FITweb

ZPĚT

Povolený doping

Najít motivaci k pohybu ještě nestačí k dobrému výkonu. Chce to i energii. Kde ji ale brát a co vám pomůže?

Vejdete do fitcentra nebo do obchodu se sportovními potřebami a všude vidíte suplementy, energy drinky a iontové nápoje. Sice nevíte, po čem sáhnout, ale roste ve vás pocit, že byste po něčem sáhnout měli.

Nejdřív však musíte zjistit, co která látka umí a jestli ji vůbec potřebujete. Záleží také na tom, zda jste vysoce aktivní sportovec, jestli se zaměřujete na vytrvalostní disciplíny, děláte bojové sporty nebo chodíte dvakrát týdně do fitka.

HOBÍCI ANEB KDYŽ SE HÝBETE REKREAČNĚ

Možná budete překvapeni, ale pokud se hýbete rekreačně a ne každý den, žádný doping není třeba. „Člověk, který dělá sport jako občasného koníčka, potřebuje při svém výkonu pouze dostatek energie, což je jediný dobrý doping,“ vysvětluje specialista na výživu Petr Havlíček a dodává: „V závislosti na tom, jak velký výkon se chystá podat, si musí ohlídat pitný režim, což je základ. Voda stačí pro krátkodobé výkony, lehce slazené minerální vody pro středně velké, a když vás čeká dlouhý výdej energie, je čas nejen na specializované iontové nápoje, ale také na doplňkový zdroj energie ve formě energetických tyčinek či gelů. Jen je důležité pohlídat si složení a kvalitu.“

Co si dát?

KOFEIN

Jestliže začínáte vnímat únavu či nesoustředěnost a máte před sebou cvičení, vsaďte na kofein – obyčejné kafe, zelený čaj, popřípadě kvalitní energy drink. Kofein totiž nejen povzbuzuje, ale také zlepšuje využití tuků jako paliva, mírně prodlužuje výdrž a stejně tak velmi mírně dokáže utlumit bolest.

PROFÍCI ANEB KDYŽ SPORTUJETE NAPLNO

„U profesionálních sportovců už je třeba víc dbát na regeneraci těla. Ta jim zajišťuje šanci na následné zlepšování výkonů. Kromě správné a vyvážené stravy a pitného režimu přichází ke slovu určité doplňky stravy,“ říká Petr Havlíček.

Co si dát?

BCAA

Důležité aminokyseliny dodané krátce před výkonem (30 až 45 minut) v dávce 2 až 4 gramů chrání svalové bílkoviny a pomáhají oddálit nástup pocitu únavy.

„JEŽIDLA“

Tak říkají profesionální sportovci tomu, co je nabudí. Obvykle jde o produkty založené na směsi kofeinu, synefrinu a aminokyseliny tyrosinu. Tato směs (i jednotlivě podané látky) umí lehce „nakopnout“ a také zlepšit pohybovou koordinaci. Produkty se obvykle podávají krátce před sportovním výkonem.

Ale pozor – citlivé jedince či podávání vysokých dávek těchto látek může způsobit „overstimulation“ a zhoršení soustředění i pohybové koordinace.

KREATIN

Hodí se u silových sportů. Zlepšuje momentální výkon a zvedá pohotovostní zásobu energie. Siloví sportovci jej také s oblibou konzumují pro zvětšení objemu svalové hmoty.

KARNITIN

Podporuje přeměnu tuku na energii. Někteří popisují lepší pocit prohřátí a prokrvení organismu i zlepšení výkonnosti. Existuje ale zároveň řada lidí, kteří nic z toho nevnímají.

PO SPORTU

Základem je regenerace, tedy uvedení organismu zpět do rovnováhy. To spočívá především v doplnění tekutin, energie, některých minerálních látek a vitaminů, cukru a trochy dobře stravitelných bílkovin. „Rekreační sportovci to mohou nejlépe vyřešit kvalitním, dobře stravitelným a nutričně vyváženým jídlem, zkonzumovaným do hodiny po výkonu. Výkonnostní sportovci by nejdřív měli sáhnout po regeneračním nápoji, který si mohou dát již krátce po ukončení výkonu, a poté (s určitým časovým odstupem) si dopřát kvalitní jídlo,“ dodává známý odborník.

Tip: „Hodí se také vědět, že dobrým a přirozeným regeneračním nápojem pro rekreační sportovce je i nealkoholické pivo,“ nabízí specialista na výživu Petr Havlíček jednoduchou možnost, jak se po výkonu vrátit zase do normy.


Článek vyšel v časopise Dieta.

16.10.2018 16:42 | Jana Potužníková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
 

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.