

  26. hosina ( Těhu )

    hosina ( Těhu ) taky si myslím.no svědkyni jsem vyrazila dech tím že uvažuju že bych závoj neměla tak nevím.

    Úterý 08:26

  27. elegria

    elegria proč vyrazila dech? to je tak neobvyklý být bez závoje? já bych řekla, že je to už docela normální :-)

    Úterý 15:09

  28. hosina ( Těhu )

    hosina ( Těhu ) to jo to je fakt....jen každý má jinou představu o nevěstě :-)

    Úterý 19:54

  29. vallca

    vallca dobrý večer, prosím vás, jak to zde funguje??

    Středa 20:24

  30. hosina ( Těhu )

    hosina ( Těhu ) ahojky....jsme tu taky chvilku a taky to zatím moc nechápeme ale pokusím se poradit. Přidání jídla a cvičení chápeš?No a ty diskuze zatím sama moc nevím.

    Čtvrtek 07:46

  31. malina7

    malina7 také jsem tu nová, poradíte mi někdo, prosím??? :-)

    Středa 21:37

  32. hosina ( Těhu )

    hosina ( Těhu ) s čím pak chceš poradit?

    Čtvrtek 10:41

  33. malina7

    malina7 už je to ok.....díky

    Čtvrtek 13:30

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.