ZPĚT

Sauna nebo pára?

V zimě naše zdraví i duše strádá nedostatkem tepla a slunce. Prohřejte své tělo po vzoru severských národů v horké sauně nebo vyzkoušejte účinky páry a uvolněte mysl vůní bylinek!

HORKÁ KLASIKA – FINSKÁ SAUNA

Ve Finsku patří saunování k národní kultuře a ani u nás není finská sauna žádnou novinkou. Typické jsou pro ni dřevěné obklady z kvalitního vysušeného dřeva a kamna s několika kameny, které se polévají malým množstvím vody. Teplota vzduchu se pohybuje mezi 60 a 90 °C.
K tomuto klasickému saunovému rituálu patří šlehání těla březovými metlami s listím. Přivádí se tak více tepla do kůže, navíc se do vzduchu uvolňují éterické látky z rozdrcených březových listů. U nás se k prokrvení kůže používají spíše kartáče a žínky.
Silné prohřátí těla při vysoké teplotě a následné zchlazení v ledové vodě posiluje funkci krevního oběhu. Sauna je celkově dobrá k relaxaci, ale také zvýšení či posilování imunity těla.
Tomuto typu sauny by se ale měli vyhnout lidé s poruchami srdečně-cévního systému, astmatickými záchvaty, zhoubnými nádory, chorobami ledvin a jater.

Co ještě můžete vyzkoušet:

ŠVÉDSKÁ SAUNA

Je velmi podobná finské. Rozdíl je v tom, že zde se kamna nepolévají vodou. Sauna je vyhřátá na 110 až 140 °C, ale díky nulové vlhkosti nemusí tento druh sauny vyhovovat každému, pro netrénovaný organismus to může být velmi náročné. Posezení v „potírně“ byste neměli přehánět, stačí 5–10 minut. Tento typ sauny ocení zvláště sportovci, je totiž vhodný hlavně pro ty, kteří trpí bolestmi kloubů a svalů.

INFRASAUNA

Oproti horké sauně má infračervená kabina několik výhod. Mohou si ji například dopřát i ti, kteří trpí srdečně-cévními chorobami. Teplota vzduchu se pohybuje mezi 30 až 60 °C a přitom se zpotíte až 3x více! V klasické sauně vypotíte jen 5 % škodlivin, zatímco v „červené“ sauně minimálně 15 %, navíc se v ní skvěle hubne. Saunovací kúra v infrakabině probíhá v jednom delším cyklu bez přerušení, většinou půlhodinovém.

BYLINKOVÁ SAUNA

I zde najdeme nižší teplotu a ohřívárna je navíc intenzivně aromatizována vonnými silicemi s různými účinky.
V jemné bylinkové mlze se uvolní dýchací cesty, různé bylinné směsi s levandulí a mátou vás příjemně zklidní. S tímto typem saunování se můžete setkat ve wellness hotelech v Rakousku, kde si po celodenním lyžování natáhnete tělo na zahřívaných keramických lavicích a uvolníte namožené svaly.

PARNÍ NÁRAZ

Jde o novinku v saunování, která je zatím známá spíše v zahraničí. Saunér polévá kameny vodou s vonnou esencí a horký vlhký vzduch, který od nich stoupá, prudce rozhání po sauně ručníky. Tím vytváří parní náraz, který zvýší účinek horkého vzduchu a napomáhá k lepšímu otevírání pórů. Více na www.relaxkolstejn.cz

VIBROSAUNA

Jde o typ suché sauny, kterou tvoří vibrující lůžko, suchý horský vzduch a záporně nabitý vzduch v oblasti šíje a hlavy. Je výborná při udržování kondice, ale i snižování váhy. Ulevuje od artritických onemocnění, bolestí zad, stresu a nespavosti, snižuje krevní tlak a přispívá ke správné činnosti ledvin.
Pokud vám horký a suchý vzduch v sauně nedělá dobře, můžete vyzkoušet třeba parní lázeň nebo aromatickou biosaunu.

PARNÍ LÁZEŇ

Už antičtí lékaři doporučovali pocení v této lázni jako prostředek k léčbě nervových či dýchacích onemocnění a kožních problémů. Můžeme se setkat s klasickou parní saunou, v níž je vlhkost stoprocentní, nebo s kombinací finské a parní sauny, která je vyhřívána na teplotu 60 °C a v níž je zvlhčený vzduch, někdy navíc obohacený o bylinné éterické oleje. Dřevěné obložení typické pro saunu nahrazují keramické kachle. Při vysoké vlhkosti dochází k otevírání pórů a k výraznému pocení a lepšímu dýchání – proto má pára skvělé účinky při léčbě onemocnění dýchacích cest. Uvolňuje pohybový aparát při revmatismu, svalových onemocněních a syndromu studených nohou. Sportovci ocení účinky této lázně zvláště při regeneraci namáhaných svalů a kloubů.

Co ještě můžete vyzkoušet:

AROMAPÁRA

Kromě klasické páry se 100% relativní vlhkostí vzduchu můžete vyzkoušet například citrusové tepidárium, což je nízkoteplotní parní lázeň s 35% vlhkostí vzduchu s citrusovým aroma sloužícím k mírnému a šetrnému prohřátí těla. Více například na www.aquapalace.cz Vylepšením je pak parní lázeň s teplotou kolem 45 °C ve spojení s vhodnou aromatickou esencí, jako je eukalyptus či borovice. Ta uvolňuje dýchací cesty, zlepšuje odkašlávání, pomáhá při léčbě astmatu a zánětů průdušek.

RUSKÁ BAŇA

Pobyt v ní je snesitelnější proto, že se pec s rozžhavenými kameny hojně polévá vodou (někdy i kvasem nebo bylinným odvarem), čímž vzniká vydatná pára. Ruská baňa se dá využít i pro společenské akce, s přáteli si ji můžete dopřát třeba v rustikálním srubu v Podmokách u Poděbrad (www.ruska-bana.cz). V nabídce je procedura zvaná bánšik, kdy se pomocí speciálních lipových, březových, jalovcových či eukalyptových větviček masírují požadované tělesné partie.

TIP: Každý stupeň tělesné teploty navíc oproti přirozenému stavu zvyšuje metabolismus.

PRAVIDLA SAUNOVÁNÍ

Před vstupem do sauny se umyjte mýdlem a osprchujte. Setřete vodu z povrchu těla. Do sauny si vezměte jen ručník, na který si sednete nebo lehnete. V sauně byste měli být nazí. Dýchejte jen ústy, suchý vzduch při dýchání nosem vysušuje sliznici a způsobuje bolest hlavy. Při pocení masírujte povrch těla. Po deseti minutách se opláchněte pod sprchou a ochlaďte v bazénku, a pokud to zvládnete, tak i s hlavou. Proceduru teplo/ chlad opakujte třikrát, aby měla sauna správný účinek. Při saunování je nutné hodně pít, nejlépe čistou vodu.

NEPODCEŇUJTE ODPOČINEK

Po náročném pocení a následném šoku z ochlazení stojí za to dopřát tělu zklidnění, tuto část nikdy nevynechávejte, není to zbytečné. Dopřejte si příjemný pocit sladké únavy na lehátku, než se pustíte do dalšího kola zahřívání a ochlazování. Při odpočinku se v těle stabilizuje krevní tlak, zklidní se tepová frekvence, teplota těla, činnost ledvin a dochází k vyplavování hormonů. Relaxujte v klidu a vleže na ergonomickém lehátku pod tenkou přikrývkou.


Článek vyšel v časopise Dieta 1/2014.

4.3.2014 8:55 | Františka Těšínská

NAHORU

Přečtením článku spálíte: Vaše váha: kg

nápověda

Pro komentování článku je nutné být zaregistrován a přihlášen.

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Pro přesnější výpočet si prosím nastavte výši své váhy. Výpočet je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, protože každý má jiný metabolismus.