ZPĚT

4 letní dietní omyly

Nejteplejší roční období zamává s naším šatníkem, jídelníčkem i pitným režimem. Sestavili jsme seznam největších omylů, díky kterým svůj organismus v létě zahlcujeme zbytečnými kaloriemi navíc.

1. Teplé večery se skleničkou

Podle průzkumů je právě léto ročním obdobím, během něhož vypijeme více alkoholu než kdykoli jindy. Když už vás horký večer přiměje k tomu, abyste se zabydleli na restaurační zahrádce, vybírejte s rozvahou. Půllitr piva může obsahovat 200 kalorií a spolu s koktejem Piňa kolada vysrkáte 275 kalorií. Alkoholové opojení také vystupňuje váš hlad, takže pak snadněji sáhnete po pytlíku chipsů či jiné kalorické bombě, kterou byste si jinak odpustili.

Řešení: V kategorii neméně kalorický alkoholický drink vítězí na celé čáře osvěžující vinný střik. Pokud zatoužíte po míchaném nápoji, vyberte si cosmopolitan, bloody Mary nebo vodku s brusinkovým džusem. A co dělat v případě, že to přece jen přeženete a druhý den se probudíte s třeštící hlavou a žaludkem na vodě? Výživoví poradci doporučují dvě míchaná vajíčka a plátek celozrnného chleba. Vejce pomohou vašim játrům k zotavení a celozrnné pečivo vyvolá v žaludku pocit naplnění.

2. Saláty místo oběda

Využít ve svém jídelníčku sezonní zeleninu je dobrý taktický tah, ale omezit se při výběru hlavního jídla jen na salát, se vám vůbec nemusí vyplatit. Pokud si v domnění, že děláte pro svou štíhlou linii maximum, objednáte salát caesar, máte na talíři až 530 kalorií a 30 gramů tuku! Pro srovnání – jeden větší hamburger obnáší pouze 490 kalorií. Energetická hodnota salátové mísy se smaženými kousky kuřete se může vyšplhat až na 730 kalorií. Všechny saláty, které obsahují krutony, smažené kousky masa, tučné sýry, brambory a smetanové či majolkové zálivky, váš příjem energie zvýší víc, než tušíte. A když si připočítáte přílohu ve formě bílé bagetky rozpečené s máslem, je vaše snaha zazářit na pláži v bikinách ohrožena.

Řešení: K obědu si dopřejte například pečenou bramboru s rybím filetem a salát z míchané zeleniny zvolte až jako druhý chod. V případě, že se přece jen rozhodnete pro salát jako hlavní chod, připravte si zálivku do zvláštního kalíšku a pak si zeleninu sami jemně pokapejte.

3. Zmrzlinové orgie

V palbě slunečních paprsků se snadno necháte zlákat velkým nanukem ze smetanové zmrzliny obaleným v mléčné čokoládě, který k vašemu příjmu energie přidá 270–350 kalorií. Pokud vezmete útokem cukrárnu, odkud si odnesete zmrzlinový pohár s bohatou porcí vanilkové polevy, čokoládových chipsů a kopcem tučné šlehačky, zbytečně svůj organismus zatížíte.

Řešení: V parnech se dostatečně zchladíte minibalením tvarohové nebo jogurtové zmrzliny. Anebo si doma připravte vlastní dietní lahůdku. Nejzdravější a nejjednodušší variantou je rozmačkat banán spolu s pěti gramy lesních plodů (jahody, maliny nebo borůvky) a směs nechat zamrazit v plastovém kelímku. Ani pohár si nemusíte věčně odpírat, jen nahraďte čokoládové chipsy oříšky, které jsou zásobárnou kvalitních bílkovin, vitaminů řady B a kyseliny listové. Chyběla by vám bez šlehačky poháru mléčná chuť? Rozmixujte ovoce s trochou nízkotučného mléka a vaše chuťové buňky nebudou protestovat. Své umělecké cukrářské dílko završte naprosto zdravou ozdobou v podobě mátového lístečku.

4. Limonádové pokušení

Během teplejších dnů si vaše tělo říká o litr tekutin navíc a popíjet stále jen čirou vodu může být pro někoho poněkud jednotvárné. Přeslazené limonády znamenají až 450 kalorií denně navíc! Ani dietní koly nejsou řešením. Podle jedné vědecké studie mají příznivci light limonád sklony k přibývání na váze. Umělá sladidla také podporují chuť na sladké.

Řešení: Využijte toho, že si v létě můžete pěstovat doma v květináči bylinky a hýčkejte si na parapetu mátu. Ne nadarmo je teplý čaj s čerstvou mátou oblíbeným drinkem v horkých dovolenkových destinacích, jako je Tunisko či Turecko. Trváte-li na studeném nápoji, dejte ho vychladit do ledničky. Mátu zužitkujete i jako hlavní ingredienci mátového odvaru či letní lehké limonády s kapkou limetky a drcenými lístky máty. Když pár natrhaných lístků přidáte do koupele před pedikúrou, osvěžíte i své rozbolavělé nožky.

Další horké tipy, jak hubnout o prázdninách

1. Namísto lenošení na dece si u řeky nebo na přehradě pronajměte šlapadlo. Spálíte 400 kalorií za hodinu a navíc si procvičíte svalstvo dolních končetin.

2. Nepodléhejte drastickým dietám „do bikin“, které navrhují energetický přísun menší než 1200 kalorií na den. Raději si vyberte koupací úbor, který lichotí vaší postavě a doplňte ho pareem. Mimochodem, víte, že během hodinky strávené zkoušením plavek, spálíte až 100 kalorií?

3. Když se na dovolené necháte večer zlákat na taneční parket, za každou hodinu vypotíte 600 kalorií. Jen během tanečních kreací nepopíjejte kalorické koktejly se smetanovým základem!

15.7.2011 8:44 | Ilona Laužanská

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
  1. wellness poradce

    wellness poradce Jako tipy pro lidi, co ze jinak už správně stravují bezva. Jen pozor, aby si člověk nemyslel, že se přejí a večer si dá místo pivka vinný střik a bude hubený ... :-)

    Pátek 15:05

  2. Buťule

    Buťule kolik se má jíst denně kalorií?Já jim max.1500?Je to dobře?

    Pátek 20:54

  3. Naděžda Machalová

    Naděžda Machalová :-(nebaví mě počítat kalorie brrrrrrrrr

    Pondělí 07:42

  4. L7cie

    L7cie Buťule, je to podle toho jaké máš BMI, ae myslím, že příjem okolo 6000 kcal je v pořádku, jenom čím větší výdej, tím lépe :)

    Úterý 11:53

  5. Mirry

    Mirry Horký tip číslo jedna podtržená s hvězdičkou a ještě výrazně je hlavně voda!!! :-) Léto a nejen léto, kompletně všechny roční období = doplňovat tekutiny, jinak člověk moc nezhubne .. nebo se mu to pak ještě několikrát vrátí :-( :-) holky mám s hubnutím zkušeností až až .. můžu být ráda za kila, která mám teď. Ale kdybych ssebou všude nenosila lahev balený vody, tak sem na tom pořád stejně. Já teda chápu že je to někdy pěkná otrava, že to někomu nechutná, ale máte na výběr takových druhů dokonce už i magnesia je ochucená!!! aquila taky, takže už se nemusíte vymlouvat . <:-)

    Pondělí 12:59

  6. Eva Doubková

    Eva Doubková Baťule přepočítej si kolik máš BMI ale podle mého názoru je příjem,který máš nedostačující,aby Ti tělo fungovalo jak má.Rozhodně se ale neřiď tím kolik spotřebuješ denně kalorií, ale tím co sníš tedy jakou skladbu má tvůj denní jídelníček.Evča statečná

    Čtvrtek 21:11

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.