ZPĚT

Proč je dobré pít obyčejnou vodu?

Správný pitný režim urychluje funkci metabolismu, dodává pocit sytosti a odplavuje odpadní látky z těla ven. Nevhodný pitný režim naopak zatěžuje ledviny a trávicí soustavu, mění cukry v tuky, způsobuje únavu, bolest hlavy a může vést až ke ztrátě vědomí.

Pít, či nepít?

Bez vody by v našem organismu nemohlo docházet k důležitým metabolickým dějům. U dospělého člověka tvoří obsah vody v organismu okolo 50 %, u dětí až 85 %. Z těla ven odchází 50 % přijaté vody močí, 40–50 % se vyloučí kůží a plícemi, 3–10 % stolicí a pouze 0,5–3 % vody se v organismu, podle růstových potřeb, zadrží. Kolik bychom toho tedy měli za den vypít, závisí na věku, tělesné hmotnosti, na teplotě a vlhkosti vnějšího prostředí, způsobu stravování, fyzické aktivitě a také na našem aktuálním zdravotním stavu. U žen hraje navíc roli v pitném režimu i menstruace. Z výživového hlediska se však doporučuje vypít v průměru 2 až 2,5 litru tekutin denně. Pitný režim je možné vypočítat i v kaloriích, na každých 1000 kcal (4100 kJ) je vhodné vypít 1 litr tekutin denně.

Kalkulačka pitného režimu:

Svou váhu vynásobte koeficientem 0,035 a výsledek vám ukáže vaši doporučenou denní dávku tekutin v litrech. Pokud máte nadváhu, připočtěte za každých 11 kg navíc k doporučenému množství tekutin 0,25 litru.
Příklad: 65 kg x 0,035 = 2,275 litru tekutin denně

Pitný režim v jídelníčku

Protože během noci se naše tělo pozvolna dehydratuje, první, po čem bychom se měli ráno shánět, je nápoj. Ideální startovací variantou je voda s kapkou citronu, ke snídani pak čaj nebo ředěný džus s vodou. V průběhu dne bychom neměli čekat, až se ozve žízeň, protože to už je samo o sobě varovným signálem pro tělo, že něco není v pořádku. Pijme tedy průběžně v menších dávkách s ohledem na naše ledviny, které za jednu hodinu zpracují 300 až 350 ml vody. V případě, že vypijeme naráz více než jeden hrnek tekutin, ledviny vodu nezvládnou zpracovat a močí tak odejdou důležité živiny z těla ven. Mezi 17. a 19. hodinou jsou ledviny energeticky na vrcholu své funkce, poté již zvolňují až do rána. Proto když pijeme hodně večer, a to platí především pro alkohol, namáháme ledviny a močový měchýř.
Tip Diety: Pitný režim můžeme zvýšit i konzumací potravin s vyšším obsahem vody, jako jsou některé druhy zeleniny (okurka, hlávkový salát, paprika, mrkev nebo rajče), dále pak ovoce (jablko, meruňky, mandarinka, melouny), brambory, jogurty nebo třeba žampiony.

Z kohoutku, nebo z láhve?

O tom, zda je lepší pít vodu z kohoutku, nebo z láhve, se vedou diskuse. Na většině míst ČR je voda z kohoutku pitná a splňuje předepsané evropské normy. Otázkou však je, odkud voda pochází, kde a jak byla zpracována. Vliv na kvalitu vody mohou mít např. hnojiva, jež se v oblasti používají k ošetření půdy, nebo i vodovodní potrubí v domě. Zaručeně „čistou“ vodou z kohoutku je podle odborníku filtrovaná voda, nyní i s možností přidání minerálních látek.

Druhou variantou jsou stolní balené vody, které je třeba uchovávat v chladu a nevystavovat je přímému slunečnímu světlu. Nejsterilnější ze všech je kojenecká voda. Ošetřuje se UV zářením, obsah dusičnanů u ní nesmí přesáhnout 10 mg/l a minerálních látek nesmí mít více než 500 mg/l. Denně bez omezení můžeme pít i slabě mineralizovanou vodu s obsahem minerálních látek do 500 mg/l bez umělého sycení oxidem uhličitým. Středně mineralizovanou vodu s 500 až 1500 mg/l minerálních látek je třeba střídat s jinými nápoji a silně mineralizovanou vodu nad 1500 mg/l pít raději jen na doporučení lékaře.

Vhodné nápoje

Jsou takové, které nezatíží náš organismus, známe jejich původ a složení a dodají nám kromě vody také důležité minerální látky. Kvalitní čaje obsahují polyfenoly, vitaminy skupiny B (B1, B2 a B6), vitamin C a E. Zastudena lisované džusy jsou pohotovým zdrojem energie a vitaminů pro posílení imunity a mléčné nápoje dodají probiotické kultury důležité pro správné zažívání.

* neperlivé vody

* minerální vody s nízkou mineralizací

* neslazené slabší čaje

* vodou ředěné 100% džusy

* mléčné nápoje bez přidaného cukru

Nevhodné nápoje

Jsou takové nápoje, které k životu nepotřebujeme. Často obsahují oxid uhličitý, příliš jednoduchých cukrů, někdy i umělých sladidel, tein a řadu látek, které organismu škodí a zatěžují ledviny. Ovlivňují nejen naši vitalitu, ale působí negativně na zdraví. V první řadě mají vliv na kazivost zubů, odplavují potřebné vitaminy, minerální a stopové látky z těla ven, mají vliv na obezitu.

* perlivé vody

* minerální vody s vysokou mineralizací

* slazené limonády a džusy

* slazené a silné čaje, káva

* alkoholické nápoje


Doporučený obsah minerálů podle Státního zdravotního ústavu

Látka……….Hodnota
Ca…………..>40–80 mg/1
Mg…………..>20 mg/1
K…………….>1 mg/l 
Na…………..>20 mg/1
Cl……………<25 mg/l
SO 42-……..<240 mg/l
N03-………..<10 mg/l

……….

Věděli jste…

* že 300 ml limonády může obsahovat až 40 gramů cukru, což je přibližně 107–143 kcal (450–600 kJ)?

* že konzumace sladkých nápojů mezi hlavními jídly škodí zubům více než jejich pití při hlavním jídle?

* že oxid uhličitý nebo také bublinky obsažené např. v limonádách mohou dráždit žaludeční sliznici?

* že za měsíc hladovění můžeme ztratit až 7 litrů vody?

* že ztráta již 10 % vody způsobuje závažné poruchy tělesných pochodů?

* že během sportu vypotí člověk až 1 litr vody za hodinu?

* že umělé sladidlo sorbitol (E420), které se přidává i do nápojů, je vlastně cukerný alkohol?

20.7.2011 10:25 | Jana Vašáková

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda
  1. wellness poradce

    wellness poradce Naprosto souhlasim s tímto článkem. Já denně nevypít 3 litry vody, tak jsem unavený a bolí mě hlava. Naštestí už mám denní harmonogram, kde v pohodě se dostávám i přes 4 litry. A je mi skvěle :-) Je strašné jak někdo pak může napsat něco takovéhleho: http://www.novinky.cz/zena/zdravi/238936-kladne-zdravotni-ucinky-nadmerneho-piti-vody-jsou-pry-pouhym-mytem.html :-$

    Středa 19:52

  2. nina16

    nina16 nesúhlasím so žiadnym "zaručeným" vedeckým typom, koľko vody má človek vypiť.. človek má počúvať telo, pridávať v priebehu celého dňa vodu po troške, žiadnych zaručených litrov- veď už z 3 litrov ma bolia obličky, ale každý z nás je iný, niekomu sú 3l tak akurát.. ale určite neklesať pod 1,5 l ...

    Středa 18:33

  3. pavlinkachcehubnout

    pavlinkachcehubnout ja muzu rict sama za sebe ze me je 3 litry tak akorat. drive kdyz sem pila bylo to mozna tak litr denne dnes uz si dopravam tak tech tri litru. myslim si zrovinka ze toto je o zvyku o nicom jinem. me tech tri litru doporucila i dokonce pani lekarka. mam jen zakazane takove ty echt mineralky co delaji spatne telu jak jich je vice. a ja kdybych i pila jako jak si moje telo zada tak piju pul litra denne a pak mam zase ptresne te vody malo a je mi zle. ale ja to sama nepoznam.

    Úterý 11:22

  4. Maggs

    Maggs já souhlasím s výpočtem ,,Svou váhu vynásobte koeficientem 0,035 a výsledek vám ukáže vaši doporučenou denní dávku tekutin v litrech." Několik dní už piju podle výpočtu a nemůžu si ztěžovat. Myslím, že pít ,,až si tělo řekne" už je náznakem dehydratace. Sama vypiju 2l bylinkového čaje denně a při sportování k tomu přidám litr čisté vody..

    Úterý 19:13

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.