ZPĚT

DIETA PODLE metabolických typů

Určitě i vy máte zkušenost, že dieta, která fungovala na kamarádku, na vás nezabarala. Čím to je? Pravděpodobně jste jiný metabolický typ a váš organismus potřebuje pro svůj správný chod jiné potraviny.

Stravování podle vašeho metabolického typu je sice teorií až 20. století, ale vychází ze starodávného medicínského učení, indické, čínské, egyptské i řecké medicíny. Základem je teorie, že každý člověk má jiné biochemické složení a patří k jinému endokrinnímu typu. S tím souvisí také různý vztah k jednotlivým druhům potravin a jejich trávení a spalování. Existuje několik základních typů lidského metabolismu a každému typu vyhovuje jiné složení stravy. Dlouhodobý nedostatek správné stravy vede k chronickým nemocem, ale také k obezitě a problémům s trávením.

ZÁKONITOSTI METABOLICKÝCH TYPŮ:

Všechny potraviny i živiny mohou mít na různé metabolické typy různé, i protichůdné účinky. Metabolický typ určuje způsob, jakým vaše tělo reaguje na živiny. Pokud například člověk s určitým meta-bolickým typem sní pomeranč (s vysokým obsahem draslíku), jeho krev se stane více zásaditou, což na něj bude mít uklidňující účinek. U opačného metabolického typu může ten samý pomeranč vyvolat mírné okyselení krve, což bude mít účinek stimulující. ^ Jakýkoli příznak nemoci nemusí být vždy vyvolán stejnou biochemickou nerovnováhou. Například existují případy vysokého cholesterolu a kardiovaskulárních chorob způsobených nízkotučnou stravou s vysokým obsahem sacharidů. Po úpravě stravy do souladu s metabolickým typem je velká šance na vyléčení.

OTESTUJTE SE

Dieta podle metabolických typů rozděluje lidi do tří základních kategorií. Do které spadáte právě vy, poznáte, pokud si uděláte jednoduchý test, který najdete třeba na www.metabolicketypy.com nebo na www.drhorejsova.eu. Můžete se také obrátit na odborníka. H - metabolismus s rychlou oxidací. V praxi to znamená, že člověk dokáže rychle měnit bílkoviny a tuky na energii. Bývá často hladový a má rád tučná jídla. Nízkokalorické diety u těchto lidí příliš nefungují, protože u nich vzbuzují pocity únavy a nervozity. SB33 metabolismus s pomalou oxidací. Obecně mají tito lidé menší chuť k jídlu. Nejsou příliš na sladké, přesto ale mohou mít problémy s udržením váhy. Typická je závislost na kofeinu. H - tito lidé jsou „mixem“ obou předchozích typů. Nepřevažuje ani jeden charakteristický rys. Mají průměrný apetit, váhové výkyvy mají jen malé.

JAK JÍST, POKUD JSTE PROTEINOVÝ TYP:

Proteinové typy mohou jist všechna masa včetně vnitřnosti, ryby a mořské živočichy, k dále pak zeleninu - mrkev, chřest, artyčoky, celer, květák, luštěniny, brambory a z ovoce avokádo, jablka, banány a hrušky. Mléko se doporučuje plnotučné, z obilovin lze jist všechny, stejně tak ořechy a semena. K masu si může proteinový typ dopřát smetanové, sójové i další omáčky. Jako zákusky jsou vhodné tvarohové jogurty, zmrzliny. K piti se kromě vody doporučuji ředěné ovocné a zeleninové šťávy.

Poměr potravin:

45-50 % proteinů, 30-35 % sacharidů, 20 % tuků

JAK JÍST, POKUD JSTE SACHARIDOVÝ TYP:

Sacharidový typ by měl mít jídelníček složen především ze sacharidů. Může si tedy dopřát neomezené množství libovolné zeleniny, ale také jakékoli ovoce, včetně toho s vysokým obsahem cukru. Často by v jeho jídelníčku měly být zastoupeny obiloviny, a to ve formě pečiva, těstovin apod. Mléčné výrobky by si měl vybírat především nízkotučné. Minimálně jíst ořechy a různá semínka, stejně tak šetřit tukem. Z masa se doporučuje kuřecí a krůtí, ryby a z uzenin maximálně libová šunka.

Poměr potravin:

15-20 % proteinů, 70-80 % sacharidů, 5-10 % tuků

JAK JÍST, POKUD JSTE KOMBINOVANÝ TYP:

Tento poslední metabolický typ má to štěstí, že může jíst mix předešlých dvou typů.

Poměr potravin:

40-45 % proteinů, 30-35 % sacharidů, 20 % tuků


Co si myslí o této dietě MUDr. René Vlasák, vedoucí lékař Centra preventivní medicíny v Praze
www.prevence2000.cz

Domnívám se, že využití metabolické typologie v léčbě a prevenci obezity, ale i dalších civilizačních onemocnění, bude pro medicínu srovnatelným přínosem jako objevení krevních skupin před sto lety pro rozvoj chirurgie a dalších léčebných oborů. Je ale důležité si uvědomit, že znalost metabolického typu ještě nic neříká o kvalitě metabolismu, jeho poruchách a o potřebě redukce nadbytečné tukové tkáně. K životu potřebujeme energii, kterou získáváme na základě biochemických dějů označovaných jako metabolismus. Základní metabolický děj lze přirovnat k hoření a získání tepla. V běžném životě si umíme představit kamna jako místo hoření a zdroj tepla. Většinou víme, jak zatopit a čím topit, abychom si udrželi optimální teplotní komfort, který má každý trochu jiný. Víme, kdy dát do kamen dříví, kdy uhlí a podobně. Díky civilizaci jsme mnohé získali, ale kromě jiného jsme ztratili přirozenou schopnost hospodaření s vlastní energií neboli umět topit ve svých ,,osobních metabolických kamnech“. Metabolická typologie nám dává určitý návod, jak se tomu opět naučit.

Co na to odborník PhDr. Iva Málková, zakladatelka společnosti Stop obezitě (www.stob.cz)?

Při doporučeních v léčbě obezity se odborníci shodují v tom, že energetický příjem musí být menší než výdej. Problematičtější je to s poměrem živin – tedy s doporučením, kolik máme jíst bílkovin, tuků a sacharidů, na to jsou různé názory. Nejsem odborník přes metabolické typy, ale troufám si říci, že doporučení poměru živin při této dietě nevychází z vědecky podložených poznatků a že je těžko ho realizovat v praxi. Zkuste si vyplnit na www.stobklub.cz podle programu Sebekoučinku jídelníček a zjistíte, že není reálné dlouhodobě konzumovat jídelníček doporučovaný pro proteinové typy, kde bílkovin má být více než sacharidů. Lze též polemizovat s doporučeními sacharidovému typu – vysoký obsah „rychlých cukrů“, které jsou z mnoha důvodů nevýhodné, a též doporučení přijímat 5–10 % tuků je poněkud podhodnoceno. Je pravda, že málokterá dieta bere v úvahu konkrétního jedince jako dieta podle metabolických typů. Vyvíjí se již nová věda – nutrigenomika, která zastává též individuální přístup, ale s racionálnějšími podklady než tato dieta.

24.5.2011 10:27 | PAVLA MARÍKOVÁ

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.