ZPĚT

13 tipů, jak dopnout kalhoty i po svátcích

Máte každý rok po Vánocích neodolatelnou chuť rozmlátit displej váhy, který vám hlásí pár kil navíc? Zkuste letos bojovat se svátečními zlozvyky na všech frontách!

Máslové cukroví, bramborový salát s majolkou a superkalorické chlebíčky se během svátků přemisťují ze svátečně prostřených stolů do našich žaludků. Někdy do sebe nasoukáme skoro 7000 kalorií denně, přičemž doporučený denní příjem energie běžné ženy se pohybuje kolem 2000 kalorií. Na konci svátečního hodování víc než polovina Češek hořekuje nad váhovým skokem skoro o tři kila nahoru. Nesvádějme ale všechno jen na smaženého kapra či řízek a vánoční perníčky. Také většina britských žen hlásí po Vánocích nárůst váhy o dva a půl kilogramu a Američanky se potýkají dokonce s váhovým přírůstkem až 4,5 kilogramu. Nejhorší na tom je, že vánoční tukové polštářky mají tuhý kořínek. Podle některých studií vděčíme až za 51 % našeho ročního váhového přírůstku právě období adventu a vánočních svátků. Skoncujte s vánočními nešvary včas!

1. Pravidlo pětiminutovky

Sbíhají se vám sliny na kousek vánočky nebo linecké pečivo? Netýrejte se a dopřejte si ho, ale dodržte pravidlo pětiminutovky. Spočívá v tom, že budete čekat zhruba pět minut, a až pak si kalorickou laskominu naložíte na talíř. Podle výzkumů si mnohdy během čekání uvědomíte, že vám postačí menší porce, než jste původně plánovala. Navíc se váš mozek trénuje v sebeovládání a příště snadněji odolá pokušení.

2. Strážci vaší štíhlé linie

Andělíčkové, adventní věnce, vánoční stromek… Vánoční výzdoba změní atmosféru vašeho příbytku a rozptýlí vaši pozornost od nezdravých návyků. Vystavte si na viditelné místo i několik předmětů, které vám připomenou vaše předsevzetí žít zdravě. Je jedno, jestli to bude tabulka s kalorickými hodnotami potravin, rotoped nebo DVD s cvičením.

3. Umírněné nákupy

Začněte už při nákupech potravin. V záplavě surovin na vánoční speciality nezapomínejte na zeleninu nabitou vlákninou, která podporuje trávení. To se bude během svátků hodit! Do košíku přihoďte různé druhy, abyste ke každému jídlu mohla přidat dva různé typy zeleninové přílohy. Místo másla do vánočního pečiva sáhněte po rostlinném tuku a bílou mouku nahraďte celozrnnou. Hodit se budou i ovesné vločky, které se dají přimíchat do několika druhů cukroví. Rozhodně také choďte nakupovat s pečlivě připraveným seznamem.

4. Zkroťte vánoční recepty

I během vaření vydáváte energii, při dvouhodinové přípravě vánočních specialit spálíte 320 kalorií. Půlhodinka mytí nádobí a kuchyně – 105 kalorií je pryč. Volte ale chytré recepty. Místo smaženého filé vyzkoušejte kapra načerno nebo rybu se zeleninovou krustou. Z receptu na bramborový salát nemilosrdně vyškrtněte krájený salám a vajíčko. A jestli netrváte na majonéze, nahraďte ji sýrem cottage. Místo husí pečínky na svatého Štěpána vyzkoušejte kuře a la husa.

5. Stop přejídání na návštěvě

Dorazíte na vánoční návštěvu, stůl se prohýbá pod opulentní hostinou a vám je zatěžko zarmoutit hostitelku odmítnutím. Zní vám to povědomě? Téhle situaci se vyhněte už ve chvíli, kdy setkání domlouváte. Zdůrazněte, že se těšíte hlavně na své hostitele, a naplánujte si společnou procházku mimo dosah prostřeného stolu. Zmiňte se o tom, že máte v plánu se stravovat zdravě. Hostitelé budou předem připraveni na to, že nehodláte spořádat čtvrt kila vanilkových rohlíčků.

6. Trénink asertivity

Nemůžete ochutnat cukroví své kolegyně, vánočku své sousedky, a navíc ještě u příbuzných spořádat deset chlebíčků. Berte advent a Vánoce jako jedinečnou příležitost k tréninku asertivity a naučte se odmítat. Je to těžké, ale pravidelným cvičením se dají základy docela rychle zvládnout. Nacvičte si doma před zrcadlem jednoduchou větu, jak s úsměvem, ale rozhodně vyslovit: „Ne, díky, nedám si.“ Nedáte tak nikomu šanci, aby vás přemluvil.

7. Nebezpečí tekutých kalorií

Když odmítnete vánočku s máslem, ale vzápětí do sebe obrátíte sklenku alkoholu, těžko udržíte svůj příjem energie pod kontrolou. Nápoje vás nezasytí, a tak jsou nanejvýš zdrojem prázdných kalorií. Svařáček sice voní lákavě a hřeje do dlaní, ale pozor, skrývá 245 kalorií. To je víc než u některých druhů sladkých tyčinek! Zapomeňte na sladké likéry, v nichž se může skrývat 180 kalorií a 8 gramů tuku. Raději si svlažte hrdlo sklenkou šampaňského, které obsahuje 111 kalorií a žádný tuk.

8. Oslňte zdravým občerstvením

Očekáváte návštěvu u vás doma? Nahraďte alespoň některá klasická jídla neobvyklými lahůdkami. Naservírujte hostům třeba jednohubky s kaviárem, grilovaný lilek nebo kousky medového melounu zabalené v sušené šunce. Vyměňte hrst oříšků, která obsahuje 180 kalorií, za hrst oliv se 70 kaloriemi. Vaši hosté získají pocit, že zažili mimořádný kulinářský zážitek, a přitom neohrozí svou štíhlou linii.

9. Odolávejte rautům

Předvánoční večírky nebývají zrovna vzorným příkladem zdravého stravování. Hodinu před odchodem na oslavu ukojte svůj hlad svačinkou, například polévkou z pasírovaných rajčat. Budete pak mnohem odolnější vůči nezdravým pokušením. Hraje hudba? Když se vydržíte svíjet na tanečním parketu dvě hodiny, můžete si odepsat 600 kalorií.

10. Relaxační první pomoc

Kvalt kolem vánočních příprav s sebou nese stres. Zatímco muži ho podle odborných studií zajídají spíše masem a slanými pochutinami, ženy sáhnou nejraději po sladkém. A toho jsou o Vánocích na každém rohu tuny. Zařaďte do svého vánočního programu každodenní relaxaci a vaše potřeba přejídání odezní. Bylinková koupel nohou, relaxační pleťová maska nebo desetiminutová relaxace při meditační hudbě vás potěší víc než hrst čokoládových figurek.

11. Právo na malé hříchy

Někteří odborníci na zdravou výživu radí následovat pravidlo 80/20. Pokud po 80 procent svého času budete jíst zdravě a hýbat se, ve zbývajích dvaceti procentech si můžete dovolit nějaký ten dietní hříšek. Tohle pravidlo je jako stvořené pro vánoční svátky, umožňuje totiž zobnout si svého oblíbeného druhu cukroví a zároveň vést po většinu času zdravý životní styl.

12. Chytré stolování

Naservírujte sváteční jídlo na malé talíře a hrnce hned odneste z dosahu stolovníků. Ve chvíli, kdy nemáte nášup hned po ruce, si pořádně rozmyslíte, jestli na něj máte doopravdy chuť. Zato prázdné talířky nechávejte na stole co nejdéle. Budete mít přehled o tom, kolik dobrot už skončilo ve vašem žaludku. A navíc to podpoří váš pocit subjektivní sytosti.

13. Hýbejte tělem

Během předvánočního shonu snadno vypadnete ze své sportovní rutiny. Kvůli dohánění posledních svátečních restů jednoduše zapomenete na své pravidelné cvičení. Některé lekce cvičení se ruší a tělocvičny zejí prázdnotou. Naplánujte si místo každé seance zmeškaného sportu náhradní aktivitu. Třeba hodinka ledního bruslení obnáší 530 kalorií. Nebo vyrazte na hon za posledními vánočními dárky! Při hodinové procházce po obchodech vypotíte 240 kalorií.

21.12.2011 8:32 | Hana Soukupová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.