ZPĚT

Letní nepříjemnosti 2.část

Teplo a sluníčko nás doslova nutí k tomu, abychom vystavili tělo v pěkných šatech a botách. Vyhání nás také ven za sportem. A tak není divu, že nás může potkat spousta nehod, které nám to vystavování tak trochu pokazí. jak na ně? Poradíme vám ve druhém dílu našeho letního seriálu.

TO BOLÍ! ANEB JAK NA ODŘENINY A ROZBITÁ KOLENA

V létě ráda chodím bosa a sportuji. Neobejde se to ale bez různých oděrek a rozbitých kolen. I když je mi třicet, mé nohy vypadají jako nohy malého kluka - samé odřeniny. Mám obavy z jizev a upřímně řečeno i z infekce. Jak těmto následkům zabránit? Lucie, Brno Začněme prevencí. Pokud vyrážíte na brusle, mnohému zabráníte použitím chráničů, přičemž nejdůležitější nejsou snad ani tak ty kolenní, jako spíš ty na ruce. Většina pádů na bruslích jde totiž dozadu a rukama se proti pádu chráníme. Chrániče použijte i na kolo či při míčových hrách. Do neznámé vody vstupujte raději v botách a ani po terénu, který neznáte, byste se neměli prohánět bosí. A hlavně: koukejte se, kam šlapete, a to vždy, ať už jdete ze schodů, po chodníku nebo do lesa.

NEPANIKAŘTE

Nicméně stoprocentně se neochráníte nikdy. Bát se nějaké rozsáhlejší infekce u banálních odřenin sice není nutné, ale je lepší nenechat nic náhodě. Pokud si tedy například při sportu přivodíte povrchové odřeniny, stačí je vymýt a vyčistit směrem ven z rány. „Používáte-li dezinfekci, nedávejte ji přímo do rány, ale na její okraje a do okolí,“ radí zdravotní sestra Hana Slavíková. Krvácení se dá zastavit zatlačením čistou gázou. Co se týče řezných ran, ty malé stačí vyčistit a jsou-li na frekventovaných místech, například na prstech nebo na chodidlech, zalepit. „Zalepte je nejen proto, abyste je ochránili před nečistotami, ale i kvůli bolesti. Stává se, že rány mají jednoduše řečeno trochu roztřepené konečky, těmi můžete zatrhnout třeba jen o oblečení a hned začne rána znovu krvácet a také bolet,“ vysvětluje sestřička Slavíková.

STAREJTE SE O JIZVY

Například odřeniny kolen a loktů, sice pálí a bolí, ale není nutné je překrývat náplastí, na ráně se totiž vytvoří tvrdý stroupek. Nikdy jej ale neolupujte, ani když praská. Je lepší promazat ho. Přestane praskat a urychlí se jeho hojení. Mazejte kůži i po odpadnutí stroupku. „Pamatujte na babičkovskou radu, že na jizvy je nejlepší sádlo, ovšem samozřejmě ne to solené,“ doporučuje zdravotní sestra.

KDY K LÉKAŘI?

Jsou-li rány hluboké a delší než centimetr, je třeba šití. U lékaře vždy při krvácivém poranění dostanete injekci proti tetanu. K lékaři běžte i v případě, že se vám nedaří zastavit krvácení. U běžných ran se zastaví samo během chvilky, ale například u lidí s poruchou krvetvorby může být i malá rána velký problém. Pro sebe si ale nenechávejte ani rozsáhlé odřeniny nebo ty, které máte v obličeji. Ty by měl ošetřit specialista.

JAK TO ZALEPIT:

DĚTEM - jejich bolístky zmenší rozverné náplasti s obrázky zvířátek a figurek. Speciální dětské náplasti vyrábí hned několik výrobců, samozřejmě v různých velikostech.

DESIGNOVĚ - ano, i pro dospělé jsou k dispozici žertovné náplasti, tentokrát na nich ale nejsou zvířátka, nýbrž různé nápisy a vtipné obrázky. V lékárnách ale nepochodíte, zkusit musíte spíš některé designové obchody.

ESTETICKY - například do bot si můžete pořídit průhledné náplasti. Ty mají mimo jiné tu výhodu, že jsou velmi slabé a přilnou ke kůži, takže se v botě například nad patou neshrnují.

SPECIÁLNĚ - dnes si můžete koupit například speciální náplast na spáleniny nebo gelovou náplast na puchýře nebo na opary.

VCELKU - jejich největší výhodou je to, že si sami určíte, jak velkou náplast si ustřihnete.

PORCOVANĚ - nevýhodou je, že jejich rozměry vám nemusí vyhovět, na druhou stranu jsou ideální jako okamžitý pomocník například do kabelky. A na běžná poranění většinou rozměrově stačí.

SPREJEM - stačí ranku přestříkat náplastí ve spreji, a na kůži se vytvoří ochranný film. Ale pozor - nesnažte se ho strhnout.

26.1.2009 12:00 |

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.