ZPĚT

Jak vydržet celé hubnutí?

Chcete to tak moc, že byste si byli ochotni slíbit cokoli. Jenže… jen na začátku. Pak motivace pro hubnutí prostě odchází. Proč a co s tím můžete dělat?

Zhubnout je sen mnoha českých žen (i mužů, co si budeme nalhávat). Proto se denně desítky tisíc z nás pokoušejí něco udělat se svou váhou a začínají nějakou tu dietku nebo se honí do fitka, aby zvlášť teď, před jarem, udělali z kulatých „pneumatik“ pevná bříška… Jde jim to týden, možná dva, ti největší vytrvalci vydrží třeba i měsíc a opravdu slaví nějaký ten váhový úbytek. Pak se to ale „nějak“ zlomí. Všechno je v háji a kila zase zpátky. Takže se někde stala chyba. A můžete vzít jed na to, že selhala především špatně zvolená motivace. Protože to je právě ten motor, který vás u snahy zhubnout udrží (anebo taky ne, když si nevyberete dobře). Jak si udržet motivaci po celé měsíce až do doby, kdy už ji nebudete potřebovat? Protože tak to v ideálním případě dopadá - najednou už nehubnete, ale žijete svůj nový, zdravý životní styl!

Nejčastější chyby

Člověk o sobě pořád pochybuje a říká si, že by na sobě měl to či ono změnit, vylepšit, předělat. Tak nějak doufá, že se pak dostaví větší pocit sebelásky nebo že ho někdo začne mít třeba konečně rád, že někam zapadne, někde uspěje. Ale ruku na srdce - jestliže si vyberete jako motiv pro hubnutí právě tolik oblíbené iluze o lepších vztazích (doma, v práci, kdekoli), brzy přijde deziluze. „Když je naší motivací někdo druhý, k ničemu nevede. Naše motivace nesmí záviset na jiných lidech, jen na nás samotných. Jinak se může jednoduše stát, že se nám celá motivace zhroutí. A s ní celé hubnutí,“ potvrzuje koučka Bc. Lenka Černá s tím, že nevhodně zvolenou motivací bývají i naše snahy cítit se lépe jen na určité období - před létem, na svatbu, na třídní sraz a podobně.

Krása, nebo zdraví?

Je samozřejmě fajn, že se chcete cítit sami se sebou lépe, spokojenější. Nicméně ani to není ideální hnací motor pro hubnutí. Na start ještě dejme tomu, ale že by vám to vydrželo dlouho? Většinou si nakonec stejně nad mísou chipsů jednou večer po týdnech hladovění řeknete, že by vás lidé přece měli mít rádi takové, jací jste. Nebo že jste ve své současné velikosti oblečení prožili celý život, tak co se asi stane, když v ní zůstanete, že ano. No… pokud netrpíte obezitou nebo výraznou nadváhou, asi vlastně nic. V opačném případě byste měli zahodit nefunkční motivace o větší kráse a pustit do svého života vlastně tu nejsprávnější ze všech: snahu hubnout proto, abyste byli zdraví! „Žel tipuji, že jen 30 % hubnoucích si uvědomuje, že by se měli snažit zapracovat na svém životním stylu kvůli svému vlastnímu zdraví a potenciální dlouhověkosti. Zbylých 70 % na to jde přes touhu být hezčí nebo jí podobné. A právě ti nejčastěji ve snaze zhubnout nejsou úspěšní!“ doplňuje Bc. Lenka Černá, poměrně děsivá čísla vycházející z její koučské praxe.

Muži vs. ženy

Můžete se také vsadit, že s jiným odhodláním přistupují k hubnutí muži a s jiným ženy. „Ženy o tom mnohem více přemýšlejí. Jsou schopné se sebou emočně lépe pracovat. Muži potřebují hlavně cítit, že jsou v tom, co dělají, úspěšní, a to je pro ně samotné motivací. Pro ženy je častou motivací být krásná pro muže a okolí, vypadat lépe. Pro muže je motivací být úspěšný pro okolí. Dva rozdílné pohledy, které obě pohlaví pronásledují již staletí… Totiž že muž by měl být úspěšný živitel, žena krásná matka,“ konstatuje Bc. Lenka Černá s tím, že motivace se samozřejmě liší i napříč věkovým spektrem. „Čtyřicetiletá žena s mnoha neúspěšnými pokusy o zhubnutí bude mít určitě jinou motivaci než osmnáctiletá slečna se třemi kily navíc. Motivace se mění přirozeně - díky měnícím se potřebám člověka. V každém věku po něčem toužíme a podle toho si můžeme motivaci měnit. Věřím také, že starší člověk si je více vědom hodnoty zdraví, protože již zažil nemoc nebo nepříjemné komplikace v oblasti zdraví. Pro něj bude zdraví více motivační než pro náctiletou slečnu, která prodělala maximálně chřipku.“

Ideální motivace… existuje!

Když to sečteme a podtrhneme, vychází nám z toho fakt, že bychom se při hubnutí měli zaměřit primárně na své zdraví. Pokud jste s tím v pohodě, fajn, nicméně pro většinu z nás je takový motiv bohužel nedostačující. A s tím je potřeba pracovat. A nespokojit se jen s jednou, příliš obecnou a nehmatatelnou motivací. Prostě si pojďte říct, že odteď pro vás začíná nová etapa hubnutí - hledání zábavných, příjemných a opravdu povzbuzujících motivací, jež vám pomohou konečně dosáhnout snu. A s čím začít? „Já bych se sama sebe ptala, po čem vlastně toužím. Co mi může udělat maximální radost a budu se u toho radovat jako malé dítě? Doporučuji čtenářkám sepsat takzvaný Dream list neboli seznam toho, po čem v životě toužím, co jsou mé sny. Ten bych si pověsila na zeď nebo dobře viditelné místo. A postupně bych si v něm jednotlivé položky odškrtávala a plnila za to, že jsem dodržela slovo a začala ten týden třeba chodit běhat. Prostě si musíte vypracovat optimální odměnový systém, který pro každého přinese něco jiného,“ nabízí koučka zajímavý a lákavý přístup k hubnutí.

Rozumné plánování

Na vašem seznamu plném snů můžou být maličkosti - od návštěvy divadla, výletu na zámek přes návštěvu kosmetičky až po koupi vysněné drahé kabelky. Ke každému bodu v seznamu se pak může vázat nějaký hubnoucí cíl. Byla jste si celý týden zacvičit, jak jste si předsevzala? Fajn, sobotní kino to jistí. Zvládla jste jíst zeleninu a ovoce, i když vám to dřív dělalo problémy? Zasloužíte si fantastické hýčkání u kosmetičky, na masáži a podobně! Máte za sebou prvních pět kilo? Tak to už si zaslouží pořádnou odměnu, tedy třeba obětovat kousek rodinného rozpočtu na krásné botičky nebo tu vysněnou kabelku… Chápete, jak jednoduché a krásné to může být? Nesmíte toho ovšem po sobě ani chtít moc a všechno dostat hned! „Primárně určitě doporučuji nastavit si menší cíle, ty velké mohou být zpočátku problém. Začněte třeba tím, že si uděláte plán na osm týdnů dopředu. Ptejte se, co můžete - bez stresu, strádání a omezování - zhubnout za ty dva měsíce? Co můžete změnit ve svém životním stylu? A podle toho si sepisujte i odměny do Dream listu. Je nesmysl do něj napsat, že když za dva měsíce zhubnete dvacet kilo, poletíte do Karibiku. To se vám prostě nikdy nepovede!“ varuje Bc. Lenka Černá před ukvapeností a pokračuje: „Když zvládnete první dva měsíce a všechno půjde, jak má, můžete si udělat plán na dalších šest měsíců. To už bude dlouhodobý plán. A klidně může být zase plný hmotných odměn. Jsem jejich zastáncem, náš mozek na ně prost,slyší’, chápe je.“

Když to drhne…

Jakkoli ovšem zapracujete na motivacích, někdy se prostě přihodí malé zaškobrtnutí. Hubnutí se na chvíli zastaví, i když děláte, co můžete. Pak začínáte panikařit, chce se vám to vzdát, cítíte obrouvskou marnost - kde je hubnutí, když se tolik snažím? „Většinou se první skepse dostavuje po čtyřech týdnech, podle toho, zda se daří hubnout, či nikoli,“ říká Bc. Lenka Černá s tím, že v takovém momentu vám další, přidaná motivace bohužel nepomůže. Když se to zasekne, nezabere, že za další kilo dostanete další kabelku. Je důležité zjistit, proč se to zaseklo! Je potřeba přemýšlet, jestli není nutné něco pozměnit - třeba druh pohybu nebo systém stravování. A když je z vašeho laického pohledu všechno správně, obraťte se na odborníky, ať to s vámi projdou. „I ti ovšem mohou zjistit, že vše děláte dobře. A pak je potřeba zaměřit se na psychiku. Protože se může jednoduše stát, že i když dobře jíte a cvičíte, tělo si tuk či vodu brání z psychických důvodů a prostě je nepustí. Setkávám se s tím stále častěji,“ konstatuje koučka smutnou pravdu.

Vyčistěte si hlavu!

Pokud se vám něco takového stane, je primárně důležité si uvědomit, že dokud žijete, můžete pro hubnutí (nebo změnu čehokoli) vždycky, ale opravdu vždycky něco udělat. „Pokud se vám při hubnutí dlouhodobě nedaří a navenek děláte věci správně, je potřeba zarýt do kořenů své osobnosti a zjistit, proč mám psychické bloky a mé tělo mě nechce pustit do nového. Vždy se mohou objevit emoční programy, které nás i přes veškerou snahu budou držet ve starém. Poté si vezměte kouče nebo zajděte za psychologem a zapracujte na tom. Pravda totiž je, že každý fyzický problém má svůj psychický základ,“ zdůrazňuje Bc. Lenka Černá.

Na okolí nedávejte!

Brzdit by vás mohly samozřejmě také skeptické pohledy a názory vašeho okolí. Přece jen - málokdo z nás je úplně imunní vůči tomu, co říkají lidé kolem nás. A když jeden pořád poslouchá, jak je to hubnutí a zdravý životní styl nesmysl… Co s tím? Co s těmi odrazovači? „Neposlouchat je a držet se svého,“ je si jistá Bc. Lenka Černá a dodává: „Já mám zásadu, že poslouchám jen ty, kteří jsou v dané oblasti úspěšní. Když mi bude radit zdravá, krásná a štíhlá žena, určitě si od ní něco odnesu. Ale poslouchat rady o (ne) hubnutí od kašlajícího, sýpajícího člověka s dvaceti kily navíc a vysokým tlakem? To je přece nesmysl! Neberte na takové radily ohledy a jděte si dál za svým. Hubněte pro sebe, ne kvůli okolí. A když to toto okolí nechápe nebo potom ani neregistruje naše hubnoucí úspěchy? Klidně se mu drze chlubte, upozorňujte na to sami. Nebojte se říct si o pochvalu a poukázat na to, že to, že na sobě pracujete, nese své ovoce!“

Šťastný konec

Až se tím vším prokoušete, jednoho dne se vám stane něco neuvěřitelného. Budete se cítit báječně. Kila navíc vás nebudou trápit. A to, s čím jste zpočátku bojovali - zdravé jídlo, pohyb a spousta změn - pro vás najednou bude samozřejmostí. Prostě jednoho dne přestanete potřebovat motivaci pro to, abyste žili správně, zdravěji, protože se to pro vás stane zkrátka a dobře opravdu novým životním stylem a každodenní samozřejmostí, která vás bude bavit! „Ano, přesně tak! To je cíl! Cítit se v novém tak dobře, že už nechci do starého. Že se již nechci přecpávat, protože se cítím ve svém těle skvěle. Že mě baví pohyb, protože mi třeba přinesl nové přátele. O tom to přesně je - najít si takový životní styl, který mě baví a je zároveň zdravý. Jde to, jen to může chvíli trvat. Když se ale nevzdáte, garantuji vám, že jej dříve či později, sami či s koučem, trenérem nebo výživovým poradcem, vždy najdete,“ uzavírá Bc. Lenka Černá.

Hubneme po porodu!

Kila po porodu jdou sama dolů jen těm šťastnějším, většina z žen pak řeší, co s tím. Jak skloubit najednou nové mateřské povinnosti s pohybem, pravidelnou stravou a novým životním stylem? Sice to dře, ale jde to! Pokud jste v takové situaci, můžete zkusit cvičební lekce FITMAMI (www.fitmami.cz), které jsou zaměřené právě na maminky s dětmi a konají se pravidelně po celé republice. Pokud si to chcete vyzkoušet, vydejte se s nimi například na víkendové rodinné pohybové kurzy. Vezměte s sebou i tatínky a užívejte si pocit, že jste konečně mezi těmi, které vám opravdu rozumějí. A když vás to chytne? Můžete si zřídit vlastní pobočku FITMAMI! Právě teď na jaře totiž hledají odvážné maminky s chutí do pohybu a podnikání, tak se to nebojte zkusit! Více zjistíte na webu…

MOTIVACE OČIMA TRENÉRKY A MAJITELKY PRAŽSKÉHO POHYBOVÉHO STUDIA K6 KATEŘINY VAŇKOVÉ

(www.katkavankova.cz, www.pohybove-studio.cz):

Když chci zhubnout, musím se hýbat. Ale pro to potřebuju obvykle největší motivaci. Jaká by to měla být?

Klienti, kteří za mnou přicházejí s tím, že se chtějí začít hýbat, to dělají hlavně proto, že touží po hezčím, štíhlejším, lépe tvarovaném těle. Samozřejmě že lepší motivací by bylo, že budou zdravější, ale není. Tak se s nimi pokouším hledat další motivace. Vysvětluji jim, jaké výhody s sebou pohyb přináší. Jak se jim bude lépe dýchat, pohybovat, že budou pružnější, mrštnější. Při cvičení se také naučí rozumět více svému tělu a lépe s ním zacházet. Naučí se lépe dýchat, dostanou se do větší psychické pohody, protože svou roli sehrají endorfiny- Je toho spousta. A vše se jim snažím předem vysvětlit, aby přišli na víc než jednu dvě lekce.

Setkala jste se někdy s nějakou zvláštní nebo snad kuriózní motivací pro pohyb?

Asi jednou- Ale to bylo spíš děsivě nerozumné než zvláštní. Přišla za mnou paní, která nikdy v životě necvičila, vždycky byla mohutnější, ale pak otěhotněla a najednou měla pocit, že by měla ve svém stavu vypadat jako modelka. Bylo těžké jí rozumně vysvětlit, že s tím jí opravdu nepomůžu, protože je to minimálně nezdravý nápad. Čas od času se také setkávám s lidmi, kteří trpí úzkostmi z nevyléčitelných poruch OE jsou si takřka jistí, že mají třeba nádor na mozku. Ale pak se ukáže, že jedinou potíží byly velmi časté problémy s krční páteří, a když je s nimi odstraním, zmizí zázračně i ten domnělý nádor. Zvláštní skupinu hubnoucích u nás pak tvoří slečny, které touží zhubnout do svatebních šatů. Ke své vlastní škodě se ale nikdy žádná z nich po svatbě ke cvičení nevrátila.

Co doporučujete, když při hubnutí dojde ke stagnaci a kila ne a ne jít dolů?

Většinu svých klientů hned na začátku spolupráce upozorním, že přijde období stagnace, ale ujistím je, že my se jím nenecháme zlomit a přečkáme to. Přece i když se váha zastaví, pořád jim zůstane radost z pohybu a jeho veškeré další kladné vlivy. Pohyb jim dál pomáhá od bolestí zad či kloubů, pracuje na jejich pohyblivosti, pružnosti, dodává endorfiny.

A proč je důležité setrvat u pohybu i poté, co se mi podaří dosáhnout vysněné váhy?

Líbí se mi, co řekl J. H. Pilates OE jsi starý tak, jak máš ohebnou páteř- Dosáhnu-li přece své vysněné postavy, neznamená to, že mám vyhráno. Jestliže má moje postava zůstat i nadále podle mých představ, musím dále pokračovat ve zdravém pohybu a pečovat o své tělo. Viděla jsem už spoustu vytrénovaných, krásných těl, ale také zažila, co se s nimi stalo, když se přestalo cvičit! Naštěstí cvičení je taková zdravá droga, na niž si většina klientů pomalu, ale jistě vybuduje závislost, a já je ani po zhubnutí nemusím do cvičení honit bičem.

MOTIVACE OČIMA VÝŽIVOVÉ PORADKYNĚ Z TÝMU PETRA HAVLÍČKA, ADÉLY MAREČKOVÉ

(www.centrumvittore.cz, www.petrhavlicek.cz):

Jak moc se se svými klienty věnujete motivaci?

Otázka motivace je jedna z prvních, která nás zajímá, protože motivace určuje vyhlídku výsledku. Na druhou stranu OE většina našich klientů neřeší jen váhu, ale i zdravotní stav, takže už mají zčásti o motivaci postaráno. Postrašil je doktor a horší zdravotní výsledky. Přesto je bohužel pravda, že takový člověk může ztratit motivaci jako kdokoli jiný. Nejproblémovější ovšem z hlediska ztráty motivace bývají takoví klienti, kteří přicházejí jen kvůli váze. Mívají za sebou už mnoho diet a my jsme jen další v pořadí, jedna z těch, kterou nezkusili. U nich je krach bohužel takřka jistý. Víme, že u nich po třech čtyřech měsících opadne euforie. V tu dobu už mají určité výsledky a začínají si dovolovat tu něco navíc, tu něco nedodržet. A pak přicházejí a lamentují, že naše návody nefungují.

Jak se to snažíte řešit?

U takových lidí by pomohlo asi jediné OE kontrolovat je neustále, ale to bohužel není v našich silách. Doporučujeme jim proto také spolupráci s psychologem nebo koučem, ale na to málokdo slyší. Takže jejich přesvědčení končí dříve, než bychom si přáli- Jiný druh klientů zase v pohodě vydrží, ale pak jakoby „vyhoří“. Najednou mají pocit, že už měsíce jedí to samé, hýbou se pořád stejně, jsou ve stereotypu, který je nebaví. Začínají si stěžovat na jednotvárnost. Proto jim v rámci jídla objevujeme nové recepty, potraviny, kombinace chutí Doporučujeme samozřejmě i nové pohybové aktivity. Překonat se tento pocit dá. Velmi rizikoví jsou také ti, kteří si myslí, že už všechno umějí, všechno znají, a začnou odhadovat OE složení potravin, jejich množství. Jednoduše opět spějí k původnímu režimu, který byl pro ně jednodušší. A jsou nepříjemně překvapení, když zjistí, že najednou přibírají. Opět je pro ně nejjednodušší vinit někoho jiného. Ale v jejich případě stačí vrátit se jakoby na začátek a znovu všechno poctivě vážit, odměřovat a číst složení potravin.

Co je ještě v hubnutí brzdí?

Velmi nemotivující bývá jejich okolí. Například už v rámci rodiny. Rozhodne-li se hubnout maminka dvou dětí a manželka milovníka bůčku, má najednou stres z toho, že musí vařit zvlášť pro děti, manžela a sebe. Brzy je z toho unavená, vzdává to. Přitom stačí zvolit jen trochu jiné postupy u vaření a nakupování, a s tím my jí určitě rádi pomůžeme- Obrovským oceněním pro nás je i to, když si taková maminka a manželka uvědomí, že změnou stravování nechce změnit jen svůj zevnějšek, ale může významně ovlivnit životní styl celé své rodiny!

Mění se motivace v průběhu hubnutí?

Ano, člověk sám se mění- Pokud se redukce daří, člověk zjišťuje, že s tím přichází větší vitalita, že má větší možnosti, více si věří. A stává se nám, že najednou ti, kteří se vůbec nehýbali, si sami stanovují další a další cíle OE právě v oblasti kondice. To nejčastěji. Od počátku vědí, jaké jsou jejich reálné možnosti a do jaké míry mohou se svým tělem pracovat.

„Bič“ v podobě lékaře?

Pokud všechny vaše předchozí snahy o hubnutí selhaly, pokud nezabral trenér, kouč ani výživový poradce, poohlédněte se po dobrém lékaři. Vysvětlí vám, jaké následky má nadváha pro vaše tělo, jak organismus reaguje na špatnou stravu a nedostatek pohybu, a zbaví vás všech možných i nemožných výmluv na genetiku a jiné oblasti. Jeho rozumný náhled na hubnutí spolu s vidinou zdravějšího těla a důkazů v podobě lepších laboratorních výsledků také mohou udělat své.

A kam se třeba můžete obrátit?

www.cajthamlova.cz - MUDr. Kateřinu Cajthamlovou znáte jistě z televize. A můžete k ní chodit i vy! Nabízí totiž geniální spojení lékařky internistky a systemické terapeutky, takže vám pomůže pochopit jak zdravotní stav spojený s obezitou, tak psychologii hubnutí.

www.cimed.cz - v Centru integrované medicíny najdete například MUDr. Alexandru Moravcovou, která coby endokrinoložka a obezitoložka v jednom nejlépe ví, co dělat ve chvílích, kdy tělo v důsledku nadváhy stávkuje v oblasti produkce hormonů, kdy už hrozí cukrovka nebo máte prostě zdraví mírně řečeno „nahnuté“. Třeba právě to potřebujete jako motivaci pro správné hubnutí!

Life kouč Bc. Lenka Černá, spoluzakladatelka pražské Life Clinic, koučka se specializací na hubnutí a zdravý životní styl, www.lenkacerna.cz, www.life-clinic.cz

A jak jste na to vy? Máte dostatečnou motivaci k hubnutí? A jakou? hlasujte a diskutujte ZDE.

13.4.2012 10:13 | Jana Potužníková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.