ZPĚT

7 rad, jak zvládnout hubnutí...

I když nás všechny žene do diety obecně potřeba cítit se i vypadat lépe, konkrétní důvody jsou nakonec u každého jiné. Co od hubnutí vlastně očekáváme a čeho se bojíme?

Snad každá žena už někdy přemýšlela o dietě a hubnutí. Některé z nás chtějí jen shodit pár kilo, pro jiné je hubnutí možnost jak změnit svůj zdravotní stav, zlepšit sebevědomí, způsob, jak se cítit krásná a přitažlivá. Než ale dosáhneme takovýchto velkých cílů, je potřeba zvládnout menší a drobnější. Je třeba pocítit, že se vám každý den něco podařilo, protože dlouhé čekání na velký zázrak, bez malých zadostiučinění, nikoho nebude dlouho bavit. Co tedy můžete od hubnutí vlastně čekat?

1. Zlepší se mé zažívání?

Toto očekávání je rozhodně namístě. Do vašeho zdravého jídelníčku přibude oproti minulým stravovacím návykům více zeleniny, ovoce a celozrnných produktů, které jsou přímo nabité vlákninou – důležitou složkou potravy, jež upravuje činnost střev do optimálního stavu. O nápravu střevní mikroflóry se postará také přítomnost zakysaných mléčných produktů s obsahem tzv. laktobacilů, které kromě zažívání dostanou do kondice vaši imunitu. Zvlášť když budete trpělivá a chvilku počkáte.
Zpočátku se po změně jídelníčku totiž můžete potýkat se zácpou (pokud jste nebyla zvyklá na přísun zmíněné vlákniny) nebo naopak průjmem (než si zvyknete na vyšší přísun ovoce a zeleniny). Brzy se ale vše srovná.

2. Budu mít víc energie?

Pokud začnete jíst pravidelně pět až šest porcí denně, vaše tělo dostane šokovou terapii v tom nejlepším slova smyslu. Najednou zjistí, že nemusí šetřit kalorie, které jste mu zatím dodávala jen nárazově, a začne je hned využívat ke všem každodenním činnostem, při nichž jste se zatím mnohdy mohla cítit unavená. S tím se můžete jednou provždy rozloučit! Unavená se budete cítit leda tak po prvních sportovních výkonech, než si vaše svaly vzpomenou, že existují a k čemu jsou, a pak vám i pohyb přinese příval energie, kterou se špatným životním stylem docela jistě postrádáte.

3. Zabere mi nový životní styl hodně času?

Jako u všeho nového, i u nového životního stylu si chvilku budete zvykat. A pár věcí si budete muset během dne jinak zorganizovat a takříkajíc dostat do krve. Takže ano, dva až tři týdny vám možná zabere víc času příprava každého jídla.
Kromě toho se také musíte naučit najít si během dne prostor pro to, abyste si ho v klidu snědla, ale tohle se poddá opravdu velmi rychle. Zvyknete si ve chvíli, kdy ucítíte první kladné výsledky toho, jak jste změnila svůj rytmus dne.

4. Jak zvládnou mé rozhodnutí lidé kolem?

Hubnutí vám pomůže prověřit vztahy. Ti praví budou o vašem rozhodnutí vědět od první minuty a stanou se pro vás oporou, motivací i zdrojem pochval a povzbuzení. Ti druzí vás budou lakonicky odrazovat, lákat na dortíky a tvrdit vám, že nějaké hubnutí nemáte zapotřebí. Se závistí a potřebou odradit vás, abyste náhodou nedokázala něco, na co oni nemají. Takže: ano, ti, kteří vás mají rádi, budou stát při vás. Na ty ostatní můžete v klidu zapomenout.

5. Bude hubnutí znamenat jenom odříkání?

Pokud z tohoto důvodu oddalujete okamžik životní změny, jednou provždy ho zahoďte. Náprava životního stylu vám nic nevezme. Dokonce ani milovanou zmrzlinu, svíčkovou nebo jablečný závin. Jen vás naučí, kdy co můžete jíst, aby to vašemu tělu prospělo nejvíc, naučí vás používat trochu jiné suroviny, obejít se bez toho, co vám poškozuje zdraví i figuru… A hlavně vás naučí, že život není o odříkání, ale o rozumném užívání si. A to, že se tomu říká dieta, s níž máte spojené negativní emoce, je dané jen tím, že slovem dieta se původně označoval jakýkoli stravovací systém. Dieta prostě není omezení, ale způsob stravování.

6. Budu se do všeho muset nutit?

Ani ne. Jde jen o to, jak brzy si najdete na hubnutí věci, které vás baví. Nové zvyky obecně přijímáme často s nechutí jen proto, že jsou nové. Ale to se rychle poddá. A pak jde jen o to se nerozpakovat a experimentovat: zkoušet chutě, sporty, nové masáže, hubnout ve dvou nebo ve skupině a klidně se pak vrátit k sólo projektu…

7. Porozumím sama sobě?

Jakmile naběhnete do nového režimu, vaše fyzická schránka změnu zaregistruje a bude se chovat jinak. S nástupem pravidelného, zdravého režimu plného vyváženého jídla a pravidelného pohybu i odpočinku se tělo přestane děsit a krok za krokem přijme nový biorytmus. Pokud vy k němu budete přistupovat zodpovědně a budete sledovat změny, tělo vám pomůže a bude vysílat stále jasnější signály. A tak budete třeba vědět, že vás bolí hlava, protože jste ten den málo pila, a že tedy stačí přidat sklenici vody místo tabletky! Je dost pravděpodobné, že na své cestě za vysněnou postavou párkrát zakopnete, pozastavíte se nebo navztekáte nad tím, že vám něco nejde podle vašich představ, ale když to nevzdáte a vydržíte, den za dnem se budete cítit lépe. Naučíte se také intenzivněji vnímat, co potřebujete, dopřávat si to, přestanete se šidit a budete se mít víc ráda. To všechno sice bude vyžadovat trpělivost, ale zároveň to také přinese své ovoce ve vytouženém úbytku kilogramů.
Bonusem pak bude nejen příval energie, ale také větší klid na duši, schopnost být trpělivá a dobrá nálada.


Jak naše úmysly s hubnutím vidí psycholožka PhDr. Marta Boučková

Mají lidé před dietou spíše negativní, nebo pozitivní očekávání?

Většina lidí dietu podstupuje s pozitivním očekáváním, že jim dieta zajistí hubenější a zdravější tělo. Samozřejmě si je také většina těch, kteří se k dietě odhodlávají, vědoma, že její držení s sebou ponese i jisté „nepříjemnosti“. Ty představují většinou eliminace oblíbených druhů potravin, dodržování nového stravovacího řádu i přidání pravidelných pohybových aktivit. Klidně by se dalo říct, že kouzlo úspěšného začátku diety spočívá ve vyváženosti těšení se na změnu a současně i přijetí faktu, že provádění této žádoucí změny bude náročné.

Jsou jejich očekávání reálná?

Aby se očekávání naplnilo, je třeba, aby vycházelo z reálných představ, tedy bylo postaveno na co nejkvalitnějších informacích. A ty, upřímně řečeno, většina lidí nemá. Takže očekávání mnohdy staví jen na přání a touze, tedy spíše na emocích než na racionalitě. Hubnutí je, ač se to na první pohled nezdá, velmi individuální a složitý proces, který musí vždy odrážet reálný život toho, kdo se rozhodl redukovat váhu, a tedy změnit dosavadní styl života. A to není skutečně nic snadného.

Jak zabránit tomu, aby nenaplněné kladné očekávání nenabouralo celé hubnutí?

Nejsladší je žít v nevědomosti, řekl Sofokles. A tak se vlastně ani nemůžeme divit, kolik lidí se pouští do hubnutí jen s finální vidinou štíhlého a zdravého těla. Jedinou možností, jak zabránit tomu, aby počáteční přílišné očekávání nenabouralo celé hubnutí, je ho prostě nenastartovat. To znamená přijmout jako skutečný fakt, že hubnutí je složitý individuální proces.

19.2.2013 9:18 | Jana Potužníková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
  1. Padme

    Padme :-) hezký a pravdivý článek :)

    Úterý 10:40

  2. Leeninka

    Leeninka souhlasim O:-)

    Úterý 11:31

  3. dagmara17

    dagmara17 Za první týden 1 kg dole 8-)

    Středa 16:57

  4. ewishenka

    ewishenka Vylepím si ho před oči...a ve chvílích, kdy si říkám, proč já musím a tamta né si jej znova přečtu :-) 8-)

    Středa 23:37

  5. Bibiana

    Bibiana :-) pomalu, žádný spěch, nejhorší pro dotyčného je, že si řekne a teď od pondělka začínám a tvrdě. Jak dlouho žijete ve svém těle, tlustém těle, tak si to zdvojnásobte a tak dlouho vám, možná i bude trvat shazování toho tlustého těla :-) A třeba se to i podaří :-*

    Neděle 18:57

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.