ZPĚT

Dieta versus nemoc

Škrábe vás v krku, kýcháte, chybí vám energie, cítíte se zkrátka pod psa. Dostihla vás viróza a vy byste kromě jiného měla vyřešit, jak to teď zařídíte s dietou. Bylo by dobré nastolit zvláštní režim, na hubnutí na pár dní zapomenout, nebo budete dál cvičit a hlídat si, co jíte, i když jste nemocná?

Co si budeme vykládat: než přijde jaro, snažíme se držet dietu asi všechny. Matka příroda se každý rok o to, že během zimních měsíců přibereme. Kdysi nás navýšením tukových zásob chránila před umrznutím a ještě jí asi pár set let potrvá, než zjistí, že je spousta věcí jinak. Takže nám minimálně dvě tři kila přidá a my je právě před příchodem jara chceme odbourat. Jenže přijde „obyčejná“ viróza a cestu k vysněné váze nám překazí. Jak postupovat, aby ručička na váze klesla?

NIC SE NEMÁ PŘECHÁZET

„Pokud vás v zimě přemůže viróza, znamená to obvykle pět až sedm dní nuceného odpočinku, nejlépe vleže. Samozřejmostí je vystříhat se všech pohybových aktivit. Potit se po tu dobu znamená pouze a zásadně pod peřinou a s pomocí léků. Na sport musíte, chcete-li se uzdravit a neublížit svému tělu, zapomenout,“ varuje MUDr. Dita Pichlerová. Je všeobecně známé, že snaha nemoc přechodit je to nejhorší, co můžete udělat. Ať už uvažujete, že virózu zkusíte ignorovat kvůli práci nebo ze strachu, že když ulehnete, přiberete, nijak si nepomůžete. „Opravdu je nutné dopřát si pár dní odpočinku a potní kúru. Oslabené tělo stejně nepodá ani poloviční výkon než obvykle. Nemluvě o tom, že byste tak jen podpořily bolesti svalů a kloubů, jež virózy pravidelně provázejí,“ dodává dále MUDr. Dita Pichlerová. Jednoduše řečeno, těch pár dní se to „nezblázní“. !

DŮLEŽITÁ SEBEKONTROLA

Pohyb na pár dní vypusťte, naberte síly a větší pozornost věnujte tomu, co jíte. Jestliže jste měla naplánovaný jídelníček, klidně se jej dál držte. Tedy pokud vůbec budete mít chuť jíst. „Dá se říct, že všechno zlé je pro něco dobré. A tak se i fakt, že hlavně v počátku nemoci ztrácíte chuť k jídlu, může stát jistou výhodou. Jestliže si ale chcete zachovat svůj zdravý životní styl, zkuste jíst pravidelně, pokud to aspoň trochu jde. Dbejte na pět až šest jídel denně, nicméně jídel malých, a především málo kalorických, protože po dobu pocení se pod peřinou se váš kalorický výdej rovná prakticky bazálnímu metabolismu,“ vypočítává doktorka Pichlerová. J

DO BOJE S VITAMINY

Abyste se z toho co nejdříve dostala a mohla zase mezi lidi i pokračovat v zeštíhlujícím procesu, nezapomínejte samozřejmě na přísun vitaminů. „Doporučuji zvýšit denní dávku u vitaminu C, která by se během virózy měla pohybovat kolem 500 mg. Krátkodobě se pak může posunout až na 1000 mg na den. Z doplňků stravy stojí za zkoušku Q10, selen se zinkem, magnezium a česnek, který je na trhu také v tabletách. Vždy ale sáhněte po produktech od osvědčených výrobců,“ doplňuje lékařka.

ZPÁTKY VE FORMĚ

Až se dostanete z nejhoršího, zapomeňte na to, že hned vběhnete do tělocvičny. „Tělo je po nemoci zesláblé, nemá dostatečnou imunitu a je náchylné k další nemoci. Proto je sice možné najet těsně po uzdravení na běžný denní režim, chodit do práce, ale s nástupem pohybových aktivit počkejte alespoň týden až 14 dní,“ poznamenává MUDr. Dita Pichlerová.

Dostane-li vás viróza do postele, aspoň pět dní v ní zůstaňte. Sport si zakažte úplně, a když zvládnete uhlídat jídelníček, žádná nehezká kila nepřibydou. Co pro svou dietu můžete udělat během nemoci? » Až vám bude lépe, zasurfujte na netu a najděte si nějaké nové, dobré recepty, které se budou shodovat s vaším dietním jídelníčkem. » To samé platí o sportech. Možná vás přestal bavit spinning i plavání a potřebujete zkusit jinou aktivitu. Teď máte spoustu času zjistit, jaká by to mohla být. » Spěte, jak můžete. A bez výčitek! Spánek posiluje, spálíte během něj také pár podstatných kalorií a pomůže vám se ze všeho rychleji dostat. » Vezměte si s sebou do postele svou oblíbenou Dietu a hned budete vědět, jak se svými kily navíc zatočíte, až se uzdravíte! » (A také si nezapomeňte promyslet, čím se odměníte, jakmile se dostanete na svou vysněnou váhu.)

ABY SE NEMOC NEPODEPSALA NA VAŠEM HUBNUTÍ ANI ZDRAVÍ...

* zařaďte do jídelníčku maximum vitaminů
* pomozte imunitě správnými doplňky stravy
* nemoc nepřecházejte
* dodržujte pitný režim
* nepokoušejte se sportovat
* nepřejídejte se ani nehladovte
* s návratem do běžného (pohybového) režimu počkejte ještě dva týdny po úplném uzdravení


PTALI JSME SE: MUDr. Dity Pichlerové, lékařky a výživové poradkyně,

13.3.2009 11:35 | JANA POTUŽNÍKOVÁ

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.