ZPĚT

Těhotná neznamená kulička

V těhotenství rozhodně není vhodné hubnout a držet diety, ale také neplatí, že musíte přibrat několik desítek kilogramů, které pak budete mít problém shodit. Některé názory, které mezi nastávajícími maminkami panují, jsou pravdivé, jiné úplně scestné a další v sobě skrývají zrnko pravdy. Poodhalíme vám, jak to skutečně je.

* Těhotná musí jíst „za dva“.

Pro správný vývoj děťátka je potřeba jen asi o jednu čtvrtinu více kalorií (tato hodnota se ale může velmi lišit podle věku maminky, pohybové aktivity, typu metabolismu a také podle stupně těhotenství).

Pokud tedy budete jíst skutečně dvojnásobné množství potravin, zcela určitě přiberete v těhotenství více, než byste měla. Co je ovšem důležité, je množství požadovaných živin. Například vápníku nebo kyseliny listové je v některých fázích těhotenství skutečně potřeba až dvojnásobné množství.

* V těhotenství si můžu pořádně dopřát, stejně všechno zhubnu kojením.

Žena, která kojí, spálí za den průměrně o zhruba 1500 kJ více než stejná žena, která nekojí (to znamená např. 150 g uvařené rýže). Kojení tedy rozhodně nelze považovat za jakýsi „výtah“ ke štíhlé linii. Navíc přejídání má negativní vliv nejen na váhu, ale také na všechny metabolické pochody - snadno se zvýší hladina cukru, cholesterolu i krevní tlak, zejména pokud si budete „dopřávat“ dobroty s obsahem cukru, bílé mouky a nasycených tuků (cukrovinky, rychlé občerstvení, bílé pečivo, slazené nápoje).

* V těhotenství nesmím jíst sushi a syrové mořské ryby.

Sushi a syrové mořské ryby s sebou nesou hygienická rizika, stejná jako například syrové maso v tatarském bifteku. Jejich konzumace je riziková i pro zdravého člověka (zejména pokud si nemůžeme ověřit čerstvost), pro těhotnou ženu se tedy opravdu nehodí. U sushi se nemusíte bát druhů, které neobsahují syrové ryby nebo mořské plody.

* Podle toho, na co mám chuť, se pozná, jestli čekám holčičku, nebo chlapce. Když má žena chuť na sladké, bude mít dceru, když na maso, bude mít syna.

Tato teorie není vědecky podložena a ani není logické, aby se něco takového stávalo. K vývoji chlapečka i holčičky jsou v těle matky potřeba stejné látky.

Chutě v těhotenství mohou být zapříčiněny nedostatkem některé z živin, například chuť na kysané zelí může znamenat nedostatek vitaminu C, chuť na ryby zase nedostatek omega-3 mastných kyselin. Pokud se budete v těhotenství stravovat tak, abyste neměla nedostatek žádných živin (např. i za použití potravinových doplňků pro těhotné ženy), neměla byste mít žádné zvláštní chutě.

* Těhotné ženy by se měly vyhýbat plísňovým sýrům a majonézovým salátům z důvodu rizika nakažení listeriózou.

Listerie se skutečně může vyskytovat v potravinách tepelně neošetřených, například v salátech obsahujících majonézu. Riziko nákazy je díky hygienickým předpisům malé, pro úplnou jistotu je ale lepší se těchto pochutin po dobu těhotenství vzdát. Ani po skončení těhotenství vám ale tyto potraviny příliš neprospějí a do zdravého jídelníčku určitě nepatří.

* To, kolik v těhotenství přiberu, je dáno geneticky a nijak to nemohu ovlivnit.

V některých rodinách je skutečně množství nabraných kilogramů v těhotenství větší. Otázkou ovšem je, jestli jsou na vině zděděné geny či stravovací návyky. Ale i když všechny ženy u vás v rodině přibraly v těhotenství hodně, u vás to tak být nemusí. Pokud si nejste jistá, jak na stravování, poraďte se s dietologem/ výživovým poradcem, určitě se najde něco, co pro sebe můžete udělat.

* Nastávající maminka-vegetariánka může v bezmasém stravování pokračovat i v těhotenství a při kojení.

I při vegetariánské stravě lze donosit a kojit zdravé dítě. Ovšem strava vegetariánky, která otěhotní, nemůže zůstat stejná - musí být velmi pečlivě sestavena tak, aby nepostrádala žádnou z živin. Největší problém bude s pokrytím potřeby vitaminu B13, který se vyskytuje výhradně v živočišných produktech. Některé další živiny, jako jsou například železo nebo vápník, se také vstřebávají mnohem lépe z potravin živočišného původu.

* V těhotenství nesmím pít kávu ani kolu.

Zejména kokakola a podobné slazené (nebo ještě hůře uměle slazené) nápoje jsou pro své složení a kalorickou hodnotu zcela nevhodné kdykoli, nejen v těhotenství. Proto se jim vyhněte.

* Jedna nebo dvě deci vína jednou za týden v druhém a třetím trimestru mi neuškodí.

V období těhotenství není vhodné pít alkohol vůbec, ani občas. Pokud jste zvyklá na večerní sklenku vína, nahraďte ji například šálkem dobrého čaje nebo džusem z čerstvě vylisovaného ovoce.

* Oblíbená jídla matky v těhotenství budou patřit i mezi favority dítěte v pozdějším věku.

Je to možné, ale spíše proto, že matka bude svá oblíbená jídla vařit i svému děťátku po skončení kojení, a to si na ně zvykne. Důležité je, aby se maminka stravovala v těhotenství i po něm zdravě a byla svému dítěti dobrým vzorem.

19.3.2010 16:26 | aktualizováno 19.3.2010 17:30 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
  1. afro.minerva

    afro.minerva Já si myslím, že jsou ty ženský po dětech tak při těle, protože za totality bylo moderní nekojit a nebo jenom minimálně a hned letět do práce. A potom to samozřejmě nešlo dolů jen tak snadno. Já jsem před porodem měla 96 kg a jenom kojením jsem spadla 20 kg. Zůstala na mě jenom 2 kg. To je všechno. Ale stejně to chce ještě dolů. Tak uvidíme. 8-)

    Čtvrtek 09:38

  2. lafodera

    lafodera jak vydržet večer ty chuťe, =-O

    Pátek 21:33

  3. Majdula

    Majdula Já kojím dvojčata už 10 měsíců a váha pořád neklesá, stále 4kg navíc :-(

    Čtvrtek 08:43

  4. silvik.matyldy

    silvik.matyldy To vám závidím 4 kila navíc.Já mám po třech dětech 24 kilo navíc.Kojila jsem dohromady 6 let a měla jsem při kojení akorát abnormální hlad,nezhubla jsem nic.

    Neděle 22:46

  5. buckova

    buckova já kojím 5 měsíců a můžu říct,že to jde dolu samo... :-)

    Pondělí 13:45

  6. lucisekfitweb

    lucisekfitweb Já kojím skoro 4 měsíce a už jsem na svý váze 60kg, tak jsem spokojená a kdyby to šlo ještě na 58kg, tak jsem nadmíru! :)))

    Středa 10:03

  7. lucisekfitweb

    lucisekfitweb A měla jsem 79kg :(. Ale papám 5-6x denně a snažím se zdravěji jíst a snažím se i každý den doma cvičit pár cviků, ale samozřejmě na posilovnu to nemá.

    Středa 10:25

  8. silvik.matyldy

    silvik.matyldy Tak to hubnete určitě úplně ideálním způsobem.Já už nemám pevnou vůli.Každá dieta je tak trochu hladovka, i když se může jíst,ale málo.Dřív jsem dokázala hladovět,ale jak teď kolem mě celý den štěbetají 3 dětičky,tak na to nemám nervy,stres zajídám sladkým a nevydržím o hladu.

    Středa 11:25

  9. silvik.matyldy

    silvik.matyldy Po prvních dvou dětech jsem kojila a nehubla, ale aspoň jsem nepřibírala.Jenomže po třetím jsem začala brát hormonální antikoncepci a to se mnou zamávalo úplně strašně.Přibrala jsem dalších 10 kilo,neustálý vlčí hlad,musela jsem to vysadit.

    Středa 11:36

  10. silvik.matyldy

    silvik.matyldy Moje mamka zhubla těhotenská kila,až když jsme byli v pubertě.Poslala nás všechny na dovolenou,byla sama doma asi 14 dní,držela dietu a zhubla asi 10 kilo a pak už si to udržela.

    Středa 11:40

  11. lucisekfitweb

    lucisekfitweb Vždyť máte 50kg, to je krásná váha! ;-)

    Středa 11:51

  12. silvik.matyldy

    silvik.matyldy To je nějaký omyl, já mám 74, před dětmi jsem měla 50

    Středa 12:13

  13. lucisekfitweb

    lucisekfitweb Aha, já se koukla asi špatně :-D, tak to se omlouvám ;-)

    Středa 17:28

  14. lucisekfitweb

    lucisekfitweb Jojo, ale pevná vůle je důležitá a když jíte 5-6x denně s radostí, tak to pak jde a ještě nějaký ten pohyb a jde to. Já si to taky nemyslela, ale když to člověka baví, jak cvičení, tak papání zdravě, tak to jde. A pak i nějaký ten hříšek se ztratí ;-)

    Středa 17:30

  15. Svatava Bimková

    Svatava Bimková Dobrý den všem.Zdravím všechny.Já se nechci nijak chlubit,ale zhruba od listopadu jsem zhubla 16 kilo plus mínus 1až 2 kila se mě vrací.Chodím ale 3x týdně plavat na kryťák.Mám to hrazeno od pojišťovny..Mě to nakoplo,i to plavání.A to jsem vymyslela z nudy,abych šla s manželem.Na orbitreku vydržím až 1,5hod.Ted moc necvičím ale,jelikož jsem byla na operaci a nemám zatěžovat nohy.Tak mě to strašně chybí a už se nemohu dočkat až na Jen chci vydržet a ještě něco dát dolu.Ale jde už o hodně hůř!!!!!!! Aspoň ještě 6 kilo dolu.Pak se vlezu do šatů,co jsem si pořídila před narozením syna.Tak snad to půjde.Ta pevná vůle mě chybí s večerním jezením,to je moje noční můra!!!!!!!!!!!!!!!!!!Poradí mě někdo jak nad tím vyzrát??????????? děkuji za odpověď všem s Pozdravem Bimková

    Čtvrtek 13:08

  16. lucisekfitweb

    lucisekfitweb Já, co můžu poradit, tak si jídlo rozdělit do těch 5-6ti porcí a večer místo jídla si vymyslet nějakou činnost. Já i když je večerní cvičení málo efektivní, ale s dcerou na mateřský mam klid až večer, tak cvičim, ale někdy taky zhřešim a neřešim to a ono to jde dolu a když ne rychle, tak postupně to půjde! Mít taky optimismus k tomu a bude určo fajn! :))) 16 kg je krásných! Jinak ty cviky samo nepřehánět, když jste po operaci. Anebo nějakou jinou činnost si vymyslet místo toho jídla než cvičení.

    Čtvrtek 19:02

  17. silvik.matyldy

    silvik.matyldy Taky mě přepadával večerní hlad, ale vyřešila jsem to tím, že si dám do 18 hodin normální porci večeře,třeba i 2 krajíce chleba se zeleninou,to mě zasytí, a i když jsem pak vzhůru třeba do půlnoci, tak už hlad nedostanu.Držím si to už několik let a funguje to. Někdy cestujeme a přijdeme domů pozdě. A když jím po 18 hodině, vždycky přiberu, mám to vyzkoušené,třebas i 1 kg přes noc.Přeji vám všem krásné hubnutí,krásnou štíhlou postavu a aby nám to už vydrželo napořád ;-)

    Čtvrtek 23:02

  18. lucisekfitweb

    lucisekfitweb Jojo, to já mam taky takovou zkušenost, že když se po 18h. najím, tak přibývám :(, tak do těch 18h. se taky najím a držím se.

    Pátek 10:06

  19. mlsounek

    mlsounek TO JÁ JIM TAKY VEČER ALE JEN ZELENINU CHLEBA NÉ TO UŽ BY BYLO MOC.

    Středa 18:45

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.