FITweb

Reklama

ZPĚT

Imunita v pozoru!

Bojíte se co s vámi provedou podzimní plískanice? Zkuste předejít rýmám, chřípkám a nachlazením a začněte svou imunitu připravovat už teď!

Představa plného nosu, bolení v krku a horečky a dnů strávených v posteli není asi nikomu příjemná. Chce to včas nastartovat imunitní systém.

JENŽE JAK?

„Zcela jednoznačně lze říci, že k posílení imunitního systému dochází pestrou a vyváženou stravou, která dodává nejen energii, ale i potřebné katalyzátory biochemických reakcí – např.vitaminy, železo. Nejhorší epidemie infekcí vypukaly vždy kolem válek, kdy lidstvo bylo podvyživené, a tím oslabené,“ vysvětluje naprostý základ obranyschopnosti imunolog Dušan Kudlík ze Znojma. Je tedy vůbec šance stihnout za měsíc přípravu na zimu? „Oslabení imunity je často dlouhodobý proces, nemůžeme čekat, že po týdnu odpočinku a měsíčním pojídání vitaminů se razantně projeví viditelný efekt. Na druhou stranu i ten měsíc má svůj smysl, pokud se bude v opatřeních pokračovat dále,“ říká doktor Kuklík.

MŮŽEME IMUNITĚ UŠKODIT?

Rozhodně ano. Dokonce svému imunitnímu systému nejvíce škodíme právě my sami. Co děláme špatně? „Honba za výkonem, nedostatek odpočinku, stres, přecházení běžných nachlazení za pochodu. Imunitní systém má značné rezervy na regeneraci, nicméně dlouhodobé poškozování přinese dříve nebo později důsledky,“ jmenuje Dušan Kudlík naše největší prohřešky.

KDY SE BÁT O SVOU IMUNITU?

„Je třeba použít selský rozum,“ myslí si imunolog. Není dobré příliš se sledovat, na druhou stranu včasné řešení potíží je nejlepší. Pokud máte jednu virózu za druhou a na jaře alergie, navštivte lékaře.

JAK DÁT TĚLO DO POŘÁDKU?

Energie – k vykonávání nepřetržitých funkcí imunitního systému je potřeba hodně energie. Proto netrapte tělo hladovkami a dopřejte mu dostatek živin.

7 potravin pro vaši imunitu: kysané zelí – je to doslova bomba vitaminu C, který v imunitě hraje zásadní roli (k dalším zdrojům patří rakytník řešetlákovitý či papriky)

česnek – říká se mu přírodní antibiotikum, působí antisepticky

polníček – kromě vitaminu C obsahuje železo a rutin známý antioxidačními účinky obilné klíčky – obsahují zinek posilující obranyschopnost; zinek ale najdete i v mase, vejcích nebo mořských plodech zázvor – stejně jako česnek má antiseptické účinky; rozpouští hleny a působí proti nevolnostem jogurty – probiotické kultury jsou balzám pro zažívání. A protože o imunitu se hodně starají právě střeva, měl by jogurt patřit k základům stravy.

ZÁZRAK JMÉNEM PROBIOTIKA

„Sám v ordinaci doporučuji pravidelně konzumovat probiotika, živé mléčné bakterie, které příznivě působí přes imunitní systém pod sliznicí střeva. A to buď ve formě přirozené – kefír, jogurty, nebo v tabletách,“ prozrazuje doktor Kudlík jednu z hlavních zbraní. Každý den byste proto měli vypít nebo sníst kysaný mléčný výrobek. Pokud vám nechutnají, nahraďte je potravinovým doplňkem. Vláha – Pitný režim je nesmírně důležitý i pro imunitní systém, a to zejména v době viróz. Pomůže nejen lépe se bránit, ale i rychle se vyléčit.

CO PÍT?

vodu – je to ten nejjednodušší a nejtradičnější zdroj vláhy

bylinkové čaje – zvolte čaj s obsahem třapatky nachové neboli echinacey; imunitu posiluje i šípek, šalvěj nebo máta

džusy – ale ty čerstvě vymačkané; koktejl z citrusových plodů a například mrkve a zázvoru vás postaví na nohy

Kondice – Je to známá pravda, přesto tomu mnoho lidí nevěří. Tělo, které se pravidelně hýbe, má mnohem více síly nemocem nejen odolat, ale i se s nimi rychleji poprat.

JAKÝ POHYB ZVOLIT?

chůze – je to přirozený pohyb, který posiluje srdce a cévy; pořiďte si psa, donutí vás jít ven několikrát denně cyklistika – pořádně se zadýcháte, posílíte nohy a krevní oběh a ještě si uděláte spoustu krásných výletů plavání – odpočinou si klouby a dáte zabrat zádovým svalům a rukám, kromě toho můžete pracovat na otužování

NÁLADA – STRES A ÚNAVA

obranyschopnosti nesvědčí. Vyčerpané tělo nenajde sílu na překonání i banálních infekcí.

JAK SI ZLEPŠIT NÁLADU?

zvíře – pes nebo kočka vám náladu zaručeně zlepší kamarádi – pocit, že se máte na koho obrátit, dodá sílu wellness – masáž, sauna, parní lázeň, aromaterapie. To vše vám pomůže odpočinout si

CO PŘI NEMOCI?

Pokud na vás přece jen „něco leze“, nákazu nepřecházejte. Raději zůstaňte den doma. Čím víc budete nemoc ignorovat, tím déle se z ní budete léčit. Kromě toho si tělo vaše macešské chování zapamatuje.


PTALI JSME SE: MUDr. Dušana Kudlíka, soukromého alergologa a imunologa, Znojmo

24.10.2008 16:30 | aktualizováno 21.12.2009 15:34 | Jana Přikrylová,

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.