FITweb

ZPĚT

Spalujte s jógou smíchu

Víte, že za hodinu smíchu spálíte až 200 kalorií? Co se s vámi stane, když se cíleně smějete téměř tři hodiny, zjistila editorka Iveta Vařečková.

Každý, kdo se dozvěděl o mém nápadu vyrazit na jógu smíchu, chtěl, abych se vrátila se zaručenou radou na dobrou náladu. Že seminář absolvuji u Petra Fridricha, jsem věděla hned.

Jde o nejznámějšího propagátora jógy smíchu u nás. Jak se mu povedlo rozesmát už kolem deseti tisíc lidí, mě zajímalo o to víc, že on sám o sobě říká: „Lidé si myslí, že jsem typický bavič společnosti, ale tak to není. Ani netvrdím, že je normální se pořád smát. Smíchologii a józe smíchu se věnuji proto, abych si v životě udržel rovnováhu a osobní klid.“

KOKTEJL POTRHLOSTI

Jóga smíchu neboli hasya jóga má s klasickou jógou společný důraz na dýchání. Důležité je také dopřát si prostor na oddech a občas promasírovat svaly v obličeji. Jinak ale zůstáváte oblečeni, v čem jste přišli. S ostatními jste v kruhu a necháte na sebe působit kombinaci „smíchocviků“. Cílem toho, že si vyzkoušíte překvapený, ironický, hurónský, prkenný či smích beze slov, je začít se smát bez důvodu, tedy bez vtipů či pocitu štěstí. Je totiž vědecky dokázáno, že když se smějeme, má to pozitivní vliv na naše fyzické, mentální i emocionální zdraví, a je jedno, zda jde o smích cvičný či spontánní.

TRABLE V MÉ HLAVĚ

Jak to vypadá v praxi? V naší skupině osmi lidí se hned našli tři, kteří s přechodem z umělého do opravdového smíchu neměli problém. Já mezi nimi nebyla. Trvalo mi dlouho, než jsem v sobě vypnula přísného kontrolora, který mi stále připomínal: „Smát se ničemu je hloupost“ a „je trapné, co se tady děje“. Důležité bylo uvědomit si, že nejde o to, bavit okolí nebo se bavit kvůli němu, ale užít si to sám a jen využít výhodu skupiny, ve které se smích díky nakažlivosti dostavuje snadněji. Dlouhý časový prostor (seminář trvá zhruba 3,5 hodiny), který ze začátku překvapí, je tu právě proto, aby měl každý dost času na rozpuštění sebekontroly.

CHECHTAJÍCÍ SE MORČE

Když přišla na řadu meditace smíchu, kdy jsme nejdříve zkoušeli, jak se smějí různá zvířata – ovce, koza, ale třeba i morče či had, šlo už o tak velkou absurditu, že nešlo zůstat s vážnou tváří. Poté, co jsme si lehli na zem hlavami k sobě a doslova se rozpustili v nakažlivém smíchu, byl to zvláštní okamžik. Na jednu stranu si uvědomujete vzájemné „smíchonaladění“, najdou se ale i chvilky naprostého ponoření se sama do sebe.

„Lidem v tu chvíli často dochází, jak dlouho si nedovolili projevit emoce, ať už prostřednictvím pláče, či smíchu. A to je někdy šok, který může leckdy vyústit i v pláč,“ vysvětluje Petr Fridrich.

ÚNAVA S BONUSEM

Během konečné relaxace, kdy jste v tichu a hraje jen hudba, dochází k uvolnění.
Doprovází to často velká únava a bolest svalů (těch od smíchu), což je ale přirozená reakce po jakémkoli cvičení. Ze semináře nakonec odcházím bez zaručené rady na dobrou náladu. O józe smíchu se totiž nedá moc vyprávět, musí se zkusit. A v tom to nejspíš je – mnoho lidí dnes hledá způsob, jak se vyplakat, aby uvolnili emocionální napětí. Možná je načase jednou dovolit smíchu, aby v nás rozpustil to, co nás tíží.

Tipy smíchologa Petra Fridricha

* Semináře už se dnes objevují nejen v Praze, ale i ve větších městech, více na www.jogasmichu.cz. Moje semináře najdete na www.smichologie.cz

* Po světě jsou tisíce klubů smíchu. Nejvíc jich je v Indii, například v Bangalore, odkud pochází zakladatel jógy smíchu lékař Madan Kataria.

* Smíchologii by se měli vyhnout lidé s psychiatrickým onemocněním, epilepsií, kýlou, vysokým krevním tlakem a ženy ve vyšším stadiu těhotenství.

* Spoustu cvičení a zajímavých zamyšlení najdete v knížce Dr. Karla Nešpora Léčivá moc smíchu.


Článek vyšel v časopise Dieta.

5.2.2019 1:01 |

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
 

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.