ZPĚT

Hříšný den

Má smysl užít si občasnou pauzu od zdravé stravy a dopřát si čas od času pořádnou kalorickou nálož? Prozkoumali jsme klady a zápory plánovaného hřešení.

Pojmem cheat day neboli hříšný den se označuje čtyřiadvacet hodin, ve kterých hodíte za hlavu všechny zásady zdravé výživy a na chvíli si odpočinete od dietní stravy. Původně tento koncept používali zejména kulturisté, kteří si občasnými dietními hříchy snažili udržet duševní rovnováhu, aby kvůli přísnému stravovacímu režimu neztratili motivaci.

Dělají to i hvězdy

Dnes se cheat day skloňuje ve všech pádech i mezi dietáři. Odborníci se v názorech na tento fenomén liší. Mezi obhájce hříšníků patří například trenér celebrit Harley Pasternak, který má pod svými ochrannými křídly i herečku Natalii Portman nebo zpěvačku Rihannu. Ale i další odborníci zastávají procentuální model 90/10, který hlásá, že pokud budete 90 % času dodržovat zdravou stravu, ve zbývajících 10 % můžete občas zhřešit (tento poměr se týká zejména lidí se sedavým zaměstnáním, aktivnější jedinci si mohou dovolit systém 80/20).

Upouštějte páru

Většina lidí dokáže pevně stanovený jídelníček dodržovat zhruba po dobu tří měsíců. Pak se obvykle dostaví spontánní únik od dietních pravidel, který se může snadno vymknout kontrole. Pokud si hřešení občas sami naplánujete, může vám to pomoci „upustit páru“ a vydržet u zdravého stravování mnohem déle. Občasné mlsání má podpůrný vliv nejen na psychiku, ale i na metabolismus.
Předem naplánovaný kalorický „úlet“ totiž vaše tělo ubezpečí, že nejste vystaveni trvalému nedostatku potravy a není třeba si skladovat tukové zásoby. Navíc může přispět i k vyrovnání „hormonů hladu“ ghrelinu a leptinu.
Když se pak rychle vrátíte ke starým stravovacím návykům, organismus se patrně bude ochotně zbavovat svých tukových polštářků.

Nezřízené hodování

Jedna kanadská studie došla k závěru, že čím přísnější dietní program se snažíte dodržovat, tím více toho pak během „hříšného období“ spořádáte.
Pokud máte sklon do sebe během dietní přestávky nekontrolovaně naházet mísu chipsů a tři dorty se šlehačkou, chyba možná nebude ani tak ve vás, jako spíš ve vašem každodenním jídelníčku. Je patrně až příliš nízkokalorický a vytváří ve vás určitý přetlak.

Mlsejte chytře

Při plánovaném hodování si dopřávejte přednostně jídla, která obsahují jak sacharidy, tak i bílkoviny, po nichž dochází k pomalejšímu uvolňování cukrů. Hřešte spíš v rámci oběda či večeře, než abyste si dopřávali celých 24 hodin (při delším hřešení si totiž rozhodíte hladinu cukru v krvi). A mějte na paměti, že potraviny s vysokým obsahem cukru a tuku můžou zhoršit vaši koncentraci a vyvolat pocit únavy. Po „hříšném dni“ nebo opulentní večeři si na další den připravte jídelníček, který znovu nastartuje v těle ty správné mechanismy a vyrovná hladinu krevního cukru. Důležitá je zejména snídaně. Pro jednou zapomeňte na sladké ovesné kaše či ovoce a na talíř si naložte spíš míchaná vejce se špenátem připraveným v páře.

Plánujte s rozvahou

Své hříšné dny si naplánujte na období, kdy vás čekají nástrahy spojené s nějakou společenskou událostí. Díky tomu přežijete oslavu narozenin nebo pracovní párty bez výčitek svědomí.
Uvolněnějšímu jídelníčku přizpůsobte i svůj cvičební program. Během hříšných dnů se ideálně vypravte do posilovny. Při posilování totiž vaše svaly hned využijí zkonzumovaný cukr a změní ho v energii, namísto toho, aby se proměnil v nevzhlednou pneumatiku kolem pasu. Volno si tak dopřávejte jen výjimečně a neproměňujte je v železný zvyk. Naučte se hýčkat i jinak než tabulkou čokolády nebo obrovskou porcí hranolků a místo zběsilého útoku na ledničku se objednejte ke kosmetičce nebo si zajděte do sauny. *

Jak hřeší slavné ženy v Hollywoodu?

„Během svých hříšných dnů si většinou dopřávám mexické jídlo nebo italské těstoviny. Myslím ale, že i v tomhle období by měl člověk mlsat s mírou.“ Jennifer Aniston

„V neděli si dávám oraz od svého dietního plánu a vrhám se na svoje oblíbené jídlo – třeba na hamburgery.“ Katy Perry

„Většinou začínám hřešit v sobotu večer a končím v neděli večer, ale ne vždycky to striktně dodržuji. Nedávno jsem byla na ochutnávce slaniny obalené v tmavé čokoládě, a to jsem prostě musela vyzkoušet!“ Sandra Bullock

„Když jím celý týden zdravě, většinou si na neděli naplánuju svůj ‚cheat day‘, během něhož můžu sníst cokoli. Je to pro mě důležité, abych se ze vší té dietní stravy nezbláznila.“ Jessica Biel


Článek vyšel v časopise Dieta 1/2014.

4.2.2014 13:28 | Hana Soukupová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
  1. stoss

    stoss Já nepraktikuji jeden hříšný den, ale hříšný víkend. A vyhovuje mi to. Za skoro rok této praktiky, jsem zhubla 13kg. Na víkend se těším a v neděli večer se zase těším, jak najedu na zdravou stravu.....

    Středa 10:58

  2. Adamaty

    Adamaty já jsem včera večer cpala jako o život :-!

    Čtvrtek 08:27

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.