ZPĚT

Co mám dělat KDYŽ...

Téměř každý, koho trápí nadváha, vám řekne, že se vážně snaží s tím něco udělat. Stejně tak se pokoušejí pár kil nabrat ti, kterým chybějí. Jedni takřka závidějí druhým, a přitom mají jedno společné – nejsou ve svém snažení úspěšní! Proč?

1) CHCI PŘIBRAT!

Zatímco svět trápí obezita, jsou mezi námi i ti, kteří by dali nevím co za pár kilogramů navíc. „Jsou to převážně ti, kteří vyhrávají svůj boj s poruchami příjmu potravy. Nebo se na nás s prosbou o navýšení váhy obracejí lidé, kteří zhubli kvůli tomu, že se abnormálně moc začali věnovat sportu, takže jejich původně nastavený jídelníček nestíhal pokrýt energetickou potřebu těla a oni zhubli víc, než chtěli. Případně ztratili těžce vydřenou svalovou hmotu. Všem se dá samozřejmě pomoci,“ konstatuje Petr Havlíček a dodává zásadní detail: „U lidí s poruchami příjmu potravy cesta ke zdravému stravování musí vést nejen přes výživového poradce, ale především přes psychoterapeuta, jinak jsou všechny kroky velmi riskantní! Jedná se totiž o onemocnění psychické.“ A jaké chyby tedy dělají nejčastěji ti, kteří se snaží přibrat?

Chyba č. 1: ZKOUŠÍM TO NA VLASTNÍ PĚST

Neobrátit se na odborníka v takto specickém případě není jen chyba, je to katastrofa. Možná že po letech hubnutí víte, jak si nastavit jídelníček nebo pohyb, chcete­li pár kilo ztratit, ale když potřebujete nabrat? Co uděláte? Začnete se snad cpát sladkým? To by to dopadlo. Proto jsou tu přece odborníci – nutriční terapeuti, výživoví poradci, trenéři a další specialisté, kteří vás POMALU dovedou k cíli.

Chyba č. 2: HÝBU SE JAKO PŘI HUBNUTÍ

Šli jste do toho na vlastní pěst? A co jste udělali s pohybem? Nechali si stejný jako při hubnutí? No vida, to máme zase chybu jako hrom. Když chcete trochu přibrat, měli byste nabrat přece především svaly, a to se vám při aerobním, tedy spalovacím tréninku vážně nepovede. „Při budování svalové hmoty je naopak potřeba zaměřit se více na posilovací aktivity. Ideální je pak samozřejmě poradit se o nové skladbě sportovního rozvrhu s trenérem, který cvičení připraví na základě kineziologického rozboru vašeho těla,“ doporučuje Petr Havlíček.

Chyba č. 3: BOJÍM SE VÍC JÍST

„Ti, kteří k nám chodí, aby přibrali, se často perou s tím, že si nechali základní jídelníček z doby hubnutí a sportu si naložili třikrát tolik. Při snaze přibrat se ale bojí přidat jídlo – ačkoli hodně sportují. Brání jim v tom obavy, že by pak přibrali moc. Po poradě s oborníkem se ale nic takového opravdu stát nemůže,“ je si jistý Petr Havlíček, podle kterého je třeba si při snaze přibrat dávat pozor také na to, abyste postupně přidávali všechny důležité složky jídelníčku: nejen bílkoviny, ale i sacharidy a vhodné tuky, nicméně hezky všechno úměrně provozovanému pohybu a aktuálnímu zdravotnímu stavu. To podle toho, jestli se zotavujete po dlouhodobé nemoci, PPP, nebo se „jen“ snažíte nabrat svalovou hmotu. „Mimochodem ti, kteří nabírají cíleně svalovou hmotu, mají mnohonásobně větší energetický příjem než hubnoucí. Pokud bych měl vedle sebe 60kilovou ženu, která se snaží zhubnout, a 60kilového muže, který se snaží nabrat svaly, měl by muž přijímat skoro až dvojnásobné množství energie než žena!“ dokresluje výživový specialista nakonec, jak složité je zohlednit všechny parametry.

2) POTŘEBUJU ZHUBNOUT!

„Faktem je, že potřeba zbavit se nadváhy nebo bojovat s obezitou se dnes týká každého druhého člověka. Od dětí přes dospívající až po osoby starší. Mojí nejstarší klientkou je 83letá žena, která opravdu potřebuje shodit. Nejširší skupina se ale samozřejmě rekrutuje ve věkovém rozmezí 30–50 let,“ začíná vypočítávat výživový poradce Petr Havlíček a pokračuje: „Samozřejmě se mezi mými klienty objeví i lidé, kteří hubnout nepotřebují, ale je jich mizivé minimum, a ty pak trápí zkreslený pohled na sebe sama. I jim lze samozřejmě pomoci: korekcí pohledu na sebe sama, korekcí pohledu na jídlo.“ A jaké přešlapy je trápí?

Chyba č. 1: JSEM LÍNÝ/Á

„U většiny z těch, kteří nás pak navštěvují, se setkávám s tragickým nedostatkem pohybu. Dovolím si tvrdit, že fatální nedostatek pohybu trápí až 80 % těch, kteří se snaží zhubnout!“ přichází se šokujícím odhalením Petr Havlíček. Co za tím podle něj je? „U nás z nějakého mně neznámého důvodu stále panuje mylný názor, že všechno lze vyřešit jenom tím, že se upraví jídelníček.“

Chyba č. 2: CHCI ZÁZRAK

Drastickými dietami sice zhubnete, jenže – odvodníte se, přijdete o energetické zásoby se svalech a vyprázdníte si střeva. Pokud budete v nesmyslné dietě pokračovat, zhubnete více svalů než tuku… Na váze budete jásat, ale vaše tělo? Zažije pravé utrpení z nedostatku základních živin. Dostane se do stresu, a jakmile mu naservírujete cokoli k jídlu, naopak si to uloží. „Výsledkem bude jen jojo efekt často spojený s dosažením ještě vyšší hmotnosti, než byla ta původní,“ varuje Petr Havlíček.

Chyba č. 3: ŠPATNĚ JÍM

„Co se stravování týče, lidé už dneska vědí, co mají jíst. Ale co takřka nikdo neumí, je odhadnout, kolik si toho vlastně mají dát na talíř,“ konstatuje výživový poradce další z nejhorších přešlapů a pokračuje: „Lidé totiž dávno ztratili svůj přirozený pud, díky němuž mohli jen naslouchat svému tělu, které jim prostě řeklo, kolik potřebuje.“ Říkáte si, že se hubnoucí tlouštíci i při dietě přejídají? Omyl. „Většinou řešíme naopak problém podvýživy nebo živinové nedostatečnosti, což ve zkratce znamená, že musí začít jíst víc!“ šokuje Petr Havlíček.

Chyba č. 4: NEMÁM SPRÁVNÝ DRUH POHYBU

Při zeštíhlování je totiž primárně potřeba myslet na aerobní aktivity! „Při pohybu, během něhož spalujete, byste měli být schopni trochu mluvit, neměli byste funět, ale o to déle u něj vytrvat. Jít na své tělo pomalu a po letech lenošení ho nezničit nájezdem na posilovnu. Pokud posilování, pak posilování hlubokého stabilizačního systému, protažení zkrácených, a naopak posílení ochablých svalů. Laďte se na pohyb spíše postupně,“ doporučuje Petr Havlíček.

Chyba č. 5: NEZVLÁDÁM PITNÝ REŽIM

„Jen málokdy se u klientů setkávám s tím, že dostatečně a dobře během dne pijí. Tělo potřebuje zhruba 30 ml vhodných tekutin na každý svůj kilogram denně. Ideálně by to samozřejmě měly být neslazené tekutiny: voda, neslazené čaje, doplněné trochou lehce mineralizovaných minerálek. A hlavně je potřeba dbát během dopoledne na to, aby se tělo trochu zavodnilo. Před obědem by toho člověk měl vypít vlastně nejvíc. Ale ne najednou – postupně!“ upozorňuje Petr Havlíček!

POD DOHLEDEM odborníka SE VYHNETE ZBYTEČNÝM chybám!

VÝŽIVOVÝ PORADCE ING. PETR HAVLÍČEK, Centrum Vittore, www.centrumvittore.cz

Kdosi moudrý kdesi napsal, že člověk by se měl snažit za každé situace dělat věci tak dobře, jak právě dokáže. A klidně se vsaďte, že každý, koho trápí pár kilo navíc, se skutečně může pomalu přetrhnout, aby se těch svých „špeků“ zbavil. Dělá maximum toho, co dokáže. A to je právě ten trabl – to, co pro sebe dokáže udělat při hubnutí naprostý výživový a pohybový laik, je vlastně dost omezené spektrum prospěšných kroků. Daleko spíše se dočkáte toho, že si nevzdělaný laik uškodí. Pocuchá si metabolismus, nechá své tělo trpět podvýživou nebo se zničí při cvičení pro pokročilé sportovce. Ano, chyb dělají hubnoucí velkou řadu. Stejně ovšem ti, kteří se například vzpamatovávají po léčbě poruchy příjmu potravy (PPP) nebo potřebují nabrat svalovou hmotu, již ztratili vinou špatně sestaveného jídelníčku spojeného s přemírou špatně zvoleného pohybu…

25.11.2016 10:06 | JANA POTUŽNÍKOVÁ,

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
  1. radim

    radim Fakt dobré odpovědi na téma ovlivňování hmotnosti atd. jsem našel v on-line poradně na www.fitaktivnet.cz. Žádné čára asi fakt neexistují.

    Neděle 15:34

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.