FITweb

ZPĚT

Pozor, kokos!

Co pít při cvičení a co po něm? Třeba kokosovou vodu. Kokosový ořech skrývá i další poklady, mléko a tuk.

Nejen olej, mléko a voda, ale také dužnina a kokosová vlákna jsou zdrojem obživy několika milionů lidí na celém světě. Kokosový ořech obsahuje širokou škálu vitaminů jako B1, B2, B3, B6, E a C, je zdrojem bílkovin, sacharidů, ale i vlákniny. K tomu všemu obsahuje kyselinu laurovou, již najdeme jen v mateřském mléku a která výrazně podporuje naši imunitu. Co jsou kokosové ořechy zač a jak je zařadit do našeho jídelníčku?

KOKOSOVÁ VODA

Čirá tekutina, která se získává přímo z ořechu mladých kokosů, je bez tuku, bez cholesterolu, má nízký obsah kalorií, neobsahuje umělá barviva a konzervační látky nebo sladidla. V kokosové vodě je také dostatek draslíku, a proto pomáhá při hydrataci. V neposlední řadě je to přírodní lék, který léčí střevní problémy, je zdravý pro srdce, má antibakteriální a antivirové účinky, pročišťuje ledviny, a dokonce působí jako přírodní antidepresivum. Kde je tedy háček?

Čerstvá kokosová voda není pasterovaná, a proto obsahuje enzymy, které pomáhají detoxikovat tělo. Většina toho, co najdete v obchodech, je pasterované nebo ještě hůř – připravené z koncentrátu. Proto vždy sledujte složení a kupujte pouze variantu neochucenou a bez přidaných cukrů.

Mléko ani nedokáže vaše tělo hydratovat dostatečně, dokud jej nevypijete větší množství. To ale taky znamená větší přísun kalorií, přibližně 45 kcal ve dvou deci, zatímco normální voda má pořád krásnou nulu. Pokud kokosovou vodu budete popíjet celý den, váš kalorický příjem může nebezpečně nabobtnat. Proto je vhodné dát si jednu sklenici například k snídani místo džusu nebo si ji dát při a po cvičení, kdy sacharidy doplnit potřebujeme.

KOKOSOVÉ MLÉKO

Rostlinné mléko je nejen zdrojem manganu, který pomáhá tělu udržovat správnou hladinu cukru, ale také mědi, ta se stará o pružnost našich cév a kůže, nebo fosforu, hlavní stavební složky lidských kostí. Má vysoký obsah hořčíku, který po fyzické aktivitě brání bolesti svalů. A stejně jako kokosová voda je vhodné při redukci hmotnosti, obsahuje hodně vlákniny a podporuje zažívání. Dokáže rychle navodit pocit sytosti a variantou může být pro ty, kteří trpí alergií na mléka živočišná nebo alergií na laktózu.

Kokosové mléko tvoří převážně nasycené mastné kyseliny se středně dlouhými řetězci, a tak jeho konzumace brání vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Je dobře stravitelné, nezvyšuje hladinu cholesterolu, a tak jediným minusem je opět vyšší kalorická hodnota. Ve srovnání s kravským mlékem ovšem není nijak závratná: u doma vyrobeného kokosového mléka jde o přibližně 140 kcal na dvě deci, zatímco plnotučné kravské mléko má asi 130 kcal ve dvou deci.

KOKOSOVÝ TUK

První výhodou tuku je jeho teplotní stabilita a trvanlivost až dva roky. Je vhodný pro jakoukoli tepelnou úpravu včetně smažení. Kokosový tuk zvyšuje dobrý HDL cholesterol v krvi a může pomoci i v obnově zdravé funkce štítné žlázy. A stejně jako předchozí dva produkty je i tento lepší vměstnat do našich jídelníčků, pokud se snažíme nějaké to kilo shodit. Ten skutečně kvalitní hledejte v obchodech pod názvem nerafinovaný, organický či panenský. Nerafinovaný kokosový olej patří mezi nejzdravější oleje vůbec.

Obsahuje převážně nasycené tuky středního řetězce, které se přímo dostávají do jater. Tam jsou rychle rozkládány na energii namísto toho, aby se ukládaly do tukových zásob. Kokosový olej je dobře stravitelný, podporuje obranyschopnost a působí protizánětlivě. Navíc je až neuvěřitelně univerzální, tuk z jednoho balení si můžete ráno namazat na pokožku a večer ho přidat do salátu. Kromě toho působí i jako přírodní mléko po opalování, balzám na rty nebo vyživující vlasový olej.

Kokosový ořech

Kokosový ořech je plod kokosovníku ořechoplodého, který roste na kokosových palmách převážně v tropech. Miluje písek, moře a tropické klima. Během zrání kokosového ořechu, které trvá až dvanáct měsíců, postupně zaniká vnější zelený měkký obal skořápky, uvnitř které se snižuje podíl kokosové vody a zvyšuje se podíl bílé dužniny. Zralý kokos je potom hnědý, skořápka je pokryta hrubými hnědými vlákny, uvnitř skořápky je silná vrstva bílé dužniny a minimální množství tekutiny – kokosové vody. Tu je důležité nezaměňovat s kokosovým mlékem, které se vyrábí vylisováním nastrouhaného kokosu a přidáním horké vody.

Článek vyšel v časopise Dieta.

6.11.2018 10:18 | Zuzana Žitníková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
 

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.