ZPĚT

Mýtus č. 3: Zhubnu, když vynechám přílohy

Vyřadili jste ze svého jídelníčku všechny přílohy včetně pečiva v domnění, že tak zhubnete rychle a bezbolestně? Možná pár kilo shodíte, ale velkého a hlavně trvalého úbytku se nedočkáte. Jde totiž o další z dietních omylů, který se pokusí vyvrátit MUDr. Kateřina Cajthamlová.

Dietní klam podporovaný těmi, kterým se takto zhubnout podařilo (a po přidání příloh opět ztloustli), i řadou knih. Když vynecháte přílohy, zhubnete na váze, ale také můžete mít návaly chuti na sladké. Přílohy jsou zdroje hlavně polysacharidů, které potřebujeme k pokrytí 55-60 % naší celkové energetické potřeby.

Pamatujete si, jak se o přílohách vyjadřují lidové písně? Třeba: „Hrách a kroupy, to je hloupý, to my máme každý den, ale vdolky z bílé mouky jenom jednou za týden…“ Píseň jasně hovoří o hlavní součásti stravy -o sacharidech a ilustruje, že zdravé polysacharidy bývaly na talíři v poměru k nezdravým vdolkům 6:1, což je i dnes rozumné řešení. Co je podle písně „hloupý“, je pro hubnoucího „chytré“.

Vdolky vynechejte Záleží na tom, jaké přílohy vynecháte a čím je nahradíte. Jíte hlavně hranolky, bramboráčky, kaše, topinky, houskové knedlíky, bílé pečivo nebo ty pověstné vdolky? V klidu je vynechejte.

Obsahují totiž kromě potřebných polysacharidů také velké množství tuku. Vynecháním luštěnin, rýže, vařených brambor, celozrnných těstovin, obilovin a navíc celozrnného pečiva se připravujete o významný zdroj kvalitní energie ze základu potravní pyramidy. Tímto základem totiž právě obiloviny a další zdroje polysacharidů jsou.

Zelenina není Příloha

Zeleninu už máte mít pokrytou. Příjem zeleniny odpovídá množství, které ve vztahu k vaší hmotnosti má představovat asi 7 g na kilogram hmotnosti, ovoce má pokrývat zhruba 3 g na kilogram vaší hmotnosti. A zdravé přílohy jsou navíc k tomuto doporučenému příjmu zdrojů vlákniny, vitaminů a stopových prvků. Zkuste si spočítat, kolik takového květáku, brokolice, celeru, okurek a mrkve potřebujete na náhradu všech příloh, které vynecháváte.

Málo sacharidů, příliš tuků Pokud totiž přílohy nenahradíte dostatečně (a překrmíte se místo nich zeleninou a bílkovinami, sýry či mléčnými výrobky), tělo si bude muset chybějící sacharidy z příloh vyrobit právě z toho, co nabídnete.

A zbude mu spousta nestrávené vlákniny a amonných skupin z bílkovin. Zvýší se také produkce kyseliny močové (a buď si „zanesete“ klouby, nebo se vytvoří ledvinové kameny). A pak tu máme nadbytečné tuky ze všech sýrů a mléčných výrobků a také ze všech zálivek, majonéz a omáček, které přece „k masu patří“ a nejsou přílohami. Nebo jsou?

Po cvičení jezte

A pokud chybějící sacharidy doženete sladkými nápoji či sladkostmi, naděláte víc škody než užitku. A když nedoženete, zbavíte se půl napůl tuku i aktivní hmoty. Zvlášť ženy musí do půl hodiny po fyzické zátěži doplnit hlavně polysacharidy, protože mají zásobního škrobu ve svalech daleko méně než muži. Možná to znáte. Bolí vás hlava, zvedá se vám žaludek nebo máte pocit únavy.

Prášek zapijete oslazenou kávou a před spaním si dáte bonbonek či vyluxujete ledničku, abyste chybějící sacharidy před usnutím a s pocity viny částečně doplnili. Deficit příloh se stává neudržitelný a po vysazení takové „diety“ přiberete. Vysazením příloh nejde zachovat správný poměr živin tak, aby bílkoviny tvořily přibližně čtvrtinu přijaté energie, tuky rovněž a sacharidy 50 %. A hádejte, čeho bude v takové chybné stravě relativně víc -bílkovin, nebo tuků?

10.3.2010 12:58 | aktualizováno 10.3.2010 14:09 | Pavla Maříková a MUDr. Kateřina Cajthamlová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
  1. Zdenickaj

    Zdenickaj Pravda pravdoucí, já jsem také jedla jednu dobu bez příloh, je fakt, že jsem zhubla, ale vrácením k přílohám zase nějaká ta kilka šla nahoru. Není nad vyváženou stravu a přiměřený pohyb, jen toto na mě zabírá a věřím, že nejen na mě :-)

    Středa 14:14

  2. Ajka14

    Ajka14 jojo-já už to tady říkala mockrát,že přílohy jsou důležité.a já je mám ráda-nevzdala bych se jich :-)

    Středa 14:15

  3. Ajka14

    Ajka14 určitě-nikdy neni dobré vynechat určité věcí jenom proto,aby šli kila dolů (kromě těch opravdu nezdravých jako je hamburg,hod-dog apod.blafy).ale lepší je od všeho trochu-rozumně :-))

    Středa 14:16

  4. Zdenickaj

    Zdenickaj přesně tak, a když člověk vynechává přílohy, tak si automaticky řekne, že toho ostatního vlastně může sníst víc a nepoměr se zvětšuje, vlastní zkušenost. Určitě občas zhřeším nějakou kalorickou bombou, ale jelikož chci být se sebou alespoň trochu spokojená a vejít se do původního oblečení pře těhotenstvím, tak jím i přílohy 8-)

    Středa 14:19

  5. Ajka14

    Ajka14 :-) :-) :-) ano-ano,tak to je :-)

    Středa 14:25

  6. ♥

    svatá pravda :-)

    Středa 14:34

  7. Hapujdka

    Hapujdka Už 2x jsem držela Rozlišovací dietu, je to podobné dělené stravě. Jeden den bílkoviny,druhý den škroby, třetí uhlohydráty, čtvrtý ovoce. tak to šlo 28 dní a 29 byla voda. Takové 3 cykly takže na 90 dní. Když jsem zhubla poprvé tak jsem asi 2 měsíce váhu držela, ale pak jsem otěhotněla a přibrala asi 20Kg a po druhé když jsem začala jíst normálně a do toho vánoce tak jsem zase přibrala. Teď jím všechno a cítím se báječně. 8-) a hlavně hubnu. Tedy zatím. :-)

    Středa 14:48

  8. Ajka14

    Ajka14 ano ano-taky si to tak myslím.a ty jsi toho důkazem...že jen změnou životního stylu-stravy-a pohyb-to je jediná cesta.a musí byt ale trvalá,jinak to taky nemá význam.

    Středa 15:05

  9. evisa

    evisa Potvrdzujem, ja som vždy jedla viac menej vyváženú stravu, pri menopauze som začala nekontrolovatelne priberať, začala som držať hlúpu diétu a po skončení som pribrala opäť viac. Teraz jem v podstate všetko, samozrejme okrem nezdravých jedál a váha ide pomaly, ale isto dole a cítim sa super, ale teraz hlavne veľa športujem. Stravovanie som si upravila aj vďaka pani doktorke. Díky

    Středa 15:26

  10. Jana♥

    Jana♥ jo, menopauza, ta mě taky prdí :-\

    Středa 17:19

  11. Missis:)*

    Missis:)* :-))

    Středa 17:37

  12. Akjaj

    Akjaj já bych bez příloh umřela :-( A jsem ráda, že jsem si přečetla, že i po cvíču se mám najíst - slyšela jsem mnoho různých názorů a docela jsem v tom tápala. Ale já se prostě najíst musím, jinak bych ani neusla :-( A paní doktorka C. má mou absolutní důvěru!

    Středa 19:25

  13. pindruška - Mirka

    pindruška - Mirka já bych bez příloh nepřežila

    Středa 19:45

  14. Evik Jablíčko

    Evik Jablíčko Je to tak jednoduché...všeho s mírou ;-)

    Středa 20:58

  15. ^Consinka-Katka^

    ^Consinka-Katka^ dělila jsem víc jak půl roku. Zhubla jsem 11kg. Dělenka mne bavila, ale časem začla být taková jednotvárná. Jakmile jsem přestala dělit, začla jsem nabírat. Proto mi tento systém hlídání Kj a pohyb vyhovuje nejvíc. Navíc neberu to jako DIETU, ale je to změna životního stylu <:-)

    Středa 21:01

  16. Miny

    Miny Dělím už asi 3 roky a to z důvodu bolestí kloubů.Když dělím, klouby nebolí. Nedělím z důvodu hubnutí, ale ze zdravotních důvodů.Zkusila jsem přestat, při pohybu jsem nenabírala, ale kolena začala bolet a tak jsem se k tomu vrátila.

    Středa 21:15

  17. Hapujdka

    Hapujdka miny, tak to je pak jiná. Když to dělá Tvýmu tělíčku dobře dělit. Tak na tom není nic špatného. :-)

    Středa 22:17

  18. vysocany

    vysocany Tak nevím, kde se můj komentář ukáže. No nicméně před nedávnem jsem měla půlku své váhy a tak jsem začala: včera jíst po dvou hodinách málo, ale zatím vydatných potravin. Tři piva při posezení večer, to ale určitě bylo špatně. Dnes mám v plánu též v každou lichou hodinu něco sníst, ale nevydatného a zdravého. Hodně pít. Údajně měsíc přibývá - kdosi píše. Mám knihu Lunární diář DIETY, ale ještě jsem ji nečetla :-$

    Čtvrtek 06:58

  19. Dědulka

    Dědulka kéž by ten měsíc měl takové schopnosti :-Dale asi je to na nás co s naší váhou uděláme =-Okaždopádně držím palce aby se to povedlo :-)

    Čtvrtek 09:26

  20. Andy256

    Andy256 Tak já taky vynechala přílohy, ale až po obědě. Na oběd mám poslední přílohu - ale snažím se toho moc nenatlačit, spíš maso a salát. Knedlíky dva, kopečky dva - a aspoň kousek nechat.))Ale od oběda už jen maso, zeleninu, mléčné výrobky a když mám chuť , tak ovoce - sacharidy:) Ale díky tomuhle článku už nebudu mít kvůli kousku pečiva odpoledne výčitky:)Je hrozný, čemu všemu věříme:) Hlavně, když to napíšou v časopisu. Štěstí, že existuje taky paní doktorka C. a jí podobní:)))

    Čtvrtek 10:13

  21. Hančulka

    Hančulka Dobrý den jsem tady zaregistrovaná už týden ale bohužel pořád si nevím rady jak si mám psát co jsem všechno dneska snědla atd.Mohla bych poprosit o radu???

    Čtvrtek 10:17

  22. evisa

    evisa Ahoj, je to jednoduché, kde máš niečo sníst tam klikneš a ukažu sa ti potraviny....teda vyberieš si čo si zjedla...vpíšeš tam množstvo dobre čítaj dávaj pozor na ks alebo g .To je velky rozdiel a klikneš a to isté spáliť...snád som ti pomohla, vela zdaru

    Čtvrtek 10:23

  23. Hančulka

    Hančulka Děkuji moc pokusím se to zvládnout :-)

    Čtvrtek 12:57

  24. Eivlis

    Eivlis ☼ ♥ ☼ JÁ BYCH MĚLA NÁVRH NA ČLÁNEK: MÝTUS Č. 4 !!! Můžou se pít celý den jen zeleninové šťávy? ☼ ♥ ☼

    Čtvrtek 13:58

  25. vysocany

    vysocany Já bych to s těmi šťávami zkusila. :-P

    Čtvrtek 14:13

  26. Atka70

    Atka70 nene, jen ovocné a zeleninové šťávy nejsou úplně to nejlepší... :-\

    Čtvrtek 15:19

  27. evisa

    evisa ak máte záujem o šťavy, tak s tým mám celkom dobré skúsenosti, totižto momentálne som vo Švajčiarsku as vlastne tu študujem všetko ohladom zdravého stravovania, detoxikácie a zeleninových a ovocných štiav, tak že ak máte záujem rada odpoviem eva.koval1@gmail.com krásny večer z Montreux <3

    Čtvrtek 20:40

  28. evisa

    evisa ak máte záujem o šťavy, tak s tým mám celkom dobré skúsenosti, totižto momentálne som vo Švajčiarsku as vlastne tu študujem všetko ohladom zdravého stravovania, detoxikácie a zeleninových a ovocných štiav, tak že ak máte záujem rada odpoviem eva.koval1@gmail.com krásny večer z Montreux <3

    Čtvrtek 20:41

  29. pavel1234

    pavel1234 Ja hubnu asi mesic. Vynechal jsem pivo (3kusy/den drive), rano snim jeden rohlik nebo krajic chleba, svacim 1 - 2 jablka, obedvam to co mi daji v jidelne v praci asnim vicemene vse vcetne plneho talire polivky, doma posvacim nejaky salat a povecerim bud zase salat nebo kombinaci testoviny/ryze + kureci maso + zelenina. Porad piju kafe (3x denne + 2 cukry). cca 1x - 2x za tyden slapu hodinu na rotopedu, jinak moc pohybu nemam. Za ten mesic mam o cca 6 kg mene )108 -> 102. Myslite, ze delam nejakou zasadni chybu? Po precteni clanku o prilohach jsem znejistel. diky

    Pondělí 10:38

  30. Lenčula

    Lenčula Pavle já bych škrtla ty cukry v kafi a ten rotoped aspoň 3-4 x do týdne a nemusela by to být hodina, stačilo by 3/4. Jinak shozená kila-super!

    Pondělí 13:50

  31. pavel1234

    pavel1234 Diky za reakci, vim, ze cukr neni uplne idealni, ale zase nehodlam mit ze zivota peklo, staci uz mesic poslouchat chlapy v hospode a jejich "motivacni" teorie, jak zbytecne nepiju pivo, jak se mi vsechno skrz "jojo" 2x vrati a ze kdyz budu min jist, muzu si ty svoje 3 pivka denne dat zase :-). Spis mi slo o to, jestli neco nezanedbavam ve smyslu clanku, aby mi neco kvuli diete v tele nechybelo. Ja jsem to chtel resit tak nejak podle hesla mene prezirani a vice zeleniny, ale kdyz tady ctu, jak pak ubyvaji svaly a podobne spatnou dietou...

    Pondělí 14:30

  32. Romanka2

    Romanka2 už aby bylo počasí a pak bude pořádný pohyb... brusle, kolo. takhle jen občas doma...

    Pondělí 15:48

  33. Lenčula

    Lenčula Pavle tak od toho to tady je ;-) Myslím že když člověk jí od všeho trochu, tak že mu nic chybět nebude. Prostě zelenina je základ k tomu nějakou bílkovinu, aby to bylo i s troškou tuku,k tomu krapet sacharidů a je to! Je fakt že tady se počítají jen KJ a už se tak nehraje na to jak je to vyvážené. Určo poradí nějaký "trenér" ;-)

    Pondělí 16:32

  34. Hehejík David

    Hehejík David Ten článek ("Mýtus č.3...";)by se dal zpochybnit řadou otázek. Nevím jestli to někomu prospěje, ale určitě jde především o to zamyslet se proč nějaké věco děláme - mám na mysli stravovací návyky - a chvíli u toho, k čemu jsme se rozhodli, vydržet. Osobně se samotným základem článku nesouohlasím. Člověk nepotřebuje, jak se dnes běžně ve školách učí, 50-70% energie ze sacharidů, a proto se nesmíme příloh vzdávat. Člověk současného typu existuje posledních 30-40 tisíc let. Dobytek člověk ustájil cca 12 tisíc let zpátky. Do té doby pochopitelně neoral žádná pole, a proto se produkce obilí ve velkém datuje někdy od doby pozdější = 8 tisíc let zpátky. To je ve vývoji člověka jako druhu poměrně doba nedávná. S průmyslovou revolucí 15.17.st.n.l.) se začalo obilí vymílat. Od této doby roste výskyt cukrovky druhého typu exponenciálně. Zařazení brambor do jídelníčku člověka to jenom zhoršilo, ačkoli brambory člověku mnohdy pomohly (hladomory...).

    Čtvrtek 15:52

  35. Hehejík David

    Hehejík David Nejde ani tak o zdroje sacharidů jako o jejich zpracování a další úpravu - teď mluvím o glykemickém indexu - zjistěte si o tom něco, kdo souhlasíte s tím, že po celozrnných těstovinách a rýži nepřiberete, "celozrnné" mi v dnešní době zní vůbec poněkud absurdně - pečivo se barví karamelem atd.

    Čtvrtek 15:55

  36. Eivlis

    Eivlis Hlavně souhlasím s tím, ženení chuť na sladké. Já dodržuju jídelníček,kde jím ke každému jídlu doma dělaný celozrnný chleba. Te víc jak měsíc jsem si na sladké ani nevzpoměla, přitom byly mé pravidelné nájezdy každý pátek do obchodu, zákusečky a pěkně v klidu, třeba i s kafem až 3 ks - hlavně ty krémové. Dnes je to v pohodě už víc jak dva měsíce, nejím jen chleba samozřejmě. Takže můj názor: sacharidy jsou potřeba, hlavně v celozrnném stavu a klidně i večer!!!

    Čtvrtek 22:27

  37. Atkinson

    Atkinson Taky nesouhlasím, už jen proto, že těch 55 - 60 % naší stravy by měly být polysacharidy. A na to přišel kdo? jak to komentuje David, škroby a z nich vznikající sacharidy nebo dokonce přímé cukry je to co nás dělá tlustými. Doporučuji si přečíst knihu významného kardiologa A. Agatstona - Dieta ze South Beach nebo rovnou něco od Atkinse. Oba dva jsou lékaři a oba dva pochopili, že diety založené na nízkokalorickém příjmu je cesta do pekel, pukud se nevzdáme sacharidů. Zabijí nás cukr, ne tuky.

    Pátek 08:57

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.