FITweb

ZPĚT

Pomoc, váha stojí!

Jaké důvody se můžou skrývat za tím, že se vám najednou nedaří zhubnout? A víte, proč je dobré si občas dopřát, na co máte chuť?

Základním pravidlem pro kontrolu hmotnosti je vážit se jednou týdně vždy ve stejnou dobu a za stejných podmínek. Jedině tak můžete relativně dobře sledovat vaše výsledky a úspěchy.

I přesto však vaše váha nemusí vždy objektivně zhodnotit situaci. Třeba při menstruaci dochází k většímu zadržování vody, nebo pokud pravidelně cvičíte, tuk se vám mění ve svaly, což je ale vítaný jev. Svalovina je však těžší než tuk, a tak nemusí být výsledek na váze na první pohled vidět. Proto je vhodné vážení doplnit i o měření obvodů některých částí těla, jako je pas, břicho, stehna a boky.

PROČ NEHUBNU?

Příčin, proč se vám najednou nedaří hubnout, může být hned několik. Jednou z možností jsou hormonální změny. Určitě to ale nevzdávejte, když během ovulace nebo menstruace nejde váha dolů. V rámci těchto dní se totiž může vaše hmotnost i zvýšit, a to o jeden až tři kilogramy. Mezi další příčiny patří zácpa, nasazení určitých léků (nejčastěji antidepresiva a antikoncepce) nebo menopauza. Často je také důvodem zastavení váhy dlouhotrvající a nezměněný režim hubnutí. Je však potřeba si uvědomit, že tělo se během redukce mění a tuto změnu je potřeba zohlednit.

Podobně je to i s pohybem.
Když se zátěž nepřizpůsobuje aktuální fyzické výkonnosti, pohyb, který byl na začátku účinný, najednou nemusí stačit. Faktem také je, že tělo si často na nastavenou životosprávu zvykne a nereaguje podle vašich představ.

Chyba může být i v tom, když příliš neřešíte složení stravy a zastoupení živin, pokud jen zmenšíte porce, ale nezměníte potraviny a jejich vhodné kombinování. Právě to totiž může být příčinou, proč se tělo brání dalšímu úbytku váhy. Na stagnaci váhy se ale může podepsat i stres, který právě prožíváte, nebo nedostatek spánku.
Někdy není od věci zkontrolovat i pitný režim, na který se občas zapomíná.

JAK ZNOVU NASTARTOVAT

I když máte pocit, že vše děláte správně a stejně jako doposud, kdy se vám hubnutí dařilo, zkuste si pár dní psát, co sníte a vypijete. Možná jste si ani nevšimla, že se vám do jídelníčku vloudilo něco, co tam dřív nebylo, a vy jste nevědomky v režimu povolila.

Zkuste také změnit pohyb. Jestliže jste doteď chodila běhat, zvolte pro změnu třeba plavání nebo jízdu na kole. Oblíbený je také tzv. volný den, během kterého si dopřejete jídlo podle vaší chuti a libosti. Takto promlsaný čas totiž může mít dvojí efekt. Prospěje nejen vaší psychice, ale také vašemu metabolismu. Tělo díky tomu dostane signál, že není vystaveno nedostatku příjmu potravin, a tak nemusí schraňovat tukové zásoby.

Důležité je se ale druhý den zase vrátit ke zdravému výživovému režimu a ani ve volném dni se nepřejídat do úplného prasknutí. Jestliže se ale ručička váhy nepohne po dobu dvou a více týdnů, je lepší kontaktovat odborníka a poradit se, jak postupovat dál.


Článek vyšel v časopise Dieta.

9.2.2018 1:01 | Text: Kristýna Kalinová

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
 

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.