ZPĚT

Jak jste na tom s céčky?

Zima je obdobím, kdy jsme více náchylní k nachlazení, chřipkám apod., a o to důležitější je dbát na dostatečný příjem vitaminu C, který je nezbytný pro správnou funkci imunitního systému. Máte ho dostatek?

1. Jíte denně alespoň jeden kus citrusového ovoce?
a) ano
b) ne
2. Konzumujete každý den alespoň 3 porce zeleniny?
a) ano
b) ne
3. Kouříte?
a) ano
b) ne
4. Cítíte se často vystresovaní?
a) ano
b) ne
5. Nastydnete nebo dostanete chřipku častěji než lidé kolem vás?
a) ano
b) ne
6. Krvácejí vám často dásně?
a) ano
b) ne
7. Hojí se vám drobná zranění a říznutí pomalu?
a) ano
b) ne
8. Máte problémy se štítnou žlázou?
a) ano
b) ne
9. Cítíte se často unaveni?
a) ano
b) ne
10. Jíte denně alespoň dvě porce jakéhokoli ovoce?
a) ano
b) ne
11. Máte artritidu nebo vás bolí klouby?
a) ano
b) ne
12. Užíváte hormonální antikoncepci nebo substituční léčbu?
a) ano
b) ne
13. Máte vysoký krevní tlak?
a) ano
b) ne

0–4 bodů

Váš jídelníček, zdravotní stav i celý životní styl je takový, že při něm nedostatek vitaminu C nehrozí. Pokuste se tento stav udržet a při změněných podmínkách upravte i příjem vitaminu. Doporučená denní dávka pro dospělého je 75 mg denně (bez zvýšení v době těhotenství a kojení). Myslete jen na to, že tento vitamin je rozpustný ve vodě a tělo si nemůže dělat jeho zásoby. Dodávejte ho proto organismu každý den, a především ve formě čerstvého ovoce a zeleniny.

5–9 bodů

Vy máte v příjmu vitaminu C velké výkyvy. To není pro organismus vůbec výhodné, protože při přebytku vitaminu ho vyloučí z těla močí. Nedostatek vitaminu C vám hrozí především na podzim a v zimě nebo při nemoci. V létě, kdy je ovoce dostatek, vám vitamin C neschází. Zkuste proto tuto dysbalanci vyrovnat. V zimě a v případě, kdy víte, že se zelenina a ovoce na vašem jídelníčku příliš nevyskytují, vsaďte na doplňky výživy. Vyzkoušejte také fresh džusy, nové typy čerstvých salátů apod.

10–13 bodů

Máte extrémní nedostatek vitaminu C. Může to být vlivem nedostatku tohoto vitaminu ve stravě, zvýšenými nároky organismu nebo nadměrným vylučováním „céčka“ z těla. Prvním krokem k nápravě je zařazení více ovoce a zeleniny do jídelníčku. Nezapomeňte, že jedno jablko vám určitě stačit nebude. Největší množství vitaminu C má citrusové ovoce, jahody, ze zeleniny paprika, kapusta, zelí, rajčata… Zvažte také užívání doplňku výživy. Ideálně takový, který vitamin C uvolňuje do organismu postupně.

8.2.2010 10:36 | aktualizováno 16.2.2010 15:02 | Pavla Maříková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
  1. Carolyn

    Carolyn Tak tento testík mě odhadl celkem přesně :-)

    Úterý 12:19

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.