ZPĚT

Jak začít hubnout?

Jak nejúčinněji začít s hubnutím, vám poradí našich osm odborníků Ing. Petr Havlíček, MUDr. Kateřina Cajthamlová, PhDr. Iva Málková, Mgr. Monika Chmelíková, MUDr. Dita Pichlerová, PhDr. Zdeňka Sládečková, MUDr. Václava Kunová a Bc. Monika Divišová.

Chce to celkovou změnu!

Ing. Petr Havlíček, výživový poradce, www.petrhavlicek.cz

Chcete-li zhubnout, měli byste si uvědomit, že je to o celkové změně životního stylu. Chce to zvážit, zda nadešel správný čas. Protože pokud to myslíte opravdu vážně, je nutné si všechno naplánovat a hlavně dobře zorganizovat. Nejlepší je vytvořit si plán. Najít si čas na jídlo, na pohyb, na odpočinek, na nákupy, na vaření. Pokud se pak začnete vymlouvat, že na tohle nebo na ono vám čas nezbývá, raději se do hubnutí nepouštějte. Možná se vám totiž podaří shodit pár kilogramů, ale za chvíli je budete mít zpátky i s nášupem.

Nepřejídejte se!

MUDr. Kateřina Cajthamlová, internistka a psychoterapeutka, www.cajthamlova.cz

Z jedné štědrovečerní večeře, štěpánské husy a chlebíčků na silvestra nikdo nepřibere. Proto není jediný důvod, proč zrovna po Novém roce začínat hubnout. Problém je, že většina lidí se přejídá od první adventní neděle až do novoročního oběda a alibisticky si slibují, že teprve pak začnou hubnout, popřípadě jíst zdravěji. Mnohem lepší by bylo jíst během celého adventu jako naše babičky – tedy střídmě a lehce a pouze ve sváteční dny si dopřát něco bohatšího. Pak bychom nemuseli v lednu řešit kila nabraná přes svátky.

Hubněte zábavně!

PhDr. Iva Málková, zakladatelka společnosti STop OBezitě, www.stob.cz

První leden není pro hubnutí o nic významnější než třeba 3. březen. Pokud si dáváte každoročně nereálná předsevzetí pod vlivem silvestrovské noci a každým rokem ukazuje váha 1. ledna o něco více než rok předchozí, mělo by vám být jasné, že tudy cesta nevede. Zvažte zisky a ztráty z hubnutí (zábavným způsobem to můžete učinit na www.stobklub.cz, v sekci Interaktivně, případně si vyplnit v sekci Otestujte se motivační dotazník). Pakliže zjistíte, že při slově hubnutí vám naskakuje „musím, měl bych“ a není tam „chci“, není ostuda odložit hubnutí na příhodnější období. Pokud jste odhodláni na Nový rok k nějaké změně – mějte na paměti, že čím menší změnu uděláte, tím větší je naděje na její udržení.

Držet přísnou dietu, která nepřináší potěšení, znamená ji zase opustit. Pokuste se zapracovat na sobě v tom smyslu, že nebudete usilovat o razantní změnu, ale dejte si malý dílčí cíl, který by vám po nějaké době přinesl potěšení, jako např. ujdu deset tisíc kroků denně, každý den objevím dobrou kvalitní potravinu, kterou už jsem dlouho neměl, zařídím to tak, aby když přijdu domů, na mě vykoukl z ledničky chutný zeleninový salát apod. Buďte v zadávání cílů co nejkonkrétnější.
O své úspěchy v plnění dílčích cílů se podělte s rodinou, kamarádkou nebo se spřízněnými dušemi na komunitním webu STOBU.

Pomůže pohoda!

Mgr. Monika Chmelíková, dietoložka, www.nutrivia.cz

Udělejte si alespoň z jednoho denního jídla malou oslavu. Prostřete hezky stůl, nachystejte si chutné menu – dopřejte si spoustu čerstvé zeleniny a ovoce, kvalitní libové maso, ryby, sýry. Nezáleží na kvantitě, ale kvalitě. A nezapomeňte – psychická pohoda je nejlepším pomocníkem při jakékoli činnosti a při snižování hmotnosti zvlášť. Neberte se příliš vážně a nesnažte se být dokonalí! Chtějte se ve svém těle cítit dobře a ne vypadat jako modelka!

S motivací a plánem!

MUDr. Dita Pichlerová, obezitoložka, www.slimservis.wgz.cz

Mějte motivaci a plán. Motivace je nesmírně důležitá a pro každého jiná, ale vždy by se měla týkat nás. Pro každého zredukovaná kila představují jinou hodnotu – být zdravější, být pohyblivější, lépe vypadat, vytřít všem zrak.

Důvod bývá různý, ale musí být dostatečně silný, abychom pak snáze překonali krize. A pak to chce plán. Vždy apeluji na pacientky, aby si vybraly cíl reálný! Je lépe mít pár kilo navíc, ale umět novou hmotnost dlouhodobě udržet. Součástí plánu je i strategie. Jistě bude vhodnější hubnout pod dohledem nutričního terapeuta či obezitologa. Také je vždy důležité včas se dozvědět, kdy už by bylo lépe řešit obezitu operativně – metodou zmenšení žaludku. Pacienti se tohoto výkonu zbytečně bojí, podle mých zkušeností to pramení téměř vždy z nedostatku informací.

Hubněte s odborníky!

PhDr. Zdeňka Sládečková, klinická psycholožka, www.klub-diana.cz

Doporučuji začít hubnout pod vedením odborníků, a to v docházkových, internetových či korespondenčních kurzech hubnutí, které pořádá nejen Klub Diana (www.klubdiana.cz), ale i další redukční kluby. Zde nastartujete zdravý a komplexní přístup zahrnující přiměřenou úpravu jídelníčku, speciální zeštíhlující cvičení i psychologickou podporu vůle.

Samostatné postupy hubnutí bývají jen málokdy účinné. Pokud však není jiná možnost, můžete začít bezpečně upravovat svůj dosavadní jídelníček metodou JJP, což znamená „jez jen polovinu“. Jde o to, jíst polovinu porcí příloh, chleba i pečiva. Uvolněné místo na talíři vždy vyplňte spoustou zeleniny. Od prvního dne si pište o jídle záznamy. Snažte se třikrát týdně cvičit, a to minimálně 50 minut. Nezapomeňte se již za první úbytek váhy pochválit!

Jen bez pochybností!

MUDr. Václava Kunová, obezitoložka, www.rozumnehubnuti.cz

Chcete-li začít hubnout, zeptejte se sami sebe, zda jste opravdu rozhodnuti teď začít. Pokud v sobě najdete byť jen stín pochybnosti, raději počkejte. Váš cíl by měl být především reálný. Ideální rychlost hubnutí je 2–4 kilogramy za měsíc.

Ve výživě se neobejdete bez těchto opatření:

* Jezte 5 x denně – tělo nebude mít potřebu energii zbytečně ukládat, budete mít stálou hladinu krevního cukru a tím pádem nebudete pociťovat hlad.

* Snažte se o to, aby každé jídlo obsahovalo potravinu ze skupiny bílkovin – tvaroh, jogurt, rybu, drůbeží maso, tofu, vaječný bílek (občas celé vejce).

* Každé z pěti jídel doplňte zeleninou nebo ovocem.

* Vybírejte si potraviny s nižším glykemickým indexem, které usnadňují redukci hmotnosti a upravují hladinu krevních tuků.

* Množství příloh a pečiva regulujte podle rychlosti hubnutí. Pokud byste hubli více než jeden kilogram za týden, přidejte malé množství chleba, brambor, těstovin nebo ovesných vloček.

Očistěte se!

Bc. Monika Divišová, nutriční poradce, www.wellnessia.cz

Hubnutí nastartujte očistou. Zvyšte pitný režim – minimálně 2,5–3 litry denně. Voda pomáhá s vylučováním odpadních látek. Naordinujte si také čisticí bylinkové čaje – kopřiva, pampeliška, čisticí směsi, máta, bříza, přeslička nebo heřmánek. Nejméně na týden vyřaďte z jídelníčku smažené, uzeniny, alkohol, kávu, bílou mouku a bílý cukr, černý čaj. Naopak jezte více zeleniny a pijte zeleninové šťávy. Náš překyselený organismus neutralizují. A játra – naši největší detoxikační stanici – podpořte česnekem, brokolicí a čajem z pampelišky.

12.2.2011 11:16 |

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
  1. Evelína21

    Evelína21 Mrkněte se na www.kgdolu.estranky.cz tak je mnho inspirativních fotek českých žen ;-)

    Pondělí 23:55

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.