ZPĚT

Můj hubnoucí deníček

Petra má za sebou první měsíc hubnutí, i když v jejím případě nejde ještě o hubnutí v pravém slova smyslu. Učí se správně jíst a připravovat si jídlo a s tím souvisí i nakupování potravin. Daří se jí odolávat dobrotám?

Jméno: Petra Matějková

Věk: 30 let

Výchozí váha: 81,4 kg

Aktuální váha: 80,5 kg

Úbytek: 0,9 kg

Díl třetí:

Nesmím hubnout

Přestože má Petra již k dispozici jídelníček od výživového poradce Petra Havlíčka, zatím nejde o jídelníček redukční, ale spíše stabilizační a ozdravný. „Bylo mi vysvětleno, že kvůli tomu, že jsem dříve jedla málo a špatně, organismus v podstatě hladověl a nefungoval tak, jak má. První tři měsíce ho proto musím nejdříve,vyživit‘ a,hodit do klidu‘ - podle slov Petra Havlíčka to znamená naučit se jíst a přijímat potraviny podle doporučeného jídelníčku a spíše váhu stabilizovat. To mě trochu zklamalo, neboť jsem myslela, že začnu brzy hubnout,“ svěřuje se Petra.

I když jídelníček dodržuje velmi pečlivě a smířila se s tím, že hubnutí nepůjde ze dne na den, skoro kilogram už shodila. I to je důkazem toho, že pokud je jídelníček správně a individuálně sestaven, tak ani větší množství jídla nezpůsobí nárůst váhy. Naopak, mnoho lidí potřebuje začít jíst, aby mohlo zhubnout.

Sportuji příliš intenzivně

Petra také dodatečně absolvovala zátěžové testy a z těch vyplynulo, že by si měla hlídat tepovou frekvenci mezi 130-145 tepy za minutu. „Bylo mi vysvětleno, že sporty, které nyní provozuji - zumba, aerobní trénink ve fitness centru apod., drží moji tepovou frekvenci ve vyšších číslech, což pro spalování tuků příliš vhodné není. Měla bych si spíše vybrat nějaký doplňkový sport, který nebude tolik intenzivní a nepožene tepovku do anaerobního pásma,“ říká Petra.

Zaujalo ji cvičení na Power Plate, které právě toto kritérium splňuje, ale nejbližší centrum, kde tento stroj mají, je až v 50 km vzdáleném Jičíně. „Aktuálně tedy řeším, které sportovní aktivitě bych se měla věnovat, aby to mělo ten správný efekt. Pohyb mi rozhodně není cizí, ale potřebovala bych poradit. Nikdy bych si nemyslela, že sportování a cvičení při hubnutí je taková věda,“ směje se Petra.

JAK JSEM DŘÍVE NAKUPOVALA JÁ

Být hladová se nevyplácí

Dříve jsem nakupovala tak jednou týdně velký nákup v hypermarketu. V průběhu týdne jsem si psala na lístek, co bych potřebovala koupit, a pak jsem nakupovala podle tohoto seznamu, ale je pravda, že nebyl samozřejmě úplně směrodatný. To je právě ta nevýhoda velkých obchodů, supermarketů apod. Člověk tam pohledem zavadí o něco dobrého, dostane na to chuť a koupí i to, co moc nepotřebuje. Někdy jsem také nakupovala podle momentální chuti a díky tomu se i poučila, že být hladová v prodejně s jídlem se nevyplácí.

Co nakupuji

Ve velkých supermarketech ale nakupuji (stejně jako dřív) spíše potraviny k dlouhodobější spotřebě

- olej, mléko, mouku, jogurty, sýry a mražené výrobky. Je tam větší výběr a cena je mnohdy nižší. Jen minimálně tam nakupuji pečivo a různé drobnosti, ty raději koupím v malém krámku, kde mám jistotu, že jsou čerstvé. Například uzeniny ani maso v marketech nikdy nenakupuji.

Musím odolat všemu

Těžko říci, čemu při nakupování nejhůře odolávám. Teď již je to jasné - odolat musím všemu, co není přímo v mém jídelníčku. Dříve to byla nějaká sladkost, jindy zmrzlina nebo jen něco, co jsem vůbec nepotřebovala, ale zkrátka jsem na to v danou chvíli dostala chuť. Je pravda, že v menším obchůdku je menší riziko toho, že člověk bude nakupovat hodiny a stejně nebude mít košík plný, a zároveň i menší pravděpodobnost, že odejde s mnoha „dobrotami“, které vůbec neplánoval nakoupit.


NEJVĚTŠÍ PROBLÉM!

„Není pro mne vůbec jednoduché skloubit vše, co mám předepsáno. To znamená pohybové aktivity, přípravu jídel, myslet na čas, kdy mám jíst, a mít všechny potraviny při sobě. Až si to osvojím, bude to určitě lepší a jednodušší, ale zatím s tím stále bojuji.“


TIPY A TRIKY PŘI NAKUPOVÁNÍ

* Základním a zároveň nejdůležitějším pravidlem je chodit nakupovat s přesně rozmyšleným a naplánovaným seznamem potravin, které chcete koupit.

* Obloukem se vyhněte regálům s cukrovinkami, čokoládou a slanými pochutinami - bez těch se doma určitě obejdete.

* Vyplatí se také nechodit nakupovat úplně hladoví. S prázdným žaludkem má člověk tendenci nakoupit jídla více, než když je sytý.

* Pokud nejdete nakoupit měsíční rodinný nákup, berte si pouze malé košíčky. Do velkého košíku má člověk tendenci přidávat potraviny pouze proto, aby jej zaplnil.

* Odolejte také marketingovým trikům a různým slevám typu 2+1 zdarma apod. Opět tak nakoupíte i věci, které se vám pak budou doma ve spíži jen zbytečně hromadit.

* Pozorně čtěte tabulky s nutričními hodnotami na zadní straně výrobku. Všímejte si i úplně miniaturního textu, často právě zde najdete ty „nejzajímavější“ informace.

* Nutriční hodnoty jsou často uvedeny na 100 g a pak na 1 porci.

* Na každém výrobku musí být také uvedeno podrobné složení použitých surovin. Uvedeny jsou v pořadí podle množství, v jakém jsou zastoupeny. Na prvním místě tedy najdete surovinu, které je v potravině nejvíce.

* Malé prodejny potravin mají velkou výhodu - díky omezenému množství zboží je velká pravděpodobnost, že nakoupíte opravdu jen to, co potřebujete.

* Mnoho potravin má také svou odlehčenou verzi - méně tučnou, s menším množstvím kalorií apod. Zvažte však, zda se opravdu vyplatí koupit. Například light salátový dresink si snadno vyrobíte doma a navíc mnohem zdravější. Totéž platí o marmeládě bez cukru - určitě najdete mnohem zdravější variantu, čím namazat chleba.

* U nakupování přemýšlejte a nedávejte zboží do košíku bezmyšlenkovitě a impulzivně. Udělejte si na nákup čas a zvolte opravdu jen to, co potřebujete a co je pro vaše tělo vhodné.

19.5.2011 9:05 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
  1. Eva Doubková

    Eva Doubková Ahoj Petruš, moc Ti držím palce. Mně se v souteži osvědčila na spalování tuků obyčejná chůze ve správné tepovce a jsem spokojená.Sice ráno vstávám už po páte,přesto,že jsem na mateřské,ale zjistila sjem,že pak celý den mám fyzickou aktivitu splněnou a pak bud něco přidám,jako je právě power plate,který zatím máme doma a nebo jdu ještě ven s kočárem na svižnější chůzi.nebo si jdu na hodinku zaplavat.Dřív jsem se dřela v posilovně, běhala jsem, i zumbu jsem zkoušela,ale nemělo to účinku na úbytek váhy.Ted díky jídelníčku od Petra Havlíčka,díky Lence Černé,která mi srovnala myšlenky a Zuzka Bičíková,která nám pomohla ve výběru aktivity,jsem spokojená.Když mi Zuzka psala,že chůze je ideální,teprve až jsem se přesvědčila,tak sjem uvěřila.Držím Ti palce a přeju hodně štěstí.Evča ze 7 statečných

    Čtvrtek 09:44

  2. Helena Hanusová

    Helena Hanusová Ahoj Petro,musím s tebou souhlasit,opravdu se jedná o celkovou změnu životního stylu a začátek není úplně jednoduchý. Musím říct,že mně to baví i když je to honička.Já vstávám do práce v 5 hodin a od rána jsem v zápřahu, až do pozdních večerních hodin,kdy si vařím jídlo na druhý den.Cestou z práce jdu na sport,nebo chůzi,pak nákup,večer domácnost a vaření.Někdy je toho moc,ještě jsme celkem akční rodina,tak se fakt nenudím,spíš se mi někdy nedostává čas na odpočinek,který je také důležitý,ale v každém případě to stojí za to a za ty rady,které jsme všichni dostali.Ale určitě se to dá :-) zvládnout.Držím ti palce.Helena ze 7 statečných

    Čtvrtek 10:59

  3. Marta Petrova

    Marta Petrova Zdravim,a i ja se musim zapojit do debaty.Kdyz si prectu nejaky clanek tak vidim ze mame stejne problemy a to je ta prokleta vaha.Vidim ze s tema zlozvyky nebojuji jen sama.Clovek si v tem musi udelat poradek a hlavne ta pevna vule.Taky jsem chodila do obchodu hladova a za chvily jsem byla jak selma ktera hleda nejakou potravu.Ted uz to nedelam.Brrr =-A bylo to dost husty.Ted si myslym ze to mam docela pod kontrolou.Hele,ale kdyz mam na neco chut tak klidne zhresim,ale nedelam to kazdy den.A jak rika Eva rychla chuze je nejlepsi.Me to vyhovuje moc.Preji Petre at ji to jde a hlavne at je trpeliva.Uvidi ze se i ona bude radovat jak ty kila jdou dolu.Posilam vsem pozdrav po slunicku a drzte se.Pet. :-D :-D :-D :-D

    Čtvrtek 13:33

  4. kikuszka

    kikuszka Ahoj lidi jsem tu nová a nevím jak se tu pohybovat poradte mi prosím jak založit ten můj hubnoucí deníček. Děkuji

    Neděle 13:48

  5. aveev

    aveev registrovala jsem se právě teď,a pořádně se tu nevyznám-ůže mi někdo poradit-a možná bych tu našla i kolegu-yni-k hubnutí :-)pozdrav všem

    Neděle 18:11

  6. dadma

    dadma Ahoj děvčata.Registrovala jsem se nyní a také nevím co a jak.Všechny asi budete mladší.Já jsem již v důchodu,ale právě za tu dobu co jsem doma jsem přibrala 8 kg a začíná to být problém.Začala jsem chodit na Zumbu,ale moje neřest jsou sladkosti,sladké pečivo.S tím musím něco udělat!

    Sobota 15:29

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.