ZPĚT

Nestresujte se!

Díky moderní hektické době jsme ve stresu všichni. V práci vás dokáže vybičovat k vyšším výkonům, někdo díky němu přibírá a jiný zase hubne. Stres a dieta se ale moc rády nemají. Proč?

Život je dnes více než náročný. Všichni se snažíme najednou udělat sto věcí, pokud možno včas a dobře. A k tomu bychom se chtěli vidět s přáteli, trávit čas s rodinou a třeba si také odpočinout a k tomu vypadat skvěle. Jenže právě stres nám nedovolí ani odpočinek ani skvělý vzhled. I když si to stále mnoho lidí neuvědomuje, je to právě stres, který stojí například za jejich problémy s váhou. Jak se to projevuje?

HUBNUTÍ

Téměř každá žena, která ve stresu hubne, žertuje: „Aspoň na něco je mi ten stres dobrý“. Jenže on není. Hubnutí ze stresu je jedna z nejhorších diet, jaké si můžete naordinovat. Především nehubnete tuk, ale svaly. Kromě toho je jojo efekt více než jistý, a to hned, jak se vám uleví. Nejenže si tělo vše honem uloží, ale většinou má člověk tendenci si hladovění vynahradit a přejíst se. Pokud tedy patříte k těm, kteří řeší stres hladovkou a staženým žaludkem, přemáhejte se a jezte. Dělá se vám špatně? Jezte jogurty, pijte kysané nápoje, dejte na zeleninu a ovoce.

PŘIBÍRÁNÍ

Máte tu „smůlu“, že stres řešíte čokoládou, zmrzlinami, sladkými nápoji? Nemusí to být jen chutí přímo na tyto potraviny, ale také snahou dopřát si něco chuťově výrazného. Hledáte-li výraznou chuť, ohlédněte se raději po novém koření než po majonéze. Cítíte se po tabulce čokolády lépe? Běžte k psychologovi a začněte s ním své problémy řešit dřív, než se projíte k nadváze.

CO JE STRES?

Velmi zjednodušeně řečeno je to souhrn reakcí organismu na extrémní situaci. Tělo reaguje na nepříznivé podmínky tak, aby si zachránilo život, tedy útěkem nebo bojem. Není ale celý ten problém přeceňovaný? „Není,“ říká psycholožka Zdeňka Sládečková. „Stres je běžná součást lidí, kteří žij,naplno‘. Je otázka, co to s námi udělá do budoucna.“

DISTRES VS EUSTRES

„Jednorázový stres není problém,“ vysvětluje doktorka Sládečková. Takovému stresu se říkává eustres. Je to ten typ situace, která nás nutí podat lepší výkon, tedy například strach před zkouškou nebo nervozita před sportovním výkonem. Naopak distres je takový, který trvá dlouho a člověka neúměrně zatěžuje. Pokud s ním nebojujeme, může nám způsobit celou řadu zdravotních komplikací.

„V první fázi jsme unavení, bez nálady, bez energie. V druhé fázi už nastupují psychické nebo fyzické potíže, zvyšuje se úzkost a napětí, to se může zlomit až do deprese. Nastupují také neurotické potíže, například bolesti hlavy.“ Ze stresu vám ale mohou i vypadávat vlasy, nastoupit kožní problémy nebo třeba opary a chřipky.

TĚLO VÁM DÁ SIGNÁL

Podle doktorky Sládečkové je lidské tělo velmi hodné a chytré. Dává signály a varuje, ale také se umí velmi rychle regenerovat. Je ale třeba zavést režim akce–odpočinek. „Každému klientovi říkám, že mu mohu pomoci, pokud si najde každý den půl hodiny až hodinu pro sebe. Podmínkou je, že z této činnosti musíte mít pozitivní pocity. Ne neutrální nebo dokonce negativní, ale pozitivní. Pak máte velkou šanci se stresem se úspěšně poprat.“

VSTUPTE DO KLIDOVÉ ZÓNY

Buďte realističtější – spíš než přemýšlet o tom, co nedokážete, zkuste myslet na to, že i když se něco nepovedlo, vedete si dobře. Buďte sami sobě přáteli – když se vaší kamarádce něco nedaří, snažíte se ji podpořit. Proč se tak nechovat i k sobě? Mějte „větší oči“ – když se vám nedaří projekt v práci, je to opravdu jen vaše vina? Hledejte důvody – když se přistihnete při obavách z neúspěchu, zeptejte se sami sebe, jaké máte pro svou úzkost důvody. Dívejte se na situace racionálně, logičtěji. Udržujte si perspektivu – nepoužívejte slova jako strašný, hrozný, tragický, která sama o sobě stresují.


CHOVEJTE SE LÉPE

Naučte se říkat ne – když budete se vším souhlasit, brzy se zamotáte do pavučiny úkolů a povinností, které byste vůbec mít nemuseli. Říkejte ne, když nestíháte nebo třeba jen nechcete. Nemusíte dlouze vysvětlovat důvody, stačí jen říct ne a navrhnout jinou variantu nebo termín. Tak dáte najevo vstřícnost i při odmítnutí. Buďte dobrým manažerem – používejte diář a pište si vše, co je třeba udělat. Snažte se realisticky odhadnout čas potřebný k zařízení úkolů a vždy si nechte nějaký čas k dobru na nečekané situace. Ale především neplánujte moc dlouho a podrobně, tím byste jen ztráceli drahocenný čas.

NAVŠTIVTE PSYCHOLOGA

Nemusíte mít zrovna nezvladatelný problém. Psycholog vám může pomoci třeba jen tím, že vám poskytne nový pohled na to, co se ve vašem životě děje, a také s utříděním vašich myšlenek.

NAUČTE SE AUTOGENNÍ TRÉNINK

I k tomu je dobrý psycholog. Naučí vás, jak si během pěti minut „dobít baterky“ a posílit se proti stresovým vlivům.

10.9.2008 10:52 | aktualizováno 21.12.2009 15:35 | Jana Přikrylová,

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.