FITweb

ZPĚT

Udělejte si jarní restart!

Každý rok čtete o detoxu, ale vždycky jste se mu vyhýbali, ať už ze strachu, nebo z nedostatku času? Zkuste to letos!

Potřebuji ho vůbec?“ napadne vás možná jako první.

Na detox totiž existuje spousta protichůdných názorů, že tato otázka je zcela pochopitelná. Asi nejvíc se mluví o tom, jestli má detox nějaké pozitivní účinky, nebo je to spíš reklamní tahák, protože tělo si s většinou škodlivin umí poradit samo.

To je sice pravda, ale je potřeba si uvědomit, jak trpí kvůli našim zlozvykům: nepravidelnému jídelníčku, kouření, nadměrnému pití alkoholu nebo nedostatku pohybu. Proto má detox smysl, i kdyby měl být nakonec jen odpočinkem nebo cestou k napravení prohřešků. Nehledě na to, že pár dnů půstu, odlehčený jídelníček, masáže a jiné rozmazování ještě nikomu neublížily.

Hlavní je, že detox nemá konkrétní definici ani podobu. Je takový, jaký si ho uděláte. Je tedy na vás, jak dlouho bude trvat a co má být jeho výsledkem. Když se zařídíte podle toho, co vám vyhovuje, a všechno ostatní vezmete jako zajímavou inspiraci, zvládnete to mnohem jednodušeji. Tak pojďme do toho.

CO SI PŘIPRAVIT

Detoxikovat se doma, kde máte povinnosti, děti a milion aktivit, není jednoduché. Proto také spousta žen dnes odjíždí na detoxikační pobyty. Tím ale neříkáme, že to doma nejde. Jen je potřeba některé věci dopředu promyslet. Rozhodně vám detoxikace půjde lépe v období, kdy nemáte žádnou psychickou zátěž. Pokud měníte práci, rozjíždíte podnikání nebo doděláváte školu, je lepší detox odložit.

Nejlepším začátkem a motivací je pořádně uklizená spižírna a lednice. Proto než začnete, zásobte se potravinami, z nichž si budete moct připravit zdravá jídla. Naopak se zbavte těch, které by ve vaší domácnosti být neměly. Zdravé zásoby zaručí, že při prvním hladu nesklouznete k tomu, vyběhnout si do obchodu pro tatranku.

Dobré je také napsat si „co když“ seznam a zamyslet se nad zdravými náhražkami za sladké (co si dám, když budu mít chuť na čokoládu, nebo co si můžu dát místo kávy), případně si sepsat činnosti, které podpoří vaši dobrou náladu v době, kdy budete mít chuť to vzdát (co udělám, když mi bude mizerně).

JAK SE MOTIVOVAT

Na detox existuje tisíc návodů. Který je ten nejlepší? Takový, který vám sedí. Pro někoho je to jednodenní hladovka, pro druhého několikadenní půst s povolenou konzumací pouze zeleninových a ovocných šťáv, pro dalšího zase ozdravení jídelníčku s vyloučením některých potravin nebo nápojů.

Vždy je ale detox změnou vašich návyků, takže se připravte, že to trochu pocítíte. Dobré je nesnažit se měnit sebe (měla bych být disciplinovanější!), ale okolnosti.

Nechcete jíst sladké? Zkomplikujte si k němu cestu, jak nejvíc to jde. Chcete být zdravější? Zajděte si k lékaři na testy a pověste si zdravotní výsledky i s fotografií na ledničku nebo kuchyňskou linku. Je váš detox o tom, že přestanete pít kávu? Nechoďte ráno do práce kolem kavárny a vyberte si jinou cestu. Chcete si dát pauzu od Facebooku? Smažte aplikaci z chytrého telefonu.

Také si dávejte raději menší cíle, jsou splnitelnější a za dosažené výsledky se nezapomeňte odměnit. Ale tady pozor.

Často si vybíráme odměny, které naruší všechno dobré – po detoxu se odměníme kusem dortu a večírkem, kde alkohol teče proudem. Proto je důležité připravit se nejen na krize, ale i na úspěchy, a zeptat se sami sebe, jak bude vypadat váš život poté, co budete mít detox úspěšně za sebou.

Příště si ukážeme, jak na detox krok za krokem, celý měsíc.


Článek vyšel v časopise Dieta .

20.3.2018 10:44 | Hana Soukupová a Jana LeBlanc

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
 

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.