ZPĚT

Klouby: Proč volají o pomoc?

Zkuste to skloubit dohromady. Dieta, sport a klouby spolu prostě souvisí. Jak? Zeptali jsme se těch nejpovolanějších – dietoložky a fitness trenéra.

DIETA A KLOUBY

Lidé, kteří trpí obezitou většinou dlouhodobě zatěžují klouby neúměrně vysokou vahou a trvale překračují jejich optimální „nosnost“. Díky tomu pak může dojít k různým degenerativním změnám kloubů (např. artróze), ale také k onemocnění páteře. Nejde však jen o klouby samotné, nadváhou trpí také kosti, chrupavky, šlachy a vazy. Tomu, aby klouby fungovaly tak, jak mají, dobře sloužily a netrpěly, můžeme pomoci správnou výživou. Zaměřte se na: 1. Tučné ryby jako losos, makrela, sleď, tuňák a sardinky jsou dobrými zdroji omega-3 mastných kyselin, které obsahují protizánětlivé látky. Ryby by se měly konzumovat 2-3x týdně. Vegetariáni mohou mastné kyseliny získávat z ořechů, semen a nemletého obilí. 2. Strava by měla obsahovat stopový minerál selen, zinek, křemík a vitaminy A, C a E, také B1 a B5 a D spolu s vápníkem. Selen získáte opět z ryb a měkkýšů, také z mouky, celozrnných potravin, obilovin a vajec. Nejlepším způsobem, jak zvýšit příjem vitaminu A, je jíst játra (nikoli však v těhotenství). Červené a žluté citrusy a žluté papriky, kiwi, zelí a růžičková kapusta jsou dobrými zdroji vitaminu C a vitamin E je obsažen v olivovém oleji, ořeších, semenech, avokádu a fazolích.

SPORT A KLOUBY

Pohybem můžeme velmi ovlivnit stav našich kloubů. Přiměřená aktivita preventivně pomáhá udržet naše klouby v dobrém stavu a plně funkční. Naopak nedostatkem pohybu riskujeme různé těžkosti a může dojít i k degenerativním změnám na kloubech. Také přetížení u vrcholových sportovců vede často k jejich poškození.

V praxi je možné se setkat s počáteční artrózou již ve věku 25 let. Nejvíce problémů ve fyziofi tness řešíme s koleny, kyčlemi a hlavně páteří. Velmi vhodnou aktivitou pro klouby je kondiční chůze, jízda na kole, jóga, pilates, cvičení na malých i velkých míčích, plavání nebo zdravotní cvičení pod dohledem zkušeného osobního trenéra. Na základě jeho doporučení nebo po domluvě s výživovým poradcem či specializovaným lékařem můžete také kloubům pomoci užíváním speciálních potravinových doplňků. Na českém trhu se nyní objevila unikátní látka, která se získává ze speciální odrůdy růže šípkové. Je prokázáno, že má výrazné protizánětlivé účinky, a proto pomáhá snižovat bolest kloubů a zvyšovat jejich pohyblivost. Zároveň také zpomaluje degeneraci chrupavky a přispívá ke snižování spotřeby léků proti bolesti. Svým kloubům navíc můžete ulevit také správným strečinkem, různými relaxačními technikami, vhodnými masážemi či zábaly.


…na vaše klouby může blahodárně působit speciální látka, která se získává z plané růže?

PTALI JSME SE: MUDr. Dity Pichlerové, dietoložky
Mgr. Libora Hrubého, fitness manažera Balance clubu

16.3.2009 18:03 | PAVLA MAŘÍKOVÁ

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.