ZPĚT

Hormony, které zatočí s vašimi kily

Není to jen správný jídelníček a dostatek pohybu, co zařídí úbytek na váze. Klíčem může být i pomocník, kterého nevidíte – hormony.

Hormony jsou chemické sloučeniny, které slouží v těle jako přenašeče od jedné buňky (nebo skupiny buněk) k druhé. Můžete si je představit jako posly, kteří nějakému příjemci nesou vzkazy od někoho jiného. Hormony plní řadu úloh, ale jejich základní funkcí je udržovat rovnováhu. Fungují podobně jako termostat – když teplota u vás doma klesne pod určité minimum, zapne se topení. Jak ale teplota stoupá a dosáhne určitého maxima, termostat vypne, případně spustí klimatizaci. Hormony rozhodují i o tom, jak se vaše tělo bude chovat a zda se tuk v těle uloží nebo uvolní. Seznamte se proto se čtyřmi nejdůležitějšími, které rozhodují o tom, jestli zhubnete, nebo naopak přiberete.

Růstový hormon: Poctivý opravář

Růstový hormon zařizuje v těle opravy, na které spotřebovává energii.
Tu se snaží získat ze zásob, nejlépe z podkožního tuku. Nesmí ho však při tom nic rušit. Jinými slovy, potřebuje ke své práci sedm až osm hodin spánku, který musí být dostatečně hluboký.
„Dochází při něm k intenzivní regeneraci organismu,“ vysvětluje dietoložka Lenka Kaprhálová. Klidný spánek mu přitom často znemožňujeme nejen my sami, ale hlavně další hormon – inzulin, který vysokou hladinou reaguje na stravu bohatou na sacharidy snědenou k večeři, tedy hlavně na cukry a škroby. Hodně jich obsahuje rýže, chipsy, smažené hranolky, bílé pečivo nebo sušenky.

Pokud si takové jídlo dopřejete pozdě večer, zablokujete na několik hodin spalování tuků. Podle dietoložky je dobré jíst naposledy mezi 17. a 19. hodinou, a to stravu bohatou hlavně na bílkoviny. Vhodné jsou mléčné výrobky, lehká masa (kuřecí, krůtí, rybí) a zelenina.

Inzulin: Hlavní velitel

Inzulin má ze všech hormonů nejblíž k jakémusi „hlavnímu hormonu“.
Ovlivňuje prakticky všechny buňky v těle a přímo nebo nepřímo řídí ukládání energie, růst buněk, a zejména pak hladinu cukru v krvi. Jak to funguje?
Po jídle vaše tělo zpracuje přijaté živiny a inzulin je dopraví, kam patří.
Bílkoviny do svalů, tuky do tukové tkáně a sacharidy do svalů a do jater. Glukóza ze sacharidů pak cirkuluje v krvi a tělo ji využívá jako palivo pro buňky. Když je jí nadbytek, inzulin přebytečnou glukózu ukládá, a to do jater a svalů. Pokud je ale kapacita těchto zásobníků vyčerpaná, převede hormon nadbytečnou glukózu na nasycený tuk, což velmi zjednodušeně řečeno vede ke zvyšování podílu tuku v těle. Je to jediný bezpečný způsob, jak uložit cukr, který by jinak škodil v cévách. Inzulin se uvolňuje jako reakce na jídlo, které obsahuje převážně sacharidy, a je přímo úměrný množství sacharidů, které sníte, ať už v podobě ovoce, pečiva či jiných příloh. Abyste udržela produkci inzulinu v rovnováze, je potřeba jíst potraviny s nízkým glykemickým indexem a pravidelně jíst. „Zvyk jíst pětkrát až šestkrát denně vznikl jako pomůcka diabetiků v době, kdy neměli možnost kontrolovat glykemii během dne. Jenže jejich porce byly poměrně malé a skládaly se hlavně z bílkovin, dnes se využívá ovoce nebo celozrnné pečivo,“ vysvětluje Kaprhálová. Aby inzulin pracoval tak, jak má, svačte a vybírejte si jídla, která přinášejí živiny a minimum sacharidů.

Leptin: Strážce sytosti

Leptin je hormon produkovaný tukovými buňkami, který reguluje pocit sytosti. To však nefunguje, je-li tělo v tzv. leptinové rezistenci. Mozkové buňky mají k leptinu sníženou citlivost a pocit sytosti se nedostavuje tak rychle, jak by měl. „Výsledkem je, že jsme neustále hladoví a přejídáme se,“ říká odbornice. Pokud se často přejídáte, tukové buňky nabudou přesvědčení, že leptinu vytvářejí málo a zvýší jeho produkci. Zvýšená koncentrace leptinu pak způsobuje necitlivost receptorů v mozkových buňkách, takže v krvi je ho sice dost, ale pocit sytosti nikde. Tím se dostáváte do bludného kruhu. Jak tomu zabránit? Nejdůležitější jsou správné stravovací návyky a pohyb. Měla byste jíst málo, ale často a pomalu – než se totiž leptin dopraví k receptorům a mozek vyšle signál sytosti, chvíli to trvá. Ideální jsou potraviny s nízkým glykemickým indexem a dostatkem vlákniny.

Kortizol: Stres v pozoru

Při dlouhodobém stresu dochází k uvolňování stresových hormonů, především kortizolu. K nezdravým hodnotám vede hlavně málo spánku, dlouhodobě přehnané cvičení nebo trvalý stres. Totéž platí i o delších obdobích bez jídla nebo při nadměrném omezení kalorického příjmu. Zvýšený kortizol se podílí na nárůstu hmotnosti, protože podněcuje k přejídání ve stresu. S přibývajícím stresem roste spotřeba cukru a organismus si jej žádá zpět.

Zvýšená hladina kortizolu směřuje tuk hlavně do oblasti břicha. Ke snížení negativních vlivů odbornice doporučuje pohyb, ideálně vytrvalostního charakteru za vysokého přísunu kyslíku. „Existují i dýchací cvičení, díky kterým zvládnete krátkodobý stres bez nepříjemností. Když vás potká negativní situace, je lepší ji ‚prodýchat‘ než sáhnout po jídle,“ uzavírá odbornice.

3 otázky pro Lenku Kaprhálovou

Co mám dělat, abych dva dny před menstruací nevyjedla celou ledničku?

Hlavní roli v menstruačním cyklu hrají hormony estrogen a gestagen. Některé z nás bývají na zvýšenou hladinu gestagenu tak citlivé, že se chováme jako „těhotné“. Ve dnech, kdy s vámi cloumají nezvladatelné chutě, je proto dobré věnovat se víc pohybovým aktivitám a dopřát si lymfatickou či jinou masáž.

Můžu zhubnout, i když mám potíže se štítnou žlázou?

Ano. Snížená funkce štítné žlázy sice zapříčiňuje nadbytek kil, pokud je však onemocnění vhodně hormonálně kompenzováno léky, můžete svou váhu regulovat. Poměrně často svoje kila svádíme na štítnou žlázu, ale doby, kdy se toto onemocnění nedalo včas zjistit a správně léčit, jsou naštěstí pryč.

Co si myslíte o dietě založené na injekcích hormonu HCG do těla, kterou využívají herečky v Hollywoodu?

HCG je zkratka pro růstový hormon. Pokud ho dáváme tělu v dávkách, které jsou nad míru potřeby, může to způsobit velmi vážné zdravotní problémy. Naštěstí se od tohoto přístupu už upouští, může to totiž způsobit nestandardní odezvu – od zvětšování orgánů přes podporu růstu nežádoucích buněk, což může vést k rakovině.


Článek vyšel v časopise Dieta.

4.8.2016 16:01 | Jana Benešovská

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.