ZPĚT

Když děti drží dietu…

My ženy mluvíme o dietách tak často, že si ani neuvědomujeme, jak může tohle slovo působit na naše děti. Dáváme jim do rukou zbraň, se kterou neumějí a ani nemohou zacházet. Pojďme jim příkladem a slovo dieta nahraďme zdravým životním stylem!

Čtvrtina dětí ve věku od 7 do 16 let se domnívá, že trpí nadváhou či obezitou. Celkem 39 % z nich v minulosti již drželo, drží nebo plánuje držet dietu. Především praktičtí dětští lékaři přitom výrazně varují, že diety nejsou pro děti v tomto věku vůbec vhodné a mohou jim způsobit vážné zdravotní problémy! Varovná data vyplývají z průzkumu edukačního projektu Žij zdravě Všeobecné zdravotní pojišťovny, který se ptal 1849 dětí ze základních škol a víceletých gymnázií po celé České republice v červnu a říjnu minulého roku.

Redukční dieta není určena dětem

Dieta je léčebný proces, který se dětem doporučuje při zdravotních problémech, nikoli jako redukční program. Důvod je prostý, dětský organismus se průběžně vyvíjí. K tomu potřebuje dostatečné množství živin obsahující zdraví prospěšné látky, které budou chránit jeho obranyschopnost a dodají mu energii k růstu a vývoji.
Pokud tomu tak není, dětské tělíčko začne strádat a vysílá varovné signály. Je mnohem snadnější všímat si jich, jedná-li se o malé děti, u adolescentů si často můžeme jen tipovat a spoléhat se na to, že k nám rodičům budou otevření.

„V posledních letech se objevuje čím dál početnější skupina dětí s obezitou a nadváhou a výsledky průzkumu jsou toho důkazem. Jako velký problém vidím zejména to, že děti neřeší svou váhu s odborníky, ale zkoušejí různé diety. Přitom je prokázáno, že redukční diety poškozují dětský organismus ve vývoji,“ potvrzuje pediatr a dětský obezitolog a odborník kampaně Žij zdravě MUDr. Zlatko Marinov z Dětské polikliniky FN Motol a dodává: „Odborník může dítěti a jeho rodičům poradit se správným stravováním a citlivě stanovit individuální program s odpovídajícími pohybovými aktivitami.“

Prevence dětské obezity

* Jíst pravidelně 5x denně, snídat, nedojídat

* Omezit přílohu, navýšit oblohu

* Nesladké tekutiny

* Pochutiny jen o víkendu

* Nejíst u televize

* 4 km chůze, 3x týdně 30 minut do zpocení, do schodů vždy pěšky

* 7–8 hodin nepřerušovaného spánku

Každá ruka má pět prstů

Ze statistiky vyplývá, že důvodem, proč české děti tloustnou, jsou především jejich špatné stravovací návyky. Jako rodiče máme neuvěřitelnou moc ovlivnit jejich budoucnost. Využijme období, kdy o ně ještě pečujeme 24 hodin denně, a naučme je zdravým stravovacím návykům. Pochopí-li pravidlo jedné ruky, nebudou mít s velkou pravděpodobností během dospívání a v dospělosti problémy s váhou. Princip je jednoduchý: pět prstů rovná se pět porcí jídla denně.
Palec znamená snídani, ukazováček svačinu, prostředníček oběd, prsteníček svačinu a malíček večeři.

Všechna tahle jídla kombinovaná s dostatečným množstvím tekutin jsou pro správnou funkci organismu důležitá. Budou-li jíst děti pravidelnou a pestrou stravu, nebudou mít hlad, potřebu vyhledávat rychlé cukry a naučí se jíst střídmě. My se o ně nebudeme muset bát a kontrolovat je, jestli opravdu svačily, zda si došly na oběd do školní jídelny, dostatečně pily apod.

Pomoc od rodičů

Nepodceňujme subjektivní názory dětí. Říkají to, co cítí a vidí, a zároveň se snaží nevybočovat z řady, přizpůsobit se svým vrstevníkům, časopisům, seriálům… Jako rodiče bychom tohle všechno měli akceptovat, pokud to ovšem neohrožuje jejich zdraví. Jestli si čtvrtina dotázaných školáků myslí, že má nadváhu a potřebují držet dietu, měli bychom se my rodiče vážně zamyslet a začít tuto situaci řešit. Na vině totiž můžeme být i my!

1. Pokud za námi dítě přijde s problémem, vyslechněme ho a zdržme se jakýchkoli „rýpavých“ komentářů.

2. Nekritizujme ho za to, že je příliš hubené nebo naopak tlusté.

3. Zaměřme se na možné příčiny, problémy doma, ve škole…

4. Zvažme všechny možnosti, a teprve poté je konzultujme s dítětem.

5. Pokusme se jít dítěti příkladem jak ve stravě, pohybu, tak i v dobré náladě. 6. Nebojme se kontaktovat odborníky a nechat si poradit.

7. Nenuťme dítě dělat nic, co by ho mohlo ranit nebo dokonce ponížit.

Souhrn nejzajímavějších dat z dotazníkové ankety:

80 % dětí se stravuje ve školní jídelně 72 % dětí tvrdí, že dává přednost zdravým jídlům 67 % dětí snídá rohlíky, housky, chléb nebo celozrnné pečivo 56 % dětí jí 3–5x denně 54 % dětí sportuje pravidelně několikrát týdně 48 % dětí si vezme ke svačině ovoce nebo zeleninu 45 % dětí nejraději jí pizzu 39 % dětí drželo, drží nebo se chystá držet nějakou dietu 37 % dětí tráví u počítače více než 2 hodiny denně 34 % dětí jí maximálně 3x denně 24 % dětí má pocit, že má nadváhu nebo trpí obezitou 13 % dětí vůbec nesportuje nebo pouze v rámci hodin tělesné výchovy 1 % dětí si představuje pod pojmem „zdravá strava“ pravidelnou a vyváženou stravu

O projektu Žij zdravě

Projekt Žij zdravě, financovaný z fondu prevence VZP ČR, je celostátní edukační kampaň, jejímž cílem je zvýšit povědomí veřejnosti o obezitě jako vážném celospolečenském problému, přispět ke změně chování českého obyvatelstva a napomoci k dodržování tzv. rovnice zdravého života, která říká: lépe jíst + více se hýbat = zdravě žít. Projekt Žij zdravě vznikl v roce 2007 za podpory Všeobecné zdravotní pojišťovny ČR. Více informací naleznete na www. ZijZdrave.cz, dětem je určen internetový server www.yesneyes.cz

31.1.2011 10:00 | Jana Vašáková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
  1. Baknelka

    Baknelka Měla jsem problém se snídáním svých dětí, nejraději by jedli pouze samé koblihy, sušenky.. a kousek chleba se šunkou bych do nich nedostala. Přešli jsme tedy na dětské cereálie s mlékem. Tak jsme našli kompromis mezi zdravou snídaní a jejich oblíbenými sladkostmi..

    Úterý 12:55

  2. Akyna

    Akyna Joj tak to jsme na tom stejně ;-)co se v mládí naučí ve stáří jak když najdou :-\ a snad nedopadnou jako mnoho z nás boubelek ;-) ;-)

    Úterý 15:15

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.