ZPĚT

Co jste nevěděli o imunitě...

Také máte pocit, že se s příchodem podzimu cítíte unavení a bez nálady? Bolí vás v krku, máte rýmu a kašel? Váš imunitní systém volá SOS. Přestaňte se honit v práci, nepodléhejte stresu a radši si vlezte pod deku, udělejte si čaj ze zázvoru, medu a citronu a přečtěte si pár důležitých věcí na téma imunita.

Co je to vlastně imunita?

Imunita je schopnost organismu rozeznávat a bránit se škodlivým látkám přicházejícím jak z vnějšího, tak vnitřního prostředí. Imunitní systém chrání lidské tělo proti infekcím, které způsobují různé bakterie, viry, parazité a kvasinky. Je prevencí také proti vzniku nádorových onemocnění, alergií apod. Imunita může být buďto vrozená (nespecifická), která pomáhá udržet vnitřní teplotu organismu na 40 °C, a tím zabraňuje množení všeho, co by mohlo být příčinou nemoci. Získaná (specifická) imunita se cíleně zaměřuje na určitý druh onemocnění, proti kterému si například očkováním vytváří organismus protilátky.

Kde se tvoří imunita?

Imunitní systém tvoří jeden velký komplex lymfatických tkání, orgánů, bílých krvinek (leukocytů) a protilátek (imunoglobulinů). V primárních lymfatických orgánech, jako je kostní dřeň a brzlík, dochází ke vzniku a vývoji důležitých leukocytů. Zvýšený počet bílých krvinek může být prvním příznakem hrozící infekce. Sekundární lymfatické orgány slouží jako strážní věže, patří mezi ně lymfatické uzliny, krční a nosní mandle, slezina, lymfatická tkáň střev a žaludku.

Co to jsou autoimunitní nemoci?

Autoimunitní nemoci způsobují například bakterie, toxické látky nebo plísně, které organismus ovlivní natolik, že je imunitní systém považuje za cizí. Tak mohou vzniknout různá chronická onemocnění, senná rýma a alergie, revmatická onemocnění, roztroušená mozkomíšní skleróza. Dále některé druhy cukrovky, onemocnění žaludku, plic nebo srdce.

Co nejvíce škodí imunitě?

K oslabení imunity může dojít z různých důvodů. Někdy je na vině genetika, jindy si za svůj zdravotní stav můžou sami lidé. Mezi nejčastější příčinu patří špatná životospráva. Právě nevhodný způsob stravování, nedostatečný pohyb, málo spánku, stres apod. škodí imunitě nejvíce.

Jak se oslabení imunity projevuje u dětí?

Novorozenci získávají protilátky z mateřského mléka, postupem času jsou i oni vystaveni vnějším a vnitřním vlivům. Jak dlouho si děti udrží přirozenou imunitu, záleží mimo jiné na délce kojení, kvalitě výživy a na přiměřeném otužování. Oslabení imunity se u dětí obvykle projevuje častými virovými a bakteriálními infekcemi. Signálem bývají opakující se záněty průdušek, mandlí nebo středního ucha.

Proč trpí poruchou imunity dospělí?

Na rozdíl od dětí a seniorů by na tom měli být dospělí lidé s imunitou nejlépe. I zde ale záleží na genetice a na způsobu života. Současná společnost žije ve spěchu a především ve stresu a strachu, například ze ztráty zaměstnání. Proto často přechází infekční onemocnění, které neléčí, a to se pak opakovaně vrací.

Jaký vliv má snížená imunita na seniory?

S věkem klesá odolnost organismu vůči různým infekčním nákazám, především zánětu průdušek a močových cest. Aby si staří lidé udrželi zdravý kořínek, potřebují pestrou stravu a v rámci možností trochu té fyzické aktivity. Lékaři také doporučují očkování proti chřipce a podle potřeby suplementy vitaminů a stopových prvků.

Kdy a jak posilovat imunitu?

Na posílení imunity není nikdy pozdě. Prvním pomocníkem je prevence, tedy pestrá strava, pohyb, dostatečný spánek a dobrá nálada. V případě, že už organismus odolává infekci, je důležité zvýšit příjem vitaminů, především C, A, B a E. Z minerálních látek pak nezapomínat na zinek, selen, železo a vápník. Ideální je přírodní léčba v podobě echinacey, rakytníku, propolisu, aloe vera či hlívy ústřičné. Účinná je enzymoterapie. A v neposlední řadě rada nad zlato: Udržujte organismus v teple a v klidu.

Jak může pohyb ovlivnit imunitu?

Pohyb je důležitou součástí zdravého životního stylu. Pravidelná fyzická aktivita zvyšuje odolnost organismu. Pomáhá snižovat krevní tlak a hladinu krevního cukru, zvyšovat výkonnost dýchacích svalů a plic, příznivě ovlivňuje hladinu cholesterolu v krvi. Dochází k posílení svalů a ohebnosti kloubů, zlepšuje se psychika a schopnost zvládat stresové situace.

Proč je pro posílení imunity důležitá výživa?

Výživa má na imunitu velký vliv. Lidé, kteří jedí málo, nebo dokonce drží hladovky, mají nízký příjem energie a jejich organismus je logicky oslabený. Proto je důležité dodržovat zásady zdravé výživy. To znamená jíst pestře, alespoň pětkrát denně a nezapomínat samozřejmě na pitný režim. Důležitým zdrojem zdraví prospěšných látek je ovoce, zelenina, cereálie, luštěniny, maso a mléčné výrobky s probiotickou kulturou. Abychom vám orientaci v tom, co prospívá imunitě, usnadnili, připravili jsme pro vás tentokrát týdenní jídelníček obohacený právě o potraviny imunitu podporující. Otočte stránku a nechte si chutnat!


Inspirujte se na internetu:


www.mezdravi.cz
www.abecedazdravi.cz
www.doktorka.cz
www.celostnimedicina.cz —-

CHYTRÉ KNIHY:

» Rostliny pro posílení organismu a zdraví - Ivan Japonský, Jiří Bajer
» Lexikon Přírodní medicína - Anne Iburg
» Tradiční čínská medicína v denním životě - Radomír Růžička, Rudolf Sosík, Yingwu Wang
» Co vařily naše babičky a co jsme my zapomněli - Helena Vrábková

8.12.2009 9:18 | Jana Vašáková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.