ZPĚT

Zachraňte své klouby

Potřebujete zhubnout? Samotná dieta nestačí. Součástí každého redukčního režimu a kontroly tělesné hmotnosti by měl být také dostatek pohybu. Jen tak půjdou kila dolů.

Že bez pohybu s nadváhou člověk příliš neudělá, není nic nového. K čemu ale pohyb při redukční dietě ještě může sloužit? Při přísných dietních režimech (nejvýše okolo 2520 kJ), pokud jsou nezbytné, by mělo mít zvýšení pohybové aktivity za cíl především odvedení pozornosti od jídla, postupnou úpravu životního stylu a také odstranění únavy. Nic se ovšem nemá přehánět. Ani pohyb ne. Nadměrná tělesná zátěž v tomto období totiž může vést naopak ke zvýšené únavě a také k větší pravděpodobnosti, že člověk svoji dietu zkrátka poruší. Ukazuje se totiž, že zejména u žen existuje vyšší riziko, že zvýšená pohybová aktivita na jedné straně je kompenzována větší konzumací jídla na straně druhé.

CHOĎTE

V tomto období je nejvhodnějším pohybem chůze, plavání ve vyhřívaném bazénu či jízda na kole po rovném terénu. U méně přísných dietních režimů je dobré sledovat (vedle úpravy životního stylu) také zvýšení fyzické kondice. Pravidelné sportování a správně sestavený tréninkový program může výrazně snížit nejen riziko vývoje obezity, ale především pomůže podstatně zvýšit energetický výdej.

OSTEOARTRÓZA NENÍ JEN NEMOCÍ STÁŘÍ

Pohybová aktivita a sportovní styl života na jedné straně pomáhají výrazně snížit riziko kardiovaskulárních a metabolických onemocnění, na straně druhé mohou být paradoxně velmi často příčinou poškození chrupavky a vzniku osteoartrózy, a to zdaleka nejen ve stáří. S prvními příznaky onemocnění přicházejí k lékaři pacienti již po dvacátém roce života.

CHRUPAVKA MÍSTO NÁRAZNÍKU

Chrupavka slouží k tlumení nárazu na kloub.Právě nadváha a přemíra sportu patří k jedněm z nejdůležitějších příčin jejího poškození. Osteoartróza je nezánětlivé onemocnění kloubů, při kterém dochází k poškození celistvosti chrupavky, která je plochou dotyku mezi jednotlivými klouby. V pozdějších stadiích osteoartrózy dochází ke změně tvaru a ke zvětšení kosti. Růst chrupavky a kosti na kloubních okrajích vede ke vzniku výrůstků (tzv. osteofytů), které mohou měnit tvar a povrch kloubu a omezovat rozsah jeho hybnosti. V mnoha případech končí onemocnění

SPÁSNÝ KOLAGEN

Chrupavka je složena z buněk, tzv. chondrocytů, a mezibuněčné hmoty. V chondrocytech se vytvářejí kolagenní vlákna. Právě ta tvoří základní hmotu chrupavky. Kolagen se vyskytuje jen v živočišných tkáních a představuje hlavní bílkovinnou látku těl savců. Při zahřátí kolagenu přibližně na 90 °C vzniká želatina. Kolagen obsahuje velké množství aminokyselin glycinu a prolinu, které mu dodávají pevnost, pružnost a podporují tvorbu chrupavky. Jen pravidelný příjem kolagenu vede k oddálení či snížení rizika osteoartrózy. Vede také ke snížení bolestivosti kloubů a ke zvýšení pohyblivosti. U nemocných osteoartrózou tím značně pomáhá ke zkvalitnění jejich života.

DOSTATEČNÁ KLOUBNÍ OCHRANA

Kolagenní hydrolyzáty by měl člověk konzumovat v dávce 2-4 g čisté látky denně. Lze je koupit zejména v lékárnách či ř tcentrech ve formě tobolek, tablet či nápojů a sirupů. U nápojů a sirupů si však před jejich nákupem zkontrolujte, zda neobsahují sacharidy. Pokud ano, je nutné jejich obsah započítat do celkového denního energetického příjmu. Při přísném dietním režimu se jim raději vyhněte úplně. v

ÚČINNÝ POMOCNÍK

Ochranný účinek kolagenního hydrolyzátu můžeme zesílit konzumací dalšího doplňku stravy, který se nazývá chondroitin sulfát. Ten je také přirozenou součástí základní hmoty chrupavky a velmi příznivě ovlivňuje její pevnost a pružnost v dávce 800-1600 mg za den.

Tip: Myslíte si, ž e nemá cenu zhu bnout tř eba jen 2- 3 kg ? Mýlíte se. Za kaž dý shozený kilogram vám va š e klouby budou rozhodn ě vdě č né. chirurgickým zákrokem a umělou náhradou kloubu, zatím převážně u dolních končetin.

27.1.2009 13:39 | aktualizováno 21.12.2009 16:11 | Dr. Martin Staněk

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.