ZPĚT

Honba za snem

Po rychlé a nenáročné ztrátě kilogramů touží snad všechny ženy, které mají problémy s váhou. A protože trpělivost většinou není naší silnou stránkou, toužíme po zázraku, který ukáže výsledky ihned.

Dotaz čtenářky:

Chtěla bych vědět, co se stane, když budu opakovaně rychle hubnout. Držím hladovky, piju hubnoucí koktejly, občas to zajím tukožroutskou polévkou a navíc dodávám do těla i nějakou tu chemii v podobě zázračných pilulek na hubnutí. Pak rychle zhubnu, ale jak se vrátím k normálu, hned mám všechno zpět, a to i s přídavkem. Jenže teď jsem si uvědomila, že moje tělo začíná s každým takovým hubnutím protestovat. Hubne méně a rychleji tloustne. Chtěla jsem se zeptat, co s tělem dělá rychlé hubnutí? A může mi uškodit jojo efekt? Hrozí i nějaké vážné onemocnění? Pavla

ptali jsme se MUDr. Kateřiny Cajthamlové, internistky www.cajthamlova.cz

Jak tělo volá o pomoc? Hladovkám se naše tělo vzpouzí a dává nám najevo, že jsme zašli už moc daleko. MUDr. Kateřina Cajthamlová varuje: „Během hladovění tělo ‚přepíná‘ z užití škrobů ve svalech na užití tuků.“

Když si do Googlu zadáte slovní spojení „rychlé hubnutí“, vyjede přesně 91 000 odkazů. Přestože už víme, že jen pomalé hubnutí je to zdravé, často podlehneme lákadlu, které slibuje úbytek 7 kg za týden.

Internet, reklama i zastánci různých diet nám denně servírují sen na talíři. A my jim ho pěkně baštíme. Na co už nikdo z nich ale nepoukáže, jsou zdravotní rizika spojená s rychlým úbytkem váhy.

Svalů ubývá, tuk se drží

Co se vlastně z těla ztrácí jako první, když mu nedodáváme potřebné živiny, vitaminy a minerály, pravidelně nejíme a pijeme jen hubnoucí čaje a koktejly? Myslíte, že jsou to ty prokleté tuky?
„Při drastickém hubnutí se nejprve vyprázdní střevo (většinou do týdne, pokud takto hubnoucí pije dostatek tekutin, pokud ne, ztrácí i vodu, zvlášť když pije různé ‚hubnoucí‘ – chápejte močení podporující – čaje),“ říká na úvod doktorka Cajthamlová a dodává: „Pokud hladovka není doprovázena odpočinkem a mírnou svalovou aktivitou (u rituálních půstů běžný postup), ale hladovkářka chodí normálně do práce, hubne v další fázi svalový škrob, poté se začínají odbourávat i nepoužívané svaly (nejčastěji na horní polovině těla) a tuková tkáň z prsou a boků. Tuk kolem vnitřních orgánů – tzv. útrobní – naopak reaguje na hladovku tvorbou působků, jejichž působením vzniká rezistence proti odbourávání VŠECH tkání, tedy i tuku.“

Nepotřebné vyloučíme

Naše tělo na hladovku tudíž zareaguje vylučováním. Ale jako přebytečné a nepotřebné rozhodně nevyhodnotí tuky, které se nám uložily na břiše, zadečku i na stehnech. „Jako přebytečné vyhodnotí tělo vše, co akutně nepotřebuje – tedy u líných hladovkářek hlavně svalovou hmotu nepoužívaných svalů – naopak útrobní tuk (v játrech, mezi kličkami střevními) a tuk nad svalovými skupinami šikmých i přímých břišních svalů se uchovává nejdéle,“ říká doktorka a pokračuje: „Vzniká tak charakteristický tvar těla ‚chronických dietářů‘ – jablko, spolu s laloky podkožní tukové tkáně na spodní straně paží a vnitřní straně stehen.“

Kila se houpou

Většina rychle hubnoucích se již setkala s pojmem jojo efekt. Buď o něm slyšeli, nebo ho už zažili na vlastní kůži, někdy hned několikrát. Proč vzniká a co nám při něm hrozí? Kateřina Cajthamlová vysvětluje: „Tento efekt dostal jméno po hračce. A stejně jako jojo se chová i tělo.

Ve fázi drastického omezení živin nastartuje geneticky starý úsporný typ metabolismu, při němž tělo uschovává přijatou energii do zásobního tuku v játrech i v podkoží, obaluje tukem vnitřní orgány a v mezidobí mezi dietami co nejrychleji obnovuje ztracenou a POUŽÍVANOU svalovou hmotu. Mění se i preference stravy z racionální (na zpracování energeticky náročnější stravy sestávající z ovoce, zeleniny, rostlinných bílkovin) na energeticky pro tělo méně náročnou stravu (tekutou, slanou, sladkou a tučnou stravu), s jejíž pomocí tělo za minimálních nároků na trávení takovéto potravy získá maximum ‚rychlé‘ energie.“

Historie se opakuje

„Během mnoha sta tisíců let vývoje lidského druhu v podmínkách boje o přežití v přírodě se totiž běžně vyskytovala pravidelná období hladu (na zimu a hladovku jsme tedy všichni velmi dobře adaptováni), zatímco nedostatek POHYBU je pro lidský druh známá situace až v posledních desetiletích. Stále tedy platí, jsi-li tlustý, chce to velký bič a malý dvorek – TEDY POHYB nikoli novodobé ‚nejez‘!

S drobnou výhradou. Chcete-li se zbavit svého tuku, nejezte celoživotně potravu s přebytkem sladkostí a živočišných tuků – jak PROSTÉ,“ radí doktorka Cajthamlová.

Když zdraví odchází

Vážným důsledkem rychlého úbytku váhy je chronická zácpa či jiné onemocnění trávicího traktu.
Kateřina Cajthamlová však dodává: „Nejzávažnější ale je aktivace úsporného genotypu a metabolismu po opakovaných drastických hubnutích s omezením živin kombinovaných nedostatečným aerobním a/nebo NÁRAZOVÝM vyčerpávajícím či anaerobním cvičením.

Důsledkem je tzv. metabolický syndrom: kombinace obezity typu jablko, vysokého krevního tlaku a vzestupu krevního cukru vlivem odolnosti svalové i tukové tkáně na vliv inzulinu. Všechny tyto příznaky jsou důsledkem stresové reakce organismu na výkyvy příjmu živin a chronický nedostatek PŘIROZENÉHO pohybu.“ Dále také stoupá hladina krevních tuků, zhoršuje se práce srdce a plic, zvyšuje se hladina inzulinu v krvi, ale klesá reakce buněk na inzulin, a proto může hrozit selhání slinivky břišní, a tak rozvoj cukrovky.

Bez odborníka ne

Takové drastické hubnutí může zajít až tak daleko, že člověk je schopen ztratit schopnost rozpoznat vlastní jednání. „Mění se funkce mozku, klesá sebereflexe a člověk se stává emočně nestabilní. V této pozdní fázi adaptace na režim dieta/normální jídlo již musí pomoci odborník, který nastaví stravovací i pohybový režim a většinou doporučí psychoterapii na odstranění ‚dietami‘ vzniklého strachu z jídla, snahy o izolaci, falešně ‚veselého‘ přístupu k vlastní obezitě, kterým tito ‚dietáři či dietářky‘ skrývají před světem pocity selhání a nenávisti vůči sobě,“ vysvětluje MUDr. Cajthamlová.

Naděje přesto existuje

Proč vlastně po drastické dietě rychle přibereme všechna ta shozená kila? „Nejhorším důsledkem je nahromadění útrobního tuku kolem životně důležitých orgánů ve fázi následného ‚normálního‘, spíše běžně tučného a sladkého nízkobílkovinného stravování, které hladovkářka praktikuje v mezidobí,“ vysvětluje lékařka. Ale zároveň nepopírá, že by nebyla naděje na úspěch. „Kdyby se po období hladovky začala stravovat zdravě, tedy racionálně, a pravidelně cvičila aerobní vytrvalostní a posilovací cvičení, drasticky po hladovce nepřibere, ale omezí negativní dopad hladovky na tělo, přičemž doplní hladovkou zničenou svalovou hmotu.“

A proto vzniká:

* překyselení organismu,

* stavy poruchy koncentrace,

* únava a zmatenost,

* převrácení denního rytmu – vzniká ranní únava a noční předrážděnost (zvlášť kompenzuje-li hladovkářka únavu konzumací kávy či alkoholu).

Pište Máte i vy nějaký problém, na který chcete znát odpověď? Pak určitě napište na dieta@mf.cz nebo na náš Facebook. Společně s odborníky se potížím podíváme na zoubek.

2.3.2011 13:52 | Jana Šimoňáková a MUDr. Kateřina Cajthamlová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
  1. Boruvinka♥Lucinka♥

    Boruvinka♥Lucinka♥ :-)

    Středa 14:38

  2. Verunecka17

    Verunecka17 mě by stačila i rychlá a náročná :-)

    Středa 16:55

  3. wery

    wery ač nerada, musím přiznat, že je to holá pravda, zázraky neexistují jen pot a dřina. Nejdůležitější je vůle. Která mi kolikrát prostě nevydržela. Teď už to snad vydrží. Člověk nesmí být tak pohodlný. :-(

    Čtvrtek 10:44

  4. dfera

    dfera jedna z největších zbraní je TRPĚLIVOST a PEVNÁ VULE

    Neděle 08:30

  5. Katuscka

    Katuscka No já mam problém s tím jídlem pořád ale doopravdy pořád mám hlad a newim co mám dělat :-\ :-!

    Neděle 02:22

  6. Aji02

    Aji02 Ahojky kámoška měla stejný pořád by jedla a váha šla rapidně nahoru.Vyhledala pomoc na www.hubnete.cz/ntv a teď má kila navíc dole a už netrpí hlady :-) zkus to

    Úterý 15:04

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.